importkostnader?

desiree

Trådstartare
vad kostar det att importera en häst? är det beroende på inköpspris? eller beror det på vad de kommer ifrån? osv.

Sv: importkostnader?

Det finns inga importkostander egentligen. Hasten har ett inkopspris, sedan tillkommer transporten hem till dej, och intyg fran veterinaren att hasten ar frisk (men det fixar transportbolaget med).

Vad transportkostnaden blir ar lite olika beroende fran vilket land du importerar en hast, pch dessutom skiljer sej transportbolagen at daremellan.

Vart hade du tankt att importera hast ifran?

att få hem häst från spanien kostade 15-20000 kr för ca 3 år sen iallafall.
Men som sagts ovan, det skiljer sig från land till land

Från Island kostar det transportavgift och tullavgidt och sen tror jag det är momsfritt med sto eller hingst men inte vallack. Min pålle kostade 20 000 kr med alla avgifter innan han var hemma + inköpspriset då :D

Köper du häst inom EU är det inga extra importkostnader förutom frakt och ev veterinär.
Om däremot är från ett icke EU-land så blir det lite mer.
Först inköpspriset på hästen.
Berorende på vilka levernsvilkor du köper hästen på kan det tillkomma följande till det pris det ska räknas avgift på:
Frakt.
Försäkring.
Ev intyg och undrsökningar.
Allt detta lägs ihop med priset på hästen för att få hästens tullvärde. Sedan räknas tullen ut och det är bara avelsdjur som är tullfria, tullen är en procentsats.
När tullen räknats ut läggs den ihop med tullvärdet på hästen och på det beloppet räknas sedan momsen på 25 % ut. Slå ihop värdet du fick av tullen och momsen och du har kostnaden du ska betala för att få in hästen i EU.

Men det gar minsann att komma undan dessa tullavgifter. Kanner en person som importrat en hast fran USA. Den fraktades med KLM till Amsterdam och ett engelskt bolag hamtade hasten i Amsterdam och skrev om papprena som att hasten var hollandsk.
Da blir ingen tull i Sverige.
I Amsterdam tar man inte ut nagon tull heller, eftersom hasten inte ska stanna i det landet.

jag tänkte närmast på danmark, norge, tyskland. ev irland. men jag är även intresserad av vad det kostar att ta en häst från usa till sverige.

vad brukar det kosta med transport och så? om man tar tyskland och irland till sverige (eftersom de ligger längst bort)

Jag vet några som köpte i Norge.De hämtade själva så det var bara en tullavgift tror jag.Några tusenlappar...inget stort iallafall.

// Åsa

Det är smuggling och eller tullbrott att göra så och skulle tullen eller polisen komma på det, blir det dyrt. Kan till och med bli fängelse plus att man blir av med hästen. Även den som eventeullt köpt hästen efteråt kan råka illa ut. Det kallas för olovlig befattning med smuggelgods och det hjälper inte att "man inte visste". Även en ev köpare blir av med hästen om det uppdagas.
Något att tänka på om tänker försöka eller köper en importerad häst med tvivelaktigt ursprung (utan pass). Oberservera att om hästen tagits in till Sverige från annat EU-land men utan pass så är detta också brott mot smugglingslagen. Allt eftersom att alla hästar som reser över gräsen ska ha pass. Även här kan en svensk köpare riskera att det blir olovlig befattning och bli av med hästen plus böter.

desiree skrev:
men jag är även intresserad av vad det kostar att ta en häst från usa till sverige.
Nu vet jag inte exakt pris men det kommer ligga mellan 50.000-80.000:- kronor, beroende pa vart i USA hasten aker ifran.
Kom dock ihag att en kvalitetshast i USA ar betydligt mycket dyrare an vad likvardig hast ar i Europa, sa att kopa hast fran USA blir en mycket dyr historia, om det inte ar en inhemsk amerikansk hast, tex quarter, mustang osv.

vad brukar det kosta med transport och så? om man tar tyskland och irland till sverige (eftersom de ligger längst bort)
Fran Irland till Sverige kostar det mellan 5000-7000:- beroende pa vart i Sverige hasten ska. Det ar stor skillnad pa Norrland eller Skane.
Koper du hast pa Irland kan jag rekommendera transportbolag at dej, de skoter allting och du behover vara med om ar att vara dar nar de lamnar av hasten, for da maste du betala.

Från Island kostar det transportavgift och tullavgidt och sen tror jag det är momsfritt med sto eller hingst men inte vallack.

Nej där har du fel, hingst och sto har en tullskatt på 8% medan valack som anses som lyx har en tullskatt på 18 % av inköpspriset. Sen tillkommer fraktkostnad som läggs på inköpspriset och tullskatten, och som pricken över i:et 25 % moms på hela kalaset.

Jag vet några som köpte i Norge.De hämtade själva så det var bara en tullavgift tror jag.Några tusenlappar...inget stort iallafall.

Har jag missat något, men Norge är väl inte EU medlem vilket innebär samma typ av hantering vad gäller tullskatt och moms som Island har. Alltså baserat på inköpspriset, men är det lågt blir ju skatterna inte så stora.

När vi köpte en hingst från Norge i somras blev det ingen tull vilket det blivit om vi köpt en valack, 8% har jag för mig, moms tillkom förstås.
PL

Just det och samma gäller med island. Fick det ju skriftligt tom.

desiree skrev:
vad kostar det att importera en häst? är det beroende på inköpspris? eller beror det på vad de kommer ifrån? osv.

Dels beror det på från vilket land (EU-land eller ej) och dels beror det på vilken ras...Avelsfäreningarna och registraturerna har ju en del importkostnader och ökade reg. kostnader av en imp. häst.
Sedan transportkostnader beroende från var i världen.
Veterinäravgifter och tullavgifter...Ev. karantän......

mvh
Carina

Tullen från icke EU land är 0% för renrasiga avelsdjur och 11,5% för övriga hästar.
Sedan finns det vissa raser som har större krav på sig för dom faller in under CITES-lagstiftningen om utrotningshotade djurraser.
Observera att det inte auromatiskt blir avelsdjur för att det är ett sto eller hingst som man köper. Man kan råka ut för brott mot smugglingslagen som jag skrev om innan om inte djuret godkänns för avel i Sverige. Risken är väl störst om det rör sig om väldigt dyra djur där 11,5 % i tull kan bli ganska mycket pengar.

Det sista importpappret från Island daterad förra året alltså ca 1 år gammalt, anger tull på hingst och sto med 8% och valack med 18 % (anses som sportartikel) förutsatt att det inte har ändrats sen dess förståss och det har jag inte hört något om. Men det är ju fullt möjligt.

EUs tolkning av reglerna är att alla ston o hingstar räknas som avelsdjur, letade rätt på detta när det var diskussion om vår import o det stämde med vad den som var kunnig på området sa, den första tullaren sa just att bara avelsgodkända hingstar var tullfria.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 457
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 616
Senast: warg
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar