Sv: Importera häst från ex England
Jag har precis tagit hem en häst från England och det kostade ca 6000 kr för transport och ungefär 1500 kr till för veterinär och dokumentation.
Räkna dock med att det kan hända saker på vägen och se till att hästen är försäkrad här i Sverige i god tid innan avresan, så att du inte har karens på veterinärvården för då kan det bli mycket dyrt. Min häst blev sjuk av resan och var i väldigt dåligt skick så se till att kontrollera transportör, att hästen kanske fotas innan avresa och att veterinärintyget innefattar även kontroll av hästens hjärta, lungor, och hela allmäntillståndet. Det intyg jag fick av den engelske veterinären sade absolut ingenting om hästens allmäntillstånd utan det var absolut minimum för att hästen skulle få resa som stod skrivet där, inget mer. Sen kommer det svenska försäkringbolaget antagligen att kräva en ny vet besiktning av svensk veterinär för att livdelen i försäkringen ska träda i kraft ( A 1:an alltså ).
Det har varit besvärligt men vi har fått hem en jättetrevlig häst som vi är väldigt glada över så jag vill absolut inte avskräcka dig från att importera häst därifrån!