Import information...

K

Kick

Hejsan!

Jag undrar lite...

Vad kostar det att importera?
Vad skall man tänka på vid import?
Vilka problem kan man få vid import?

Jag är "på andra sidan" av importen, Island och skulle gärna vilja veta så mycket som möjligt av era erfarenheter i samband vid import.

Mvh, Kristin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Import information...

Du är helt rätt ute som säljer mkt föl.

Min erfarenhet är att det är betydligt mindre risk för föl än vuxna hästar som exporteras att utvecka sommareksem.

Äldre hästar med mer "färdigt" immunförsvar ligger sämre till.

Sedan är det stor skillnad på hur hästarna hanteras på resan. Har hämtat flera ggr och man kan bli mörkrädd för mindre än hur vissa hästar haft det på vägen och hur de hanteras (ibland misshandlas) vid avlastningen.

Ska hästarna åka båt så ska de vara i grupper som redan känner varandra och ha en container med "fönster". Hästar som flyger ska helst vara säkra att leda. Det är otäckt att tappa hästar på en flygplats :crazy:

Och de ska vara ordentligt upptankade med mat och vatten innan resan för det är inte säkert de får något på vägen :( Tänk på att om hästarna får stå och vänta på resan någonstans bortom din kontroll är det inte säkert de utfodras.

Det är vanligt med "importstörda" hästar som fått men för livet av att misshandlas under transporten. Särskilt viktigt är det ju med unghästar som inte är så tama att de får ett bra intryck av människor och resan.

Lita inte på något vältaligt snack från transportörerna utan kolla alla detaljer själv!

Hejsan!

Jag är helt medveten om dessa problem. Vi skickar aldrig ut någon häst utan att den är total ledvan och har varit hanterad lite så att den är manvan och lätthanterlig.
Jag tycker att alla som importerar skall göra krav på detta för allas skull.
Det här med föl och försäljning vet jag inte om det är så bra ifrån alla aspekter eftersom uppväxten här på island gör så mycket för hästen. Här har vi ju enormt stora hagar med varierande terräng samt ett högland som används på sommrarna och stora flockar. Allt detta gör att hästen utvecklas både muskulärt och psykiskt och blir stabilare och fotvissare individer.

Mvh, Kristin

Jo så är det ju.

Men jag skulle känna mig mycket obekväm med att skicka ut vuxna hästar och veta att jag dömer minst hälften av dem till ett livslångt eksemhelvete.

Hoppas det kommer ett bra "allergidispositionstest" snart man kunde ta innan exporten så man lät de känsligaste hästarna stanna på Island.

Silverkedjan skrev:
Jo så är det ju.

Men jag skulle känna mig mycket obekväm med att skicka ut vuxna hästar och veta att jag dömer minst hälften av dem till ett livslångt eksemhelvete.
QUOTE]
HUh vad elakt sagt. Om du vill anklaga mig för något så säg det rätt ut tack!
Fast jag förstår ju att du som svensk uppfödare hellre vill att folk köper svenskfött.(som ändå inte är någon garanti för ekzemfrihäst)
Jag tycker att detta med excem är oerhört otäckt och försöker att ta mitt ansvar så gott jag kan och informera köpare, hålla kontakten och hjälpa till.
Därav skapade jag denna tråd för att sammla in mer information!

De som inte kan ta hand om sin häst på rätt sätt och förebygga excem så gott det går borde inte få köpa häst.
Bor man i ett riskområde ska man heller inte köpa islandshäst!

Så är det!

mvh, Kristin som hoppas på vaccin snart.

Senast ändrad av en moderator:

Silverkedjan skrev:

Håller verkligen med :(

En importör hade nån teori om att hästarna blev mindre "import störda" av att få åka båt isället för flyg... kanske ligger det nåt i det.. trots att det tar längre att åka båt så är det kanske en mindre chock artad upplevelse än att flyga?? eller låg det bara ekonomiska aspekter bakom?? (åtminstone dåååå var det billigare att ta hästarna med båt)

Nej vet du vad, fy f***n säger jag bara. Jag har fått häst med både båt och flyg, men det påståendet kan rimligen inte stämma överens med verkligheten. 1 vecka på båt, eller 3-4 timmar på ett flygplan, du anar inte hur hästarna såg ut efter en vecka på båt.:eek:

Nu står ju den ISK förhållandevis högt mot den svenska, jag har flera bekanta som tidigare importerat häst från Island men avhåller sig nu. De menar att de kan finna lika bra häst här i Svergie som på Island, slippa alla bekymmer men ändå till minst samma pengar eller to m billigare.

Nu handlar det mest om ridhästar, jag vet inte hur resonemanget går på avelsston etc det har jag faktiskt inte frågat.

Men nu är det väl så att hästarna inte får åka båt längre. Har för mig att EU har satt stopp för det.

Har varit med och hämtat tre hästar i Varberg, då de kom från färjan. De var i mycket gott skick. Men jag har också hört talas om andra som inte har haft samma tur.

/Åsa

Det är väl också så att flyget kommer nu att ställas in, orsaken vet jag inte eftersom jag har hört olika saker. Men det finns inga stallar på Norrköping, och det sägs vara en orsak som luftfartsverket har satt stopp. Nu skall tydligen hästarna utomlands, danmark eller tyskland ja det finns olika bud på det.

Jag anklagar dig inte för något.

Och jag har inte en enda häst att sälja ;)

Men faktum kvarstår att du tappar kontrollen vid exporten och hästen löper en stor eksemrisk.

Även om DU säljer den till vad du uppfattar som en seriös köpare som kommer att dutta med den med täcken och förebyggande så kan den säljas igen eller köparen tröttna.

Och - Sverige är ett stort riskområde, med små undantag :(

Ja det stämmer, på Kungsängen måste de bygga stallar för 80 hästar o det kostar för mycket när det ej finns garantier att hästflyget kommer år efter år så bygget blir ekonomiskt försvarsbart.

Tråkigt för oss här då varken veterinärer osv har något att anmärka på.

Jag har inget definitivt hört vart flyget skall landa, bara Arlanda??

Boj skrev:
Nej vet du vad, fy f***n säger jag bara. Jag har fått häst med både båt och flyg, men det påståendet kan rimligen inte stämma överens med verkligheten. 1 vecka på båt, eller 3-4 timmar på ett flygplan, du anar inte hur hästarna såg ut efter en vecka på båt.:eek:

Båt är väl förbjudet nu? Skulle aldrig vilja skicka mina med båt. Vädret är så ostabilt och ibland blev det stora förseningar och mycket sjögång... Dålig ventilering och okunnig personal var också ett båt problem...

Flyget går fort är smidigt och välutrustat. Det enda som måste verkligen förbättras är hanteringen vid ankomsten till Sverige och avlastningen. Självklart är det alltid en chock för hästen men som jag sa innan skall vi alla göra krav på att de importerade hästarna är väl led och mannvana innan!

Mvh, Kristin
www.thorkelsholl.tk

Silverkedjan skrev:
Jag anklagar dig inte för något.

Men faktum kvarstår att du tappar kontrollen vid exporten och hästen löper en stor eksemrisk.

Även om DU säljer den till vad du uppfattar som en seriös köpare som kommer att dutta med den med täcken och förebyggande så kan den säljas igen eller köparen tröttna.

Och - Sverige är ett stort riskområde, med små undantag :(

JO, det stämmer. Det är ju alltid en risk när man säljer hästar även om man försöker informera och hålla kontakten.
Tyvärr går det inte alltid som man vill. Men tack och lov så är de allra allra flesta som jag har sålt till väldigt mona om sina hästar och seriösa!

Mvh,Kristin

Jag importerade en häst för 13 år sedan. Han kom med båt (10 dagars resa via Färöarna) och var i väldigt gott skick.

De första åren var jag väldigt försiktig med att ha honom på grönbete och/eller i insektsrika områden.

Han har ännu ingen eksem.

När det blir dags för nästa häst för mig, så blir det garanterat en ny import.

Hästarna måste vara väldigt medtagna på en veckas båtresa, var det inte så det stod... Med tanke hur medtagna de är efter flyget till Norrköping.
Men däremot tycker jag att mottagandet i Norrköping, påflygplatsen var bra, i alla fall för 4 år sedan när jag hämtade min häst där.

Fast det här med eksemen... Trodde min häst skulle klara sig, alla sa att om du håller efter den ordentligt och den klarar sig i 3 år såär det lungt... -Hon fick eksem 4:e sommaren såklart och jag har varit noga med att ta in henne på sommarnätter och allt som rekomenderades... -De sa att är du bara rädd om din häst och sköter den ordentligt efter konstens alla regler så funkar det..

Tyvärr gjorde det inte det... Hon har dessutom tendenser till bronkit..
Vilket jag tror hör ihop som en slags "korsallergi" som ju kan darabba människor..

Så skulle det finnas vaccin så ... Vaccinera hästarna!

Tänk en gång extra innan ni importerar, jag själv mailade fram och till baka "hundra" gånger, inte hjälpte det...

Du frågade förresten om kostnaden också..

Kostade ca 20 000 med flyget och "papperskostnaden", veterinärbesikning osv.. Tullen.. mm

Men det var som sagt för 4 år sen.

Varför import?
Hur stor är islandshästrasen i Österrike? Hur vanligt är det med eksem?

Liknande trådar

Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Lady_S
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka