Importera transport?

K

Kockan

Någon som köpt transport i tex tyskland? Vi funderar på att göra det i samband med att min man åker dit och köper bil, vilket han gör då och då. De har ju väldigt bra priser där. Något speciellt att tänka på? Man reg.-besiktigar den ju här hemma. Om man köper ny: Funkar det som här hemma, att man kan "välja" lastvikt osv?
Tips mottages tacksamt!

Sv: Importera transport?

Sist jag kollade (två år sen kanske) så var det inte bara att ta hem och se glad ut. Du måste få tillgång till intyg från tillverkaren (eller den svenske generalagenten) att släpet uppfyller vissa krav, bromsar och axlar tror jag det var frågan om. Detta ville vissa inte släppa ifrån sig alls och vissa ville ha rätt bra betalt. Typ 5-7 tusen för en kopia av ett papper.

vet inte om det funkar likadant som med mc, men man måste betala moms (tror jag det är) på en hoj som är nyare än ett år eller har gått mindre än 600 mil när man importerar från tyskland.

Kolla även så att allt som krävs följer med och är iordning för svensk registrering

Har en granne som köpt en Böckmann Classic från Tyskland i höstas, sparade 10-20 000 kr på det som jag förstod.
Antar att det, precis som med bilar, gäller att få tag i en modell som redan är typgodkänd i Sverige - då kan det väl inte vara så dyrt och besvärligt? (Undrar en som inte vet ngt alls egentligen...)

Är det inte ungefär samma som med importerade bilar då? Där vet jag att man tex måste ha vissa tillverknings-papper samt Eu-godkännande vid reg.besiktningen i sverige. De papprena har inte kostat något extra när vi köpt bilar, men det klart, det finns säkert de som försöker tjäna extra pengar!
Någon som vet exakt vilka papper man ska ha? Bara på bromsar och axlar????

Kom på att vi faktiskt råkade ut för försäljare som försökte få oss att betala extra för vissa papper (vad gäller bilarna), men eftersom min man vet att de inte kostar nåt, så bad han dem fara och flyga, ungefär. Och vips, så var de helt plötsligt gratis! :D

Senast ändrad av en moderator:

Gäller inte det bara om man importerar som företag? Eller gäller det även privatpersoner? Har inte för mig att vi behövt betala moms på bilarna, men det kanske är olika? I och för sig har de varit äldre än 1 år... Egentligen min karl som håller i det med bilarna. Vad gäller dem har han koll, men det kanske är annorlunda med släp?

Har också funderat på Böckman... Det finns ju en massa återförsäljare här i Sverige, så det borde väl inte vara så omöjligt att få tag på de papprena?

0771-600 800 Bilprovningen, dom vet istället för chansningarna här.

Ska självklart kolla med dem! Var mest nyfiken på andras erfarenheter.
Får väl se till att gubben köper en bil med drag nästa gång. I så fall har man ju inte åkt i onödan om man inte hittar det man vill ha. Tänkte även kolla med återförsäljare här i Sverige innan, så att man rekat lite och verkligen vet vad man vill ha och vad man kan förväntas ha att välja på när man väl är på plats.
Tips mottages tacksamt! Tack alla.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
786
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 111
Senast: Görel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama