Import information...

Sv: Import information...

Jag har själv importerat ett gäng från Island samt även hjälp till att hitta hästar åt andra. Dom fall jag har varit inblandad i har fungerat väldigt bra och peppar, peppar så tror jag inte en enda har fått eksem. Men nu bor jag ju en rejäl bit ovan Dalälven och i ett mkt eksemvänligt område, men även om hästarna sen har flyttat så har dom inte fått eksem.

Att importera unghästar minska risken, det är väl nästan bevisat.

I övrigt så råder jag alltid folk som importerar att låta hästen bara vara den första månaden, man kan ta in den och eller gå någon liten promenad. Men hästen måste få gott om tid på sig att aklimatisera sig. Man bör även börja väldigt lugnt med ridningen.
Många svenska blir förskräckta över hur "vilda och framåt" deras familjehäst från Island är. Men definitionen på familjehäst skiljer en del mellan Island och Sverige, det vi i Sverige kallar familjehäst är oftast en barnhäst på Island;) Sen vill ju svenskarna att hästarna skall stå stilla när man sitter upp, dom ska dessutom tåla allehanda "vingel" på ryggen. Mycket av detta skapar problem med spända hästar när dom kommer till sverige just för att folk här rider hästarna på ett annorlunda sätt. Jag har ibland tagit hästar några veckor för att "försvenska" dom lite innan dom gått till nya ägaren.

Jag föredrar definitivt Islandsuppfödda hästar (eller födda hos mig då:D ) eftersom dom har fått den härliga fria uppväxten i stora flockar på stora ytor. Inga bortskämda trädgårdshästar där inte!
Tre gånger så har jag köpt svenskfödda unghästar och jag vill ALDRIG mer rida in en sån:crazy: Fast det finns ju flockuppfödda även i sverige som är bra!

Höll ju på att få en häst från dig, Kristin, i flocken:) synd hon ångrade sig:(

Pocahontas skrev:
Men nu bor jag ju en rejäl bit ovan Dalälven och i ett mkt eksemvänligt område, men även om hästarna sen har flyttat så har dom inte fått eksem.

Nu har jag ägt en häst som kommer ifrån dej, dock var det inte du själv som sålde den. Hästen fick så pass svår eksem så den av djurskyddsskäl avlivades.

Balderum skrev:
Nu har jag ägt en häst som kommer ifrån dej, dock var det inte du själv som sålde den. Hästen fick så pass svår eksem så den av djurskyddsskäl avlivades.

Det var inte jag som importerade honom, tror han hade varit ett år i sverige när jag köpte honom.
Hade varit intressant att se hur han hade klarat sig om han fått komma tillbaka hit efter han fick eksem.

Senast ändrad:

Pocahontas skrev:
Höll ju på att få en häst från dig, Kristin, i flocken:) synd hon ångrade sig:(

*Nyfiken*, var ju tvungen att kolla din hemsida för att vara säker på att vi tänkte på samma häst! Fin sida! Grete sa en massa positiva saker om dig.
Du kanske har turen att lära känna en häst ifrån mig vid ett senare tillfälle;)

Mvh, Kristin

Pocahontas skrev:
Det var inte jag som importerade honom, tror han hade varit ett år i sverige när jag köpte honom.
Hade varit intressant att se hur han hade klarat sig om han fått komma tillbaka hit efter han fick eksem.

Ja, men just i det tillfället var det inte läge för experiment. Jag minns hur ögonen led fruktansvärt. Det är sex år sedan det hände o minnet sitter fast. Synd på en underbar tölthäst och fantastisk barnhäst. Mina barn vägrade rida mer när han försvann o de saknar honom än fast de var små när det hände.

Nej, min pålle var inte alls medtagen utan otroligt nog helt fräsch efter resan.
De hade alla vatten och hö och var pigga och glada.

Tror säkert att det finns fördelar och nackdelar med alla ressätt. En av fördelarna med båten är att hästarna inte utsätts för lufttrycksskillnaderna, som man får vid flyget.

Det finns ju en del islänningar här och även avel. Man räknar med ungefär 6000 islänningar i Österrike.

Jag tycker dock att det är väldigt få gårdar, som bedriver avel på ett sådant sätt att jag skulle vilja köpa en häst född där.

Eftersom det inte skulle vara någon prisskillnaden och utbudet är mycket större på Island, skulle jag välja att återigen importera en pålle.

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka