Importera hästen billigt??

Cavalo22

Trådstartare
Hej! Jag har bott nu under en längre tid i Brasilien och fått chansen att köpa den häst i stallet som jag tagit hand om.
En Lusitano hingst, 10år.

Hästen som heter Zap får jag köpa billigt men det är transporten jag undrar över.
Är det någon som vet hur man billigast importerar en häst, i detta fall från Brasilien??

Tacksam för all info och kommentarer!
 
Senast ändrad:
Sv: Importera hästen billigt??

Det första du bör kolla är om man över huvud taget får importera hästar till EU från den delen av Brasilien där hästen bor. Vissa delar av Brasilien har eller har haft problem med sjukdomar som man inte vill riskera att få in i Europa.
 
Sv: Importera hästen billigt??

Jag fick just en ide´! Kanske du kan "samåka" med någon annan import/export? Värt att kolla!:idea:

Å sen vet vart han ska stå när han kommer hem! Eller hur!!!!!:bump::rofl:
 
Sv: Importera hästen billigt??

Brr, just idag så känns det helt bakvänt att flytta ifrån Brasilien.

I övrigt så har jag ingen aning om vad det kan kosta.
 
Sv: Importera hästen billigt??

Om jag var du skulle jag ta kontakt med det brasilianska ridsportförbundet för att få tips om vilken speditör som skeppar tävlingshästar till Europa. Speditören bör kunna hjälpa till med papper och sådant.

I och med att det är ett krångligt land att importera ifrån rekommenderar jag att du tänker "bra" i stället för "billigt" så att du får rätt papper och så att hästen har det så bra som möjligt under vad som kan vara en ganska jobbig resa.

Inte kul heller om hästen inte blir insläppt i EU för att pappren inte är rätt.

Jag misstänker att du får räkna med 40 - 60 000 för att få över hästen. Tänk då också på att kolla upp hur det funkar med försäkringar, om du kan försäkra hästen i ett svenskt bolag redan i Brasilien till exempel.
 
Sv: Importera hästen billigt??

Tack för alla svar! Ja att kolla med brasilianska ridsportförbundet har jag inte tänkt på, det måste jag kolla upp! Och att samåka vet jag inte riktigt med vem, men det går ju att höra sig runt om...
 
Sv: Importera hästen billigt??

Det som kommer att kosta mest är transporten och ev karantän. Själva importen kommer att kosta dig moms på hästens värde, transport kostnad och ev transport försäkring det s k CIF-värdet. Om det är en renrasig hingst slipper du troligen att betala tull för avelsdjur är tullfria.
 
Sv: Importera hästen billigt??

Men för att räknas som avelsdjur så måste väl hästen vara avelsvärderad och godkänd? Det kanske den är, bara undrar hur reglerna är. Bara för att hästen är hingst så är den ju inte per automatik ett avelsdjur.

TS, det finns väl bara ett alternativ som gäller för att få hit en häst ifrån Brasilien? Flyg! Den kan väl inte åka båt??
 
Sv: Importera hästen billigt??

Och även om det skulle gå att åka båt är det inget man utsätter sin fyrbenta vän för om det finns flyg att välja på. Det är jobbigt nog med flyg, och det lär knappast bli direktflyg till Sverige utan en lång lastbilstransport från kontinenten också.
 
Sv: Importera hästen billigt??

Men för att räknas som avelsdjur så måste väl hästen vara avelsvärderad och godkänd? Det kanske den är, bara undrar hur reglerna är. Bara för att hästen är hingst så är den ju inte per automatik ett avelsdjur.

Reglerna är sådana, dvs hästen måste inte vara avelsvärderad. Hur skulle man annars göra vid import av ston? :p
 
Sv: Importera hästen billigt??

fast både PRE och Lusitano ston avelskoras ;-) Bara en parantes :-))

Tesora
 
Sv: Importera hästen billigt??

.

Jag misstänker att du får räkna med 40 - 60 000 för att få över hästen. Tänk då också på att kolla upp hur det funkar med försäkringar, om du kan försäkra hästen i ett svenskt bolag redan i Brasilien till exempel.

Det där är summor man får betala för att få hit hästar från USA.
Brasilien lär vara ordentligt mycket dyrare?
Tror att en förflyttning av häst till arabländerna går loss på närmnare 100.000 kr.
 
Sv: Importera hästen billigt??

Ja, det är jag medveten om. Men så är det inte med alla raser.Renrasig, och med möjlighet att kunna fortplanta sig - det räcker.
Och i korthet-importerar man en valack utgår tullavgifter, annars inte.
 
Sv: Importera hästen billigt??

Du har säkert rätt. Jag vågade inte riktigt dra till med sexsiffrigt. En vän planerade att flytta sin häst till USA för 5-6 år sedan, och de siffror som nämndes då var runt 50 000 inklusive karantän, om jag inte minns fel. Då var det fråga om ett sto med alla papper i perfekt ordning redan från början, från Sverige som inte har så många spännande smittor (tack och lov).
 
Sv: Importera hästen billigt??

Det där är summor man får betala för att få hit hästar från USA.
Brasilien lär vara ordentligt mycket dyrare?
Tror att en förflyttning av häst till arabländerna går loss på närmnare 100.000 kr.


Det stamde bra nar jag tittade pa att flytta en hast fran USA till Europa for en 10 ar sedan. Jag ringde flygbolaget som hanvisade till en speditor som i sin tur visste hur det skulle ga till.:p Att skicka en hast till Saudi Arabien hade blivit mycket dyrare (nastan dubbelt mot Sverige) and till Europa, bland annat for att det ar i det narmaste omojligt att "samaka" i en kontainer dit, men att det ar vanligt att man gjor det till Europa dit manga hastar aker.
Har i USA skickar man hasten till NY dar de gar igenom en sista veterinar besiktning och invantar lamplig plats i container som vanligtvis gar lite langre soderut an Sverige, sa man far transportera med bil fran Holland/Belgien/Danmark.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 381
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp