import hösten 2012

ishorses

Trådstartare
Hej Är det någon här som importerade från Island förra hösten?
Hörde att det hände en olycka på planet och är det någon som vet nåt om de?
Transport företaget ville inte säga nåt om det..
Min häst är extremt bakskygg så funderar om det hände nåt med honom då..

Sv: import hösten 2012

Hej!
En tjej i mitt stall importerade i höstas där det blev nått problem, tydligen blev många hästar skadade, vissa behövdes sys.
Hennes häst visade hälta men det var ingen fara.

Tyvärr vet jag inte mer heller.

Inte nödvändigtvis, många importer kan uppvisa ett sätt som de inte tidigare har haft på Island. I vissa fall går det över , i andra inte tyvärr. Det är baksidan när det gäller just importer. Har en själv som jag tog hem för en väldans massa år sedan, vi har väl haft honom i runt 18 år nu. Har var oerhört försiktig i början, och är fortfarande i vissa situationer. Han uppvisar även en viss typ av stress någon gång mellan varven, som jag såg på Island men hoppades på att den skulle försvinna. Men nej, ränderna går tydligen inte ur den här zebran.

I enstaka fall så har det hänt att hästar blivit oridbara efter en import, de som försökt har fått veta att de lever.:crazy:

Jag importerade två hästar med det planet, den info vi fick var väldigt knapphändig, något om att några (två?) hästar skurit sig på något på resan och behövde sys. Hade det varit din häst så hade du sett att den blivit sydd. Tror inte bakskyggheten har något som helst att göra med resan i sig, men att beteenden kan förändras vid en import är precis som Boj skriver inte så märkligt. Deras liv vänds ju upp och ner när de inte bara byter hem utan även land med allt vad det innebär.

jaha så han visade den stressen på Island oxå? Min häst är både stressad och rädd för typ allt.. men han har lugnat ner sig lite, pytte lite men ändå en skillnad så de går framåt :)
Men trodde aldrig att import hästar blev så här..

Det är nog inte omöjligt att han var. Jag minns att du hade en tråd om det tidigare? provred du din häst innan han kom till Sverige? Många hästar på Island är mycket känsligare och mindre hanterade på Island än vad vi är vana vid i Sverige. Det som en islänning kan tycka är en cool hst kan en svensk ryttare (för att generalisera grovt) ofta tycka är en känslig häst..
Du får ge din häst tid. Det kan ta lång tid för dem att landa. Ett år bör man nog räkna med åtminstone.
Sen kan man göra mycket jobb med stressade hästar som gör dem coolare. Men är man inte van vid den typen av träning ska man nog helst ta hjälp.
:)

jaha så han visade den stressen på Island oxå? Min häst är både stressad och rädd för typ allt.. men han har lugnat ner sig lite, pytte lite men ändå en skillnad så de går framåt :)
Men trodde aldrig att import hästar blev så här..

Jadå, men det blev 10 ggr värre efter importen. Han har aldrig lugnat sig helt, och hoppet får väl anses som ute efter mer än 18 år. Det är synd att du inte kände till det då beteende förändringar tillhör det vanligaste problemen vid import. Sedan finns andra typer av problem, som luftvägsproblem, eksem känner du säkert till.

Brolinskan speglar grunden för en import väldigt väl, därför är det rätt viktigt att man kanske har provat hästen innan köpet då en att betrakta som lugn häst på Island ofta får anses som en häst för den lite mer avancerade ryttaren enligt svenska mått mätt.

Jag hade också en häst på det planet, som inte kunde landa i Norrköping pga problem med landningsklaffarna.
Planet fick flyga till Arlanda som har en längre landningsbana och där fick det stå några timmar tills problemet var åtgärdat.

Hästarna fick stå många timmar extra på planet och om jag inte minns fel var det ca 12-15 stycken som fick lindriga skador. Min häst var en av dem som var skadade, hon hade ett rejält skrapsår på högra frambenet (som läkte fint).

Inte säkert att din hästs bakskygghet beror just på transporten. Som någon annan här också skrev kan hästar från Island vara känsligare än man är van vid i Sverige.
Man bör därför aldrig köpa en häst osedd från Island eller utan att ha provridit den.

rakel, det är inte samma plan (det här landade 8 september om jag minns rätt) det plan du pratar om landade väl i november?

Jag minns planet som din häst var med i också, väldigt tuff resa för hästarna!
(Nu ska jag ju inte svära på att det inte är ditt plan som ishorses pratar om, kan ju vara jag som har fel plan :o )

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 432
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka