Import från Norge?

ghost

Trådstartare
En bekant till mig har köpt en överårig travhäst som ridhäst och det har uppkommit lite frågor som jag inte kan svara på på rak arm.
Det är dessutom som vanligt med travhästar som gått som ridhästar ett tag lite lurigt med tidsangivelser och vad hästen varit med om.

Den är född 1996 - står som hingst i ST:s register
Startat i Norge till 2005 - ingen svenska start registrerad. - Dock registrerad som valack

Uppgift till köparna:
Nuvarande ägaren har haft den i 8-10 år och tävlat med den (svensk säljare)

Det ser ju inte ut att stämma så jag hoppas att det inte blir problem för köparna.
Ska de försöka spåra från senaste kända ägare i Norge eller maila ST och fråga direkt?

Sv: Import från Norge?

Om hästen är norskregistrerad - och dessutom ostartad i Sverige - vet ST bara datum för importen och ev vem som tog in hästen. Det är bättre att kontakta tidigare ägare i Norge/DNT.

Så har jag tänkt också, så jag har hjälpt köparen att få fram adress till norska ägaren från DNT:s sida.

Det är deras första egna häst så jag förmodar att det inte är helt enkelt för dem. De har ett namn på svensk ägare, men som ses ovan är ju uppgifterna lite tvetydiga.

Något mer tips?

Det värsta som kan inträffa är att hästen aldrig blivit importerad till Sverige och/eller exporterad från Norge. Inte helt ovanligt eftersom att det kostar en del att göra det, att man försöker fuska med det. Vilket innebär att hästen si så fall blivit "smugglad" in till Sverige. Det medför att den som köper hästen gör sig skyldig till något som heter olovlig befattning med smuggelgods. Plus att det kan bli problem t ex med ägarbyte, pass och veterinärbehandlingar.

Så undersök noga att hästen inte bara blivit registrerad som svensk hos ST utan att den verkligen blivit "importerad" och att alla avgifter har blivit betalda.

Köpt en häst stående i sverige, men ej reggad.

Kostade då 3600 kr (2007) med registrering, stämpling av passet hos ST, DNA-typning. Sedan måste man få ett exportcertifikat från DNTsom ska skrivas under av hästens uppfödare i norge.

Uppfödaren kan faktiskt vägra skriva under papprerna, och därför neka till registrering i sverige eller annat land.

Även då få fram ägarbytespapprerna och pass.

Ursäkta men vad är egentligen problemet?:)
Erkänner att jag inte fattar.

Jag är "fodervärd" åt en pensionerad norskregistrerad vbl-travare som startat otaliga gånger i både Norge och Sverige. Ägaren, tillika uppfödaren, bor i Sverige liksom hästen står i Sverige både nu och tidigare.

Det är väl inga problem i det?

Hästen i fråga är livstidsplacerad hos mig: ägaren har ingen avsikt att ta tillbaka sin häst men vi är överens om att jag "lånar" honom och bryr oss inte om att ändra ägare eftersom det saknar praktisk betydelse så långt vi kan se.

Hästen ska tränas till ridhäst och troligen ridas på lätta tävlingar i sverige.

Vad skulle kunna gå snett?
Hästen registrerad på ägaren som vanligt, jag rider hästen. Jag betalar enligt vår överenskommelse för allt som rör hästen.
"min" häst har norskt pass med sig hem till mig.

Sorry men jag fattar inte att det skulle finnas något problem?

Om hästen inte är importerad till Sverige kan det bli krångligt för köparen.

Och eventuellt dyrt.

Problemet är att om hästen aldrig blivit importerad till Sverige d v s att man har lämnat en anmälan till tullen och betalat avgifterna så är hästen inte svensk utan norsk fortfarande. Om det upptäcks så kan det både bli ganska höga avgifter och åtal för smuggling och tullbrott för ägaren och får dig då olovlig befattning med smuggelgods. Hur allvarligt det är beror helt på värdet som hästen hade när den kom till Sverige från Norge. Så det kan bli allt från böter till fängelse.

Om hästen är "svensk" och man har tagit hit den på rätt sätt så problemet med att inte göra ägarbyte att man inte kan teckna livförsäkring, få ut nytt pass om det gamla skulle försvinna och inte heller ta hästen till en ATG-klinik utan att den som står som ägare också står för den där. Kan finns fler saker också som dyka upp som blir fel om man inte står som ägare själv t ex om ägaren skulle hamna i ekonomiska svårigheter så kan hästen mätas ut av kronofogden som tillgång för att täcka ägarens skulder.

Ah.
Kan alltså finnas massor av problem.

Gällande "min" häst är jag övertygad om att det är OK eftersom hästen aldrig bott i Norge utan bara varit där för att tävla.
Och är registrerad med norskt pass.

Kanske lite OT men hur många är det som tar livförsäkring på sin vbl-travare för ridning?

Min häst är inte min utan har kvar sin ägare och är utlånad till mig.
Så i mitt fall torde inte jag drabbas av problem med tull och liknande.

Hur kan han ha ett norskt pass om han aldrig bott där?
Skulle bli enklare att förstå om du skrev vad hästen hette.

*kl*

Ja, vad ska man säga. Mina bekanta har köpt sig en billig travhäst med löfte om att det bara var att kontakta XX för att få passet.

Gissa om det funkade?

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dem på något sätt.

Masse: Jag hoppas verkligen att det inte blir så förvirrat som i de värsta scenarion du beskriver. Hästen var säkert värd en en hel massa pengar för 10-12 år sen (riktigt fina resultat) men nu är den inte värd något alls som snart 17-åring valack med lite hingstbeteende kvar.

Hur kan han ha ett norskt pass om han aldrig bott där?
Skulle bli enklare att förstå om du skrev vad hästen hette.

Jag bor i Värmland som gränsar till Norge. Hästens uppfödare tillika ägare bor i Värmland men är norsk. Hon har uppfödning av hästar som hon registrerar i Norge som är hennes hemland.
Hästen har varit i Norge för att tävla men har aldrig bott där.
En inte helt ovanlig företeelse i gränstrakterna, misstänker jag.

Hästen är inte svenskregistrerad i STC (jag kollade).

Jag tror för övrigt att företeelsen finns även hos andra raser.
Jag har en frieser, som är född i Sverige. Mamman var importerad från Holland för ett antal år sedan, sperman importerades.
Min häst har ett Holländskt pass men har aldrig satt sin fot utanför Sveriges gränser. Inga problem. Hästen har ett pass från annat (EU) land där den aldrig varit.

Och nej, jag vill inte skriva hästens namn. Jag vill nämligen inte "hänga ut" ägare/uppfödare på ett öppet forum, om det nu skulle vara något problem i sammanhanget.

Det är väldigt vanligt att hästar är uppfödda i ett land som de aldrig har varit i. Känner till hästar som är födda och uppvuxna i England men som stått som uppfödda i USA. Häst som är född och uppvuxen i USA som har uppfödarland Japan etc...
Inte ens färg behöver stämma överens med verkligheten. :) En häst jag hade stod som "chestnut" (dvs fux) i stamtavlan, men hon var *väldigt* brun.
Den jag har nu har fel tecken i både pass och stamtavla, men det är rätt häst. (Chippad)

I travkretsar är det nog ännu vanligare eftersom det är en typ av hästar som både reser och tävlar mycket. Det hänger på vem uppfödaren är och i vilket land de registrerar sina hästar.

Att enbart titta på passet säger egentligen ingenting. STC verkar inte heller vara speciellt uppdaterade. Åtminstone inte deras nätversion. Jag har ägt flera hästar och deras info stämmer sällan med den på nätet.

Jag tror inte att TS behöver oroa sig för att hästen som nu finns i Sverige inte är legitim. Dessutom är värdet så litet att tullverket knappast anser det intressant att bry sig, men självklart kan jag ha fel. Det finns ju hästar från utlandet som bor här mer eller mindre kort tid och de kan behöva både veterinärvård och avlivning av allehanda skäl. Så länge den har ett pass så tror jag inte det ska vara några problem. Det känns väldigt osannolikt.

Asch, blev lite "babbel", men hoppas någon förstår vad jag vill säga. :D

Fortfarande inte mitt problem eller min häst. :D

Det är inte alls säkert att den har ett tillgängligt pass, och det kan om man har otur orsaka problem.

ST:s register beror ju på om ägarskifte görs så det får man nog skylla på hästägarna. Dessutom kan jag tänka mig att denna häst kanske kastrerades innan den åkte över gränsen och då är det regler som jag inte är insatt i mer än att jag begriper att man inte får importera en valack till Sverige.

Förrsten - om man gräver ett steg djupare insåg jag att man kan få fram vad som antagligen är starter i Sverige då antalet inte stämmer med det som står på Norsk Travsports hemsida. 24 i Norge och 15 i Sverige.

Har jag rätt där?

På varmblodssidan skulle jag tro det är vanligare at hästen är registrerad i ett land där den aldrig har bott.

Min 1-åring har norsk uppfödare men är svenskregistrerad och svenskt pass. Modern såldes dräktig till sverige och förra ägaren ville stå som uppfödare.

Det blir dyrare tull om man tar in en valack till Sverige (13% har jag för mig). På kallblodssidan får man registrera valack. Annars blir det tillfällig träning i sverige och man måste lösa en avgift varje år, om det gäller varmblod.

Uppgifterna på ST stämmer om ägarna gjort rätt med ägarskiften m.m.

Får man ens göra det med varmbloden?

Varför finns då alla dess "i tillfällig träning i Sverige" med svenska ägare och även på salu-sidorna?

Det borde ju bara att vara att hämta in pengarna för Tullverket... :idea:

På varmblodssidan får man bara registrera hingst eller sto. Tar man in en valack blir det "Ej svenskregistrerad. Tillfälligt i Sverige för träning" som är reggad i typ danmark, tyskland, nederländerna, frankrike m.fl, och en avgift varje år.

Tar man in en norskfödd kallblodvalack blir det högre tullavgift än om det skulle vara ett sto eller hingst. Då valacken saknar avelsvärde och räknas då som "hobbyartikel" eller liknande. Denna får registreras, till skillnad mot varmbloden.

Om jag förstått allt rätt.

Tack, jag hade för mig att det var nåt sånt.

Det blev en lärorik tråd för mig det här. :D

Men det verkar som mina bekanta köpt en illegal invandrare???

Liknande trådar

Gnägg Idag fyller han 22 år, världens bästa Johan! 1991.05.31 - föddes i Karlskoga, blev på en gång en stor favorit hos uppfödarens dotter...
2
Svar
37
· Visningar
5 064
Senast: QRST
·
Trav Mitt stora intresse är uppfödning (kallblodstravare) och jag har haft turen att min första sålda häst lyckats ganska bra på banorna. Han...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 645
Senast: Roquepine
·
Övr. Hund Har några frågor som jag är övertygad om att nån här på buke säkert kan ha koll på :) Går i tankar om att importera valp från Norge...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: vallhund
·
Islandshäst Jag har läst tråden avla på eksem sto av Fredag Startar en ny tråd eftersom jag har ingen som helst tanke att avla på mitt sto, så det...
Svar
19
· Visningar
2 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka