Import från USA

L

lenamebena

Hejsan!
Jag har funderat på att importera en hund från USA och tänkte kolla o det är någon av er som vet vad som gäller.
Har hört från olika håll hurvida karantän behövs eller och hur mycket kostar.
Är det någon som vet vore jag ytterst tacksam om ni kunde skriva här.
Mvh Lena:banana:
 
Sv: Import från USA

En bekant har precis importerat från USA och den hunden behövde inte sitta i karantän, men hundar som tas in från USA måste vara rabiesvaccinerade och ha ett fullgott skydd för att få tas in i Sverige.
 
Sv: Import från USA

En bekant har precis importerat från USA och den hunden behövde inte sitta i karantän, men hundar som tas in från USA måste vara rabiesvaccinerade och ha ett fullgott skydd för att få tas in i Sverige.

Är det verkligen så? En bekant till mig inporterade nyligen från canada och den hunden togs hem via finland. Den kom till finland som 3 månader gammal och bodde sedan under 6 månader där medans den vaccinerades upp och fick sedan komma till sverige.

Vad jag vet så måste hunden komma in via ett annat EU-land som den måste vistas minst 6 månader i för att slippa karantän.
 
Sv: Import från USA

Är ju en viss skillnad på USA & Canada..

Från USA gäller rabiesvaccinering, med blodprov taget för att se att hunden har fullgott rabiesskydd.
Sitter & pratar med hon som tagit in hund från USA nyligen just nu :D
 
Sv: Import från USA

Är det inte skillnad på USA o Canada då?!
Gnist; skulle jag kunna få e-mail adress eller dyl. så jag kan fråga din vän mer?!
Lena
 
Sv: Import från USA

ungefär hur mkt kostar det...vet att hon ar rabiesvaccinerad, blev det senast för 2 veckor sedan
 
Sv: Import från USA

Vilken är skillnaden mellan Kanada och USA?
 
Sv: Import från USA

mm..Tack för tipset om sjv's hemsida, det låter ju bra, fast jag skulle ändå vilja komma i kontakt med någon som redan har importerat en hund..lite mer hur EXAKT man går tillväga...
 
Sv: Import från USA

Ja om den inte hade klara papper för sverige så måste detta fixas i finland.
Kanada är lågriskland utanför EU dvs inge karantän.
PL
 
Sv: Import från USA

Vaddå inte har papperna färdiga för sverige? Gäller det samma sak for Canada som USA alltså...Hänger inte riktigt med här...
 
Sv: Import från USA

En bekant har precis importerat från USA och den hunden behövde inte sitta i karantän, men hundar som tas in från USA måste vara rabiesvaccinerade och ha ett fullgott skydd för att få tas in i Sverige.

Från USA gäller rabiesvaccinering, med blodprov taget för att se att hunden har fullgott rabiesskydd.
Sitter & pratar med hon som tagit in hund från USA nyligen just nu :D

Hunden måste ha fullgott skydd mot rabies för att få komma in i Sverige .
Sedan är det ju förmodligen en del pappersgöra också, med tullhandlingar, införseltillstånd etc.
 
Sv: Import från USA

*KL*

Nu har jag kollat SJV:s hemsida och hade alltså delvis fel.

USA och Canada (är ingen skillnad på dem importmässigt) är numera lågriskländer som någon redan påpekade MEN hunden måste vara fullständigt vaccinerad mot rabies och jag antar att det är samma regler som om du tar in en hund från EU-land dvs först måste den grundvaccineras och sedan måste blodprov tas tidigast 120 dagar efter senaste vaccination som godkänns i av sverige godkänt laboratorium. Detta är ju som bekant en procedur på ca 6 månader och därför kan man ju glömma att ta in en valp yngre än 8 mån från dessa länder.
 
Sv: Import från USA

Vi har en USA import här hemma och det är mycket att tänka på. Hunden måste som övriga sagt rabiesvacc. Sen om hunden ska flygas hit själv måste uppfödaren fylla i ett speciellt papper från jbv.

Det är även rätt dyrt att importera från usa då man måste betala moms på 25% av hundens pris + flygpriset. Detta betalar man hos tullen på arlanda el landvetter. Även hanteringskostnad och vet kostnad ska betalas på flygplatsen ca 3000kr.....

Men fråga gärna om det är mer du vill veta:d
 
Sv: Import från USA

Fast tullen kommer man nog undan med om man bara tar in en och säger att man just nu flyttar hem från USA. Jag har en mycket god vän i Norge som importerade en hund från USA och hon slapp tullen tack vare att hon sa så.

Det är inte speciellt mycket papper egentligen heller tycker jag. Men jag exporterar ju hundar både höger och vänster från Irland så man har ju fått en vana på det hela.

LENAMEBENA:
Hitta en hund du vill ha. Ring till JBV och be dem skicka all information du behöver till dej på engelska (samt gärna en på svenska till dej). Den engelska infon ger du till personen i USA som har hand om hunden och som har ansvaret att ordna allting på den amerikanska sidan.
Billigast blir det om du flyger SAS och sedan tar hunden i cargo-utrymmet. Det blir billigare och dessutom säkrare att flyga över och hämta hunden, än att skicka den själv.

Kan man verkligen inte få ett import-tillstånd för valpar under en viss ålder från USA utan rabiesvaccinationen?? Det kan man ju från vissa EU-länder.
 
Sv: Import från USA

Vår unghund kom till Sverige från Finland förra året när hon var 11 veckor, utan varesig rabiesvaccinering eller karantän, helt lagligt och med alla papper i ordning enligt JSV:s regler. :cool:
 
Sv: Import från USA

Från USA måste man ha rabiesvacc, men från dom flesta EU-länder får man ta in hunden innan 12 v om man ber om dispans från SJV...
 
Sv: Import från USA

Jag vet. :D Var en kommentar till Zoya angående att man var tvungen att ha valpen rabiesvaccinerad om den kom från EU-land.
 
Sv: Import från USA

Jag vet. :D Var en kommentar till Zoya angående att man var tvungen att ha valpen rabiesvaccinerad om den kom från EU-land.

fast jag skrev inget om valpar utan "hunden" och då menade jag hundar i vuxen ålder och eftersom de flesta vet vilka regler som gäller för att föra in-ut hundar inom EU så drog jag en parallell dit om man ska ta in hund från USA/Canada. :)

Och för att få ta in utan vacc. inom EU så krävs det ju som sagt dispens från SJV och det är ju inte 100% att man får det....
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 013
Senast: Pilot
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 216
Senast: Liran
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
204
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp