Importera en hast fran irland

Mavire

Trådstartare
Hej alla,

Vet inte om det ar ratt rubrik att posta detta under men forsoker :)
Ar det nagon som vet vart man enkelt kan kolla hur man skaffar exportlicens for hast osv? Jag ska namnligen importera en 5-arig hingst fran Irland till Sverige nasta sommar och forsoker fa ihop alla pusselbitar. Han har redan pass och ska gora en veterinarbesiktning pa honom innan han skickas.

tacksam for svar =)

// Mika
 
Sv: Importera en hast fran irland

Hej,

Du behöver inte någon licens för att exportera häst från Irland till Sverige. Det är inom EU, så det är fri rörlighet för varor (som hästar räknas som). När jag importerade häst från Irland anlitade jag en engelsk hästtransportör som ordnade alla papper, veterinärcheck innan hästen lämnade landet etc. Mycket smidigt.

Om det inte är din häst än, tänk på att skaffa försäkring på honom minst en månad före avfärd. Enligt mitt försäkringsbolag är det en karens på sjukdomar i en månad, vilket betyder att om din häst exempelvis drabbas av transportsjuka under resan och din försäkring är för färsk får du stå för kalaset själv. (Skulle det däremot bli en akut skada gäller försäkringen.) Det här kan sälert variera från bolag till bolag. Det bästa är om förra ägarens försäkring kan överlappa. Transportörer har generellt inte försäkringar som täcker skador eller sjukdomar på hästar, för då skulle de vara tvungna att värdera varje enskild häst de kör och det är inte görbart.

Säg till om du behöver kontaktuppgifter till den transportör jag använde, så kan jag PM:a dig. Hästen var i strålande form när han kom fram. Att han hade stått på lastbil i flera dagar syntes inte. Dock var det lite besvärligt att inte få en exakt upphämtnings- och leveransdag förrän väldigt sent, vilket gjorde att säljaren i princip fick ett samtal när de var på väg för att hämta hästen så de fick väldigt snärjigt för att hinna hem innan transportören gjorde det. Jag vet inte om det är något som gäller för alla transportörer, men för min del var nog det den del jag var missnöjd med.
 
Sv: Importera en hast fran irland

hej,

Tack sa mkt for informationen =) har kontaktat ett bolag i sverige som transporterar hastar genom europa som sa att ja behovde exportlicens for hasten o sa. men bra o veta att det finns bolag som fixar allt. Jag skulle valdigt garna vilja ha kontaktinformationen for detta bolag sa ja kan kolla vad som blir basta alternativet :) vart i sverige transporterade du hasten? Min ska till sodra sverige, i malmo omradet.

Tack igen for informationen!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 346
Senast: hastflicka
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 153
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Hej alla. Nu ar det inte langt tills vi far hem nya valpen :) Vi har redan en 2.5 arig schafer tik, och valpen kommer bli en hane...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: ElinAgnes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp