Import från Norge

Solhäst

Trådstartare
Hej! Jag ska importera en häst från Norge någon som vet hur jag ska gå till väga nu när det är corona restriktioner för att få hästen över gränsen till Sverige?

Hej! Jag ska importera en häst från Norge någon som vet hur jag ska gå till väga nu när det är corona restriktioner för att få hästen över gränsen till Sverige?
I somras var det några som flyttade hästar över gränsen (för betäckning och för visning på premiering), de körde till varsin sida gränsen, lastade ur och så tog de andra emot på andra sidan gränsen.

Jag köpte häst i Norge för ett par månader sedan. Då betalde jag säljaren för att köra hästen in i Sverige så möttes vi och lastade om på lämpligt ställe. Vi fick välja ett svenskt län som inte var karantänslän för Norge ( för att säljaren skulle slippa hemkarantän efteråt).
jag hade innan dess fixat med tullpapper o dyl så hon kunde enkelt köra över gränsen.

Jag köpte en valp från Norge i somras. Jag och uppfödaren möttes upp vid gränsövergången i Storlien, vi som köpare åkte in över gränsen där norska polisen stod och hade kontroller och där fixade vi allt, och åkte sen över till svenska tullstationen på svenska sidan och fixade tullen osv. Gick jättebra.

ring tullen på den gränsövergång du ska passera och fråga.
Nått ställe för gränspassage ville de ha covid test som visar att man inte har smitta max72 timmar före passagen.
bäst att fråga berörd gräns övergång.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
754
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Vad gäller när man skall åka över gränsen till Finland/Norge och skall bara stanna några timmar sen åka tillbaka till Sverige? Pass...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 713
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar