Import från USA

Nussikan

Trådstartare
Någon som importerat katt från USA? Vilka regler gäller? Måste man flyga och hämta katten eller kan den flygas själv och finns det då någon som ser efter den (det är ju ganska många timmar på flyget)? Lite information hade varit roligt :)

Sv: Import från USA

Man måste inte hämta den själv (men det kan vara svårt att få köpa en om inte uppfödaren vet vem man är och man inte ens kommer och hämtar katten). Den flyger i uppvärmt lastrum då, ensam.

Har man bra referenser så är det inte svårt att få köpa katt utan att ha haft personlig ("live") kontakt med uppfödaren.

Vad är det för regler som gäller med införsel då? Karantän mm?

Senast ändrad:

En sak till, det ska betalas moms och tullavgift också. 25% moms och tullavgiften vet jag inte vad den ligger på (tullavgiften är upp till 20% beroende på vara).

Men om man inte har ett företag så köper man ju alltid varan inkl, moms, då kan man ju inte behöva lägga på 25% till när man tar in katten i landet, om momsen ingår i det pris man redan betalat, eller har jag fel? Tullavgift förstår jag ju, men momsen tyckte jag lät konstigt, om det inte är ett företag vill säga.

Men om man inte har ett företag så köper man ju alltid varan inkl, moms, då kan man ju inte behöva lägga på 25% till när man tar in katten i landet, om momsen ingår i det pris man redan betalat, eller har jag fel? Tullavgift förstår jag ju, men momsen tyckte jag lät konstigt, om det inte är ett företag vill säga.

Givetvis men ingår momsen i priset? Det ska man inte räkna med.

Det är ju en ren hypotetisk fråga, men då får man alltså se till att det står med på kvittot att moms ingår i priset man redan betalat för att slippa detta sen?

nix så är det inte!! men om uppfödaren är ett företag så kan hon dra av den amerikanska momsen på priset. hur många procent det är i usa vet jag inte. men du får alltid alltid betala svensk tullavgift+moms när du tar in något till sverige, vare sig det är katt, bil eller båt..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: ufot
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 557
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama