P
penola
Hej alla. Har för 7 v. sen köpt en häst importerad fr danmark. Han har bytt mellan 3 olika miljöer på c.a 4 v m vårt stall inkluderat. Positiv och glad hela tiden. Nu har vi legat i influensa hela familjen så han har bara gått i hagen och skrotat i 14 dagar,dessförinnan ridits lätt. Igår när jag började trava på ridbanan lät han som ett tröskverk i andningen, som jag själv när jag har förkylningsastma.
Han hostade inte och slemmade inte. Jag tog det lugnt, skrittade ,lyssnade ( hörde inget konstigt i andningen i skritt, han var inte speciellt flåsig) började trava igen, han lät inte lika illa men fortfarande långt ifrån OK så jag avbröt ridpasset och gick in.Läste sen en artikel i Ridsport om något som kallas klima, luftvägs problem som kan drabba import hästar som bytt miljö ofta under kort tid.
Vet någon något mer om detta , hur det yttrar sig mm ?
Han hostade inte och slemmade inte. Jag tog det lugnt, skrittade ,lyssnade ( hörde inget konstigt i andningen i skritt, han var inte speciellt flåsig) började trava igen, han lät inte lika illa men fortfarande långt ifrån OK så jag avbröt ridpasset och gick in.Läste sen en artikel i Ridsport om något som kallas klima, luftvägs problem som kan drabba import hästar som bytt miljö ofta under kort tid.
Vet någon något mer om detta , hur det yttrar sig mm ?