Inackorderings avgift problem

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

BonnieS

Jag har ett stall med 20 boxar, det är nu bara 8 boxplatser som används till hästar, en används till kaniner (har de lösa därinne på dagarna och burarna står därinne) och resten står tomma.
Jag undrar vad man kan ta i inackorderings avgift? Jag har 3st kompisar som hyr in sig gratis mot att de betalar sina hästars mat, spån och mockar deras hagar. Vi släpper ut hästarna på morgonen och tar in dem på kvällen så ska man rida får man ta in sin häst själv och sen släppa ut den igen. Vi bytar täcken och sånt när hästarna behöver det.
Boxarna är 6x5m och det finns ett större fönster i varje box som man kan öppna, vi har galoppbana, ridhus, paddock, 100m till skog där vi har en gemensam terrängbana med 4 andra stall i närheten, inte nära någon stor väg, i stortsett inga bussförbindelser, hagar på 10 hektar. Skrittmaskin för 6 hästar under tak och solarium finns också.
Så vad tycker ni att man kan ta i inackorderingsavgift, om maten tillkommer så använder vi oss av Krafft Sport SPC, Krafft Salt, Krafft Pellets Vitaminer, Krafft Lusern och betfor. Vi köper hö av grannen och har spån men har pellets till en häst (den äter spånet) så man kan välja mellan spån och pellets.
Stallet är byggt 2010, ridhus, paddock och galoppbana är byggt 2011.

Så vad hade ni tagit i inackorderingsavgift?
Numera står det 4 hingstar, 3 vallacker och 1 sto i stallet varv. 1 vallack och stoet är ponnyer.
Vi är 4st personer på stallet. Inga "stalldagar" eller sådant utan jag fixar fodringar och sådant, åker jag iväg så fixar min kompis (har sin häst uppstallad på stallet) allt på stallet.
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Bra mycket mer än gratis i alla fall. Här kostar manegekort närmare 3000kr, paddock minst 200kr/månaden (per häst), finns det bra ridvägar kostar det ytterligare i månaden, terrängbanan kostar att underhålla så den kostar också. Insläpp kostar i vissa stall här runt 100lappen i månaden, utsläpp och frukostfodring kostar även det runt 100 lappen. Galoppbanan är ju också något som ska underhållas och kostar. Även skrittmaskinen och solariumet.

Vad betalar de andra som står i stallet? De som står i stallen i närheten?
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Jag hade tänkt börja ta betalt och då såklart inte gratis.
Så runt 4000kr i månaden menar du på? :P
Alltså, inget betalar något nu i stallet utom sin egna mat. Ett stall i närheten tar 2000kr och de har en (ursäkta) skitdålig paddock som blir helt för mjuk om man rider för mycket på samma ställe, såfort det blir minusgrader så fryser hela underlägget och efter det har regnat så är det stora pölar i den. Så är verkligen inte min. Men där får man mat och sådant inkluderat och det är ju typ samma ridvägar som här :P
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Hej!

Hos oss kostar en liknande stallplats från 4000 och uppåt (oftast klart uppåt!).

Vad du kan göra är ju att räkna på hur lång tid allt arbete tar och sen räkna ut hur stor "timlön" du vill ha för det arbetet (hästskötarlön ligger väl runt 100kr/h minst tror jag).

Sen kan du ha självkostnadspris på strö och foder (med något litet påslag för att du ser till att det finns hemma kanske?).

Räkna också ut hur mycket du/ni får betala för lån och dylikt för ridhus och ridbana och såklart material och lägg det också på hyran.

/Lavinia
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Vi har inget lån på varken stall, hus, ridhus, paddock, galoppbana osv.
Så kanske 3500kr med fri tillgång till hö, strö, in/utsläpp, täckesbytning och paddock/ridhus och de andra sakerna på gården.
Så får de köpa maten (utom hö) till hästarna själva eller jag köper in och de betalar bara? Mamma är utbildad hovslagare men jobbar som veterinär så hon skor alla hästarna. Vad kan man ta för det? Nu tar vi 300kr för verkning och 100kr för skoning fast man betalar också vad skorna kostar att köpa in. Kan man ta det eller ska man höja/sänka?
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Så kanske 3500kr med fri tillgång till hö, strö, in/utsläpp, täckesbytning och paddock/ridhus och de andra sakerna på gården.

När kan jag flytta in? ;)

Tycker du kan ta över 4000/mån om allt det ingår med all service och dessutom solarium osv.

Hade du tänkt att hovslagare skulle ingå i stallhyran? Alla vill väl ha sin egen hovis. Skoning under tusenlappen är billigt så varför skulle någon vilja göra det för en hundring? :confused:
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Haha :)
Nej, hovslagare hade jag inte tänkt ingå och det blir ju 400kr + skorna som kostar om hästen ska skos :) Vi tar ju så billigt eftersom mamma egentligen inte jobbar som hovslagare utan som veterinär men har jobbat som hovslagare för typ 20år sedan :P
 
Sv: Inackorderings avgift problem

4000 kr i stallhyra
1000 kr i skoning

Detta tycker jag är rimligt på det som ingår m.m. 100 kr för skoning är alldeles för lite! 1000 kr är lagom :)
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Så 4000kr vartannan månad och 5000kr vartannan om vi ska sko hästen? Är inte det lite mycket haha, tycker att det mesta i hästvärlden är dyrt men det kanske är normalt att ta 4000kr för en stallplats? :P
 
Sv: Inackorderings avgift problem

4000 är en rimlig summa när det ingår ridhus, paddock, in- och utsläpp, galoppbana, täckesbyten, skrittmaskin, hö

Där jag bor kostar det 3250:- för stallplats med hö, havre/betfor, ridhus, paddock, in- o utsläpp.
Ingen skrittmasking, solarium, galoppbana etc.
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Okej jag litar på er :) Det blir 4000kr :P
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Vart bor du? Det spelar ganska stor roll vart man bor när man ska sätta priser.
Men det låter som rena drömmen att stå där nu ;)

Här i krokarna hade ett sådant stall kostat mellan 2500-3500 att stå på skulle jag tro ev upp mot 4000 men inte mer.
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Ta bra betalt, skulle inte tveka att betala mkt för att stå hos dig!!!
nu påverkar ju i och för sig var i landet du befinner dig ganska mkt. men för jämförelse, så här hade jag det tidigare stall:
ett par mil utanför sthlm utan kommunikationer. Stall med 20x 60 ridhus (dock uthyrt många helger), oridbar utebana (stenhård), bra ridvägar i skogen, spolspilta med varmvatten, 12 kg foder inkluderat (hö eller havre i valbar ratio), mockar samt förbereder foder själv, in - och utsläpp sam 4 fodringar /dag på vardagar på helger turas inackorderingarna om med passen, ej täckesbyten, kostar 10 kr per dag för att nattbandage ska tas av, solarie finns mot 25 kr/ 10 min. torv eller pellets som strö, vatten och mockning i hagar fixar man själv. för d-ponny kostade detta stall 4600kr/mån och då är det betydligt mindre som ingår än i ditt stall....
Hovslagaren jag haft kostar mellan 1200 - 1800 kr per gång beroende på om det ska vara tex. broddar o snösulor eller ej.
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Jag bor i Saxtorp så det är inte jättebilligt att bo där eller så och det finns typ inga bussförbindelser, närmsta busshåltsplats är 3km bort men där är det normala bussförbindelser typ 2ggr h /vardagar och 1g h /helger.

Vårt ridhus är 50x80 så större än det där du stod uppstallet. Vår paddock och galoppbana har väldigt bra underlag som fryser först vid -10 märkte vi förra vintern.
Jag tycker det är kul att hålla på med hästar hela dagen, så saker såsom byta täcken, in/utsläpp och sådant tycker jag bara är kul. Jag hade tänkt ha 2 avelsston som jag skulle ta föl på och därför blev det så många boxar men det blev ju inte så haha :) Har helt enkelt inte tid till att ha två föl per år och jag har svårt för att sälja hästar så hur skulle det bli när jag var tvungen att sälja ett/två föl? :(
 
Sv: Inackorderings avgift problem

För er som inte vet vart Saxtorp ligger så ligger det i Skåne haha :)
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Låter som ett drömställe! :love:

Hade med lätthet betalat 4000kr för allt det där, om inte mer! :)
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Du kunde inte bott nååågra mil längre norrut så hade jag lätt flyttat in! :( ;)
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Men du är alldeles för snäll! Varför ska de stå gratis och nöta på ditt stall och din anläggning gratis. Bara boxen + hage ska du ta minst 1000:- + moms för. Att du sedan har bana och ridhus gör att attraktionen till din anläggning ökar markant. 2000-3000:-/månad +moms ska du ta i a f + foder.
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Jag bor alldeles i närheten och kommer gärna och tittar på er anläggning! Inte för att jag behöver någon stallplats, men för att jag kan hjälpa dig sätta pris på inackorderingsplatserna. Jag har många års erfarenhet av att ha häst inackorderad i nordvästra Skåne.
 
Sv: Inackorderings avgift problem

Hade ingen aning om att en sådan anläggning fanns i Saxtorp trots att jag bor och har häst alldeles i närheten.

Rent allmänt så ligger box + strö i närheten (skrittavstånd) av Dagstorps anläggning på ca 1200-1500. Foder, ridhuskort osv därutöver. Jobbar man 5 dgr på tävlingar ligger kortet i Dagstorp på 1800:- (2 ridhus inkl utebanor o terrängbana).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 229
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 927
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 588
Senast: fejko
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 925
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp