Importhäst m luftrörsproblem

P

penola

Hej alla. Har för 7 v. sen köpt en häst importerad fr danmark. Han har bytt mellan 3 olika miljöer på c.a 4 v m vårt stall inkluderat. Positiv och glad hela tiden. Nu har vi legat i influensa hela familjen så han har bara gått i hagen och skrotat i 14 dagar,dessförinnan ridits lätt. Igår när jag började trava på ridbanan lät han som ett tröskverk i andningen, som jag själv när jag har förkylningsastma.
Han hostade inte och slemmade inte. Jag tog det lugnt, skrittade ,lyssnade ( hörde inget konstigt i andningen i skritt, han var inte speciellt flåsig) började trava igen, han lät inte lika illa men fortfarande långt ifrån OK så jag avbröt ridpasset och gick in.Läste sen en artikel i Ridsport om något som kallas klima, luftvägs problem som kan drabba import hästar som bytt miljö ofta under kort tid.
Vet någon något mer om detta , hur det yttrar sig mm ?

Sv: Importhäst m luftrörsproblem

Hej!

Har aldrig hört om det du pratade om men däemot kan jag rek dej en kur alger så ska du se att han blir bra..finns att beställa på alg börje på internet..Kanonbra och har hjälpt våran häst att bli fri fr¨ån sina luftvägsproblem..:D

hade det varit min häst, hade jag tagit den till klinik för att kolla upp och ev. gå ner med kamera. det kan ju även vara tex. bronkit eller kvickdrag (inget ovanligt denna "vinter" :crazy: ), är det så så hjälper knappast lite alger :smirk:

den transport sjukdom du nämner har jag tyvärr ingen kunskap om.

hade det varit min häst, hade jag tagit den till klinik för att kolla upp och ev. gå ner med kamera. det kan ju även vara tex. bronkit eller kvickdrag (inget ovanligt denna "vinter" :crazy: ), är det så så hjälper knappast lite alger :smirk:

den transport sjukdom du nämner har jag tyvärr ingen kunskap om.

Jo ! Det hjälpte min häst..blev först behandlad av vet men hostan återkom..prövade då alger och den hjälpte alldelles utmärkt!!
Vet flera hästar det hjälpt som haft kronisk bronkit och kvickdrag..

Tack för alg tipsen. Jodå, det blir väl att åka till Strömsholm men jag vile bara kolla om ni visste nåt. Jag har haft flera hosthästar i stallet som vi rehabiliterat så vi har bra stallmiljö.Hästarna ifråga har haft både kvickdrag, bronkit och allergisk hosta men han hostar inte el. låter andningsmässigt som någon av dom låtit.
Enl. artikeln var det ett stressutlöst luftvägsproblem som kunde ta läng tid att återhämta sig ifrån och jag hade aldrig heller hört talas om det förut så jag blev lite fundersam om det kunde vara något sådant som var på gång men det bästa är såklart att åka till veterinär.

visst sägs alger ha en possitiv inverkan, men som ända behandling låter det inte riktigt troligt att "hästen blir frisk" om den lider av kronisk bronkit eller kvickdrag.

hade ett par "hosthästar" på -80 talet. då behandlades dom med ett pulver innehållande bla. arsenik :eek: och så blev vi även rek. av vet. att ge alger. viss verkan hade det säkert (om det va algerna eller medicinen låter jag vara osagt :crazy: ) vi fick iallafall ta bort dom efter ett par år. (inköptes med stallhosta)

har tagit bort en gammal häst som led av kvickdrag i år, även hon fick alger (har fått i många år). men hon fick även ventipulmin och fabrol. cortison kunde hon inte få då hon hade ett fånganfall i höstas. en annan på vår lösdrift har kronisk bronkit, hon står just nu på sin 2-a cortison behandling (har tagit bort fabrol och ventipulmin då hon inte längre har ngt. slem. kvar men hon har fortfarande en förträngning kvar i luftstrupen) även hon har ätit alger i 8 år pga. sina sköra hovar. veterinären påtalade redan innan jul att det har varit ovanligt mkt. luftrörs problem pga. vädret denna vinter.

Luftrörsproblem är nog bland det vanligaste en import drabbas av, sen sker det oftast i olika grad men många hästar är det ändå.

Det du beskriver gissar jag sitter i lungstjälkarna, och vill det sig illa så fortsätter den längre ner i lungorna vid fel hantering och blir kronisk. Men du bör kontakta veterinär för att rådgöra, utifrån vad man kommer fram till genom undersökning får hästen den hjälp som den behöver.

Min häst fick transportsjuka efter att ha åkt från Wales till Sverige och när vi fick bukt med den så fortsatte luftvägsproblem och hosta i flera månader. Nu, när han snart har varit här i ett år, så verkar det som om problemen är helt kurerade. Veterinär har behandlat honom ett flertal gånger men det verkar som att han behövde den här tiden på sig för att acklimatisera sig för behandlingarna har inte haft nämnvärd effekt.

Veterinären sa att det var relativt vanligt med luftvägsproblem efter långa transporter och miljöbyten, särskilt för importerade hästar.

Jag hade dock åkt in till klinik för att kolla hästen ordentligt, det kan ju vara något annat och ska hästen ridas är det nog klokt om de går djupare ner och tittar.

visst sägs alger ha en possitiv inverkan, men som ända behandling låter det inte riktigt troligt att "hästen blir frisk" om den lider av kronisk bronkit eller kvickdrag.

hade ett par "hosthästar" på -80 talet. då behandlades dom med ett pulver innehållande bla. arsenik :eek: och så blev vi även rek. av vet. att ge alger. viss verkan hade det säkert (om det va algerna eller medicinen låter jag vara osagt :crazy: ) vi fick iallafall ta bort dom efter ett par år. (inköptes med stallhosta)

har tagit bort en gammal häst som led av kvickdrag i år, även hon fick alger (har fått i många år). men hon fick även ventipulmin och fabrol. cortison kunde hon inte få då hon hade ett fånganfall i höstas. en annan på vår lösdrift har kronisk bronkit, hon står just nu på sin 2-a cortison behandling (har tagit bort fabrol och ventipulmin då hon inte längre har ngt. slem. kvar men hon har fortfarande en förträngning kvar i luftstrupen) även hon har ätit alger i 8 år pga. sina sköra hovar. veterinären påtalade redan innan jul att det har varit ovanligt mkt. luftrörs problem pga. vädret denna vinter.

Troligt eller inte!!!Det hjälpte..:smirk: Skulle ju inte sitta här o hitta på...:p Kan absolut vara värt att prova!!!:)

kl
Har inte hört uttrycket "klima" men det finns ju ngt som kallas Transportsjuka som innebär att hästen pga stressen med transport och miljöombyte får sämre immunförsvar och drabbas av luftvägsinfektioner.

Har då också bara goda erfarenheter av Carrageen. Det kanske var brunalger ni gav hästarna för dom har ingen effekt.

Min fick massa läskigt kortison etc av vet men det hjälpe dock inte speciellt bra. Har gett Carra i 3 månader nu och har märkt stor förbättring.

Till TS, ta ut veterinär eller åk in på klinik. Skulle dock prova alger också, vissa påstår dock att det finns risk för jodförgiftning (finns tråd om detta), men hur påverkar kortison kroppen då??!!

Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka