impregnera trä

ameo

Trådstartare
Moderator
Om jag vill impregnera trä, så att det tål att stå utomhus så länge som möjligt utan att börja murkna - bör jag då välja linolja eller trätjära?
Vilket hade du valt och varför?

Det är främst "hörnstolparna" på prylen jag bygger som är utsatt för väta, eftersom dess kortsidor är mot marken respektive uppåt mot regnet.
Jag tänker att virket kan suga åt sig en hel del av det jag stryker på, oavsett vilket jag använder. Så frågan är bara, som sagt, vilket jag bör välja...
 
Inte trätjära om du har vildsvin i närheten. De älskar trätjära och dras till det som flugor till en sockerbit.
 
Roslagsmahogny? Torkar fortare än ren tjära och skyddar. Man blandar tjära, linolja och balsamterpentin men proportionerna får du googla. När jag kollade tidigare varnade de för en tjära som inte var bra när man skulle blanda men det hittar du nog när du söker.
 
Linolja sugs väl in mycket bättre än tjära?
Den är ju knappt strykbar om den inte värms (eller blandas med lösningsmedel).

Jag använder linolja eller roslagsmahogny.
Ren tjära skulle vara till enstaka speciella ändamål.

Vilket jag valt och varför... '
Linolja är enklare och billigare så det är grundalternativet.
Spelar utseendet roll? Kommer det åt att bättras vid behov? Placering och användning av prylen? Mängd och typ av fuktbelastning? Är virket mycket sugande eller ojämnt sugande?
Och en dos bara känsla.

Ändträ som kommer bli hårt belastat kan du ställa i oljebad ett dygn.
Placera i bytta med 2-3 cm olja på botten, fyll på vid behov.
Då suger det så lågt upp det går och blir mättat.
 
Spelar utseendet roll? Kommer det åt att bättras vid behov? Placering och användning av prylen? Mängd och typ av fuktbelastning? Är virket mycket sugande eller ojämnt sugande?
Klipper ut dina frågor
Utseendet spelar ingen roll alls och man borde komma åt att bättra vid behov.
Det är egentligen mer än en grej som ska byggas och i sanningens namn hästrelaterat, men det känns som att hästanknytningen spelar mindre håll för svaret på frågan. Dels en hösilagehäck, dels en ställning till badkar och dels har jag planerat att skapa en förvaringsplats för hinderbommar (och/eller stängselstolpar) av ett par kasserade jättegamla vävstolsgavlar. De två första ska stå ute i hästhage typ året runt och utsättas för vädrets makter, vilket innebär att fuktbelastningen kan variera en hel del. hösilagehäckens stolpar har rätt många år på nacken (vi hittade en gammal 4x4" när vi rensade på gården) så det träet lär nog suga åt sig ordentligt. Vävstolsgavlarna förutsätter jag kommer suga åt sig som svampar...

Jag har tidigare använt mig av knepet att ställa trä i linoljebad och det känns väl egentligen som ett bra alternativ. Men så fick jag för mig att det kanske skulle vara vettigt att lyckas impregnera ännu bättre på något sätt.
Roslagsmahogny låter ju egentligen som ett bra alternativ, men latmasken i mig säger att den blandningen nog aldrig skulle bli av här.
När jag klurar i min ensamhet funderar jag på om man skulle kunna grunda med att ställa i oljebad och sen komplettera det med att stryka på tjära, på den ände som ska stå på marken? Eller gör oljan att tjäran inte fäster?
(vi har förvisso vildsvin, men de går inte in i hästhagarna så länge jag har elen på)
 
Roslagsmahogny låter ju egentligen som ett bra alternativ, men latmasken i mig säger att den blandningen nog aldrig skulle bli av här.
När jag klurar i min ensamhet funderar jag på om man skulle kunna grunda med att ställa i oljebad och sen komplettera det med att stryka på tjära, på den ände som ska stå på marken? Eller gör oljan att tjäran inte fäster?
(vi har förvisso vildsvin, men de går inte in i hästhagarna så länge jag har elen på)
Det är ju mindre arbete ett "oljebad" av rå linolja och tjära blandat än att stryka på tjära separat.

Att blanda lite linolja och tjära tar typ en minut.
 
Är de lätt blandbara?
Jag tänker att terpentinet är där för att de ska lösa sig i varandra? Eller är det bara för att göra det mer lättflytande?
Terpentin eller lacknafta är inte nödvändigt med rå linolja men det tunnar ut och gör inträngningen i träet något bättre. Enbart rå linolja har oftast tillräcklig inträngning utan förtunning men tjäran gör det lite tjockare så en lite skvätt terpentin är inte fel.

Blanda brukar aldrig vara något problem även utan förtunning bara inte tjäran är för kall och trögflytande, det brukar räcka med att man förvarar den inomhus 15-20 grader eller så.

Jag brukar hälla linolja, tjära och en skvätt terpentin/lacknafta (inte särskilt mycket 1/10 del högst) i en vanlig 5-litersdunk och skaka så är det blandat på en minut. Men det går lika bra att röra i en vanlig bytta. Mängden terpentin/lacknafta är bara hur tunn man vill blandningen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Är de lätt blandbara?
Jag tänker att terpentinet är där för att de ska lösa sig i varandra? Eller är det bara för att göra det mer lättflytande?
Har inte blivit bra när jag blandat själv och färdig är knappt dyrare att köpa, så det är in rekommendation.
Ren linolja behöver inte terpentin, men tjäran behöver det för att blanda sig och bli mer lättstruken.
 
Klipper ut dina frågor
Utseendet spelar ingen roll alls och man borde komma åt att bättra vid behov.
Det är egentligen mer än en grej som ska byggas och i sanningens namn hästrelaterat, men det känns som att hästanknytningen spelar mindre håll för svaret på frågan. Dels en hösilagehäck, dels en ställning till badkar och dels har jag planerat att skapa en förvaringsplats för hinderbommar (och/eller stängselstolpar) av ett par kasserade jättegamla vävstolsgavlar. De två första ska stå ute i hästhage typ året runt och utsättas för vädrets makter, vilket innebär att fuktbelastningen kan variera en hel del. hösilagehäckens stolpar har rätt många år på nacken (vi hittade en gammal 4x4" när vi rensade på gården) så det träet lär nog suga åt sig ordentligt. Vävstolsgavlarna förutsätter jag kommer suga åt sig som svampar...
Riktigt gammalt trä, speciellt i hemgjorda bruksprylar kan vara väldigt tätvuxet, hårt, med bra kvalitet och suger då nästan ingenting. Men håller bättre eftersom det inte heller suger vatten. Olja hellre om det väntas suga så lite så det inte blir fin färg med RM.
Om ställning till badkar väntas bli dränkt av mycket spill kanske RM kan vara fördel där, annars kan du nog göra som du har lust och tycker blir fint med dessa saker. Har man använt RM först och ska bättra men inte vill ha mörkare utseende så tar man bara linolja istället. Motsatsen mindre bra då det troligen suger för ojämnt eller lite för att ge fin färg.
När jag klurar i min ensamhet funderar jag på om man skulle kunna grunda med att ställa i oljebad och sen komplettera det med att stryka på tjära, på den ände som ska stå på marken? Eller gör oljan att tjäran inte fäster?
Låter som intressant ide att testa. Torka av av överflöd på utsidan efter badet och låt det stå några dagar så tror jag det går bra. Gör på plats ute som sista moment så gör det inget om det är fortsatt kletigt under.

Ett annat alternativ är att ställa benen på en trädgårdsplatta, sten etc. med syllpapp emellan. Då hindrar du uppsugning av fukt från själva marken.

Att hålla efter så det inte blir tätt och högt gräs närmast benen som håller kvar fukt gör mycket för hållbarheten.
 
Tjära finns i flera kvaliteter, den dalbränd fintjäran är ljusare än "vanlig" furustubbstjära, den mörka tjärfärgen bleks också av soljus. Sen är inte receptet med lika delar tjära och linolja inte hugget i sten utan hur man blandar beror på vilka egenskaper man vill ha och man kan i vissa fall till och med blanda i kokt linolja. Tjäran är också bra genom att den motverkar mögel som det kan bli på ytor målade med ren linolja
 
Tack för alla svar!

Mängden terpentin/lacknafta är bara hur tunn man vill blandningen.
Det funkar alltså att använda lacknafta istället för terpentin, för att späda tjäran lite?
Jag har googlat lite och förstått att det bästa är terpentin, men i mitt fall är det ju mest rent praktiskt att det ska impregneras, så det kanske kan funka då tänker jag. Lacknafta har jag hemma, terpentinet får jag leta efter på stan...
 
Tack för alla svar!


Det funkar alltså att använda lacknafta istället för terpentin, för att späda tjäran lite?
Jag har googlat lite och förstått att det bästa är terpentin, men i mitt fall är det ju mest rent praktiskt att det ska impregneras, så det kanske kan funka då tänker jag. Lacknafta har jag hemma, terpentinet får jag leta efter på stan...
jag har inte märkt någon skillnad, målar jag mycket brukar jag ta oftast ta vanlig lågaromatisk lacknafta som inte är lika hälsofarlig som terpentin.
 
När jag tänker efter var det flera år sedan jag använde terpentin, den luktar gott men när man sen läser om hur allergen den är ... och när jag målar brukar jag få ganska mycket färg på mig :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack för alla svar!


Det funkar alltså att använda lacknafta istället för terpentin, för att späda tjäran lite?
Jag har googlat lite och förstått att det bästa är terpentin, men i mitt fall är det ju mest rent praktiskt att det ska impregneras, så det kanske kan funka då tänker jag. Lacknafta har jag hemma, terpentinet får jag leta efter på stan...

Funktionsmässigt/kemiskt är de mer eller mindre samma sak, skillnaden är att lacknafta framställs av petroleum och terpentin av barrträd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp