fjordtokan
Trådstartare
Jag har lite funderingar på hur man ska kunna lösa situationen i mitt stall.
Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta stall men detta fungerar inte riktigt som det ska se denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1068037
Idag fick jag reda på att en annan tjej gärna skulle flytta sin häst hit om det var fullservice. Då började tankarna att snurra om man skulle hyra hela stallet och sen då ha fullservice. Men frågan är då vilka tjänser som ska ingå och hur mycket det kan kosta?
Tanken är såhär att hästarna ska gå på lösdrift i vinter helst med fri tillgång på foder. Men kan även bli begränsad tillgång beroende på hur de andra två vill ha det. Vi har även tillgång till varsinn box åt hästarna om det skulle vara skitväder.
Tjänster som jag har tänkt ska ingå är:
2 täckesbyten, morgon och kväll
Fodringar (en giva kraftfoder + att det alltid finns hö i hagen)
Visitering + allmän tillsyn
Mockning och skötsel av ligghallen
Nånting annat jag borde ha med? Eller är det något jag ska ta bort?
Angående kostnader:
Hö räknar jag med ungefär 20 kg per dygn åt en liten häst (det är ett russ, en nordsvensk, en travare och en arab som ska gå tillsammans isf och de har ungefär samma näringsbehov)
travaren kanske man kan räkna med äter 25-30 kg? stor häst på 160
araben är rätt gammal och jag tror han borde äta runt 20 kg
min nordsvensk äter ungefär 16 kg men jag räknar med ungefär 20
mitt russ äter nog runt 10 men räknar runt 20 där också för enkelhetens skull
Är det rimligt?
I så fall blir hökostnaden ungefär 1240 kr i månaden
Hyran per box kostar 400 kr i månaden
Halm köper jag in varannan månad ungefär och då blir kostnaden per häst 25 kronor i månaden (köper det extremt billigt av grannen)
Grundkostnaden blir då 1665 kronor i månaden.
Vad är rimligt att ta för de andra tjänsterna?
Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta stall men detta fungerar inte riktigt som det ska se denna tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1068037
Idag fick jag reda på att en annan tjej gärna skulle flytta sin häst hit om det var fullservice. Då började tankarna att snurra om man skulle hyra hela stallet och sen då ha fullservice. Men frågan är då vilka tjänser som ska ingå och hur mycket det kan kosta?
Tanken är såhär att hästarna ska gå på lösdrift i vinter helst med fri tillgång på foder. Men kan även bli begränsad tillgång beroende på hur de andra två vill ha det. Vi har även tillgång till varsinn box åt hästarna om det skulle vara skitväder.
Tjänster som jag har tänkt ska ingå är:
2 täckesbyten, morgon och kväll
Fodringar (en giva kraftfoder + att det alltid finns hö i hagen)
Visitering + allmän tillsyn
Mockning och skötsel av ligghallen
Nånting annat jag borde ha med? Eller är det något jag ska ta bort?
Angående kostnader:
Hö räknar jag med ungefär 20 kg per dygn åt en liten häst (det är ett russ, en nordsvensk, en travare och en arab som ska gå tillsammans isf och de har ungefär samma näringsbehov)
travaren kanske man kan räkna med äter 25-30 kg? stor häst på 160
araben är rätt gammal och jag tror han borde äta runt 20 kg
min nordsvensk äter ungefär 16 kg men jag räknar med ungefär 20
mitt russ äter nog runt 10 men räknar runt 20 där också för enkelhetens skull
Är det rimligt?
I så fall blir hökostnaden ungefär 1240 kr i månaden
Hyran per box kostar 400 kr i månaden
Halm köper jag in varannan månad ungefär och då blir kostnaden per häst 25 kronor i månaden (köper det extremt billigt av grannen)
Grundkostnaden blir då 1665 kronor i månaden.
Vad är rimligt att ta för de andra tjänsterna?