impregnera trä

Med hästar som beter sig som bävrar är tryckimpregnerat ganska ointressant. Och riktigt så många år kommer de inte hålla ändå...
Spillolja, ska det ner i marken eller ha markkontakt med ändträ ställer man ändarna i spilloljebad en vecka, ovanjord så stryker man bara på spilloljan som den är, torkar in på nån vecka och hästarna kommer att hata dig för det smakar fan så dom testar en tugga EN enda gång och aldrig mera om det så bara luktar spillolja. Spillolja på boxväggar och annan inredning blir likadant, stöter ifrån sig skit, smetar inte av sig sen den "satt sig" 2-3 veckor och inga djur går på inredningen. :up:

Vill man ha ljus oljning så ta spillolja från bensinmotor, mörkare då är det från en diesel man ska ha.
 
Spillolja, ska det ner i marken eller ha markkontakt med ändträ ställer man ändarna i spilloljebad en vecka, ovanjord så stryker man bara på spilloljan som den är, torkar in på nån vecka och hästarna kommer att hata dig för det smakar fan så dom testar en tugga EN enda gång och aldrig mera om det så bara luktar spillolja. Spillolja på boxväggar och annan inredning blir likadant, stöter ifrån sig skit, smetar inte av sig sen den "satt sig" 2-3 veckor och inga djur går på inredningen. :up:

Vill man ha ljus oljning så ta spillolja från bensinmotor, mörkare då är det från en diesel man ska ha.
Nu var det linolja eller tjära jag funderade på, av två skäl.
Dels för att det är mer naturligt och trevligare för miljön. (och inte alltför giftigt för hästarna som gnager lite på det) Och sen är det inte alla som förvarar spillolja hemma på gården....
 
hösilagehäckens stolpar har rätt många år på nacken (vi hittade en gammal 4x4" när vi rensade på gården) så det träet lär nog suga åt sig ordentligt.
Jo...
Jag blandade lite tjära, linolja och lacknafta - om än kanske inte exakt rätt förhållande mellan dem för att kallas roslagsmahogny. Och så ställde jag hörnstolparna i varsin balja med blandningen i. Och jodå, träet suger åt sig ordentligt... :eek: .... :up::bow:
Sicken tur att det fick börja med att suga åt sig detta, istället för att stå ute och suga åt sig samma mängd vatten....
20171009-093607.jpg


Det har alltså sugits upp nästan 20 cm!! :eek: Jag har också penslat stolparnas ovansidor för att tåla lite regn också.
Och jag har bestämt mig för att jag ska stryka hela höhäcken med blandningen, för att det ska se snyggt ut... :p
 
Satt bara och funderade och minns att man svedjer (bränner ytligt) trä för att det ska bli "impregnerat". Någon som testat? Är det bättre, sämre eller lika?

Hur djupt ska man svedja i så fall?
 
Satt bara och funderade och minns att man svedjer (bränner ytligt) trä för att det ska bli "impregnerat". Någon som testat? Är det bättre, sämre eller lika?

Hur djupt ska man svedja i så fall?
Det ska inte svedjas så det blir förkolnat, sen tror jag inte att det fungerar på alla sorters trä.
 
Satt bara och funderade och minns att man svedjer (bränner ytligt) trä för att det ska bli "impregnerat". Någon som testat? Är det bättre, sämre eller lika?

Hur djupt ska man svedja i så fall?
Jag har testat och det fungerar, men hur djupt man måste kola vågar jag inte säga mer än att om ytan bara svärtas hade det ingen effekt på de provpinnar jag gjorde. De andra som blev mera väl brända (läs halvt uppbrända) verkade klara sig men något mitt emellan kanske är bäst. Det var dock bara ett prov jag gjorde och det var inte helt enkelt att få till en lagom kolning av ytan med naturbrasa, kanske gasol skulle funka?
 
Alltså, jag har insett att jag gillar färgen på min tjär-linoljeblandning.
Funderar på om det skulle funka att stryka den på mina hinderstöd, som är tryckimpregnerade. Det borde väl funka trots impregneringen, eller? De är omålade nu och med säkert 15-20 år på nacken (jag har köpt dem begagnade) ser de rätt trista ut. Min plan är att spola av dem med högtryckstvätten och sen låta dem torka ordentligt inomhus innan jag stryker dem med "något" - där tanken ursprungligen då varit vanlig målarfärg, men man kan ju alltid ändra sig...
 
Alltså, jag har insett att jag gillar färgen på min tjär-linoljeblandning.
Funderar på om det skulle funka att stryka den på mina hinderstöd, som är tryckimpregnerade. Det borde väl funka trots impregneringen, eller? De är omålade nu och med säkert 15-20 år på nacken (jag har köpt dem begagnade) ser de rätt trista ut. Min plan är att spola av dem med högtryckstvätten och sen låta dem torka ordentligt inomhus innan jag stryker dem med "något" - där tanken ursprungligen då varit vanlig målarfärg, men man kan ju alltid ändra sig...
Är de så gamla borde det inte vara några problem.
Tycker du de verkar torra och porösa nog i ytan för att suga så kör.

Vill du få saker som suger olika mycket att se mer lika ut så kan du mixtra med andelen tjära/olja i blandningen. Eller göra andra/tredje strykningen med bara linolja ifall du inte vill ha mer färg.
 
Alltså, jag har insett att jag gillar färgen på min tjär-linoljeblandning.
Funderar på om det skulle funka att stryka den på mina hinderstöd, som är tryckimpregnerade. Det borde väl funka trots impregneringen, eller? De är omålade nu och med säkert 15-20 år på nacken (jag har köpt dem begagnade) ser de rätt trista ut. Min plan är att spola av dem med högtryckstvätten och sen låta dem torka ordentligt inomhus innan jag stryker dem med "något" - där tanken ursprungligen då varit vanlig målarfärg, men man kan ju alltid ändra sig...
Tryckimpregnering görs bara på trä som är sugande så det skall nog gå bra. Jag tycker också det blir en fin färg, som mahogny :), om än inte helt ljusäkta men det spelar mindre roll eftersom man ändå förnyar ibland.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp