import från danmark

Hallau

Trådstartare
Hittat en häst som står i danmark. Men hur tar man hem hästen i från nordjylland? Inte kan man åka färjan?
 
Sv: import från danmark

Varför skulle hästen inte kunna åka färja?:confused: Hur tror du att bl a gotlänningarna gör?
 
Sv: import från danmark

Tja, jag har en dansk import från Nordjylland (uppfödd vid Limfjorden) och hon åkte färja till Sverige i uppfödarnas hästlastbil utan problem. Så visst kan man det!
 
Sv: import från danmark

Öresundsbron om man inte vill ha hästen på färja? :angel:
 
Sv: import från danmark

Jo visst...Men detta är en 2 åring....tar man vanliga färjan över med transport? Det tar ju 3½ timme...och inte får ju vistas på bildäck underfärden.
 
Sv: import från danmark

Inga problem, de står bättre i transporten under färjeöverfarten än när du kör på vägen. Man brukar få gå ner och titta till hästarna en gång per timma. Då får man säga till i receptionen. Se till att du har bra ventilation i transporten, många stänger till för mycket för att de är ganska mycket oväsen men det vänjer sig hästarna snart vid, det är bättre att de får ordentligt med luft, hö och vatten.
 
Sv: import från danmark

Mitt arabsto var också två när hon kom. Hon är sju idag och verkar inte ha några men av sin tripp på färjan ;)
 
Sv: import från danmark

Jag hämtar hem min andra häst från danmark via färja fredrikshavn-gbg om tre veckor. Hon är tre år gammal och jag är iaf inte det minsta orolig, och hon skall dessutom åka en annan färja innan (läsö-fredrikshavn). Hämtade min andra häst sommaren 2004, han tog resan med god ro, fick gott om hö att äta, hade bakluckan öppen för luftens skull och vi var nere en gång per halvtimme och tittade till honom, erbjöd vatten. Personalen på stenaline var snälla och följde med oss och en annan familj med häst ner på bildäck.

Det är jobbigare för en häst att stå i transport som rör sig, än att stå i en stillastående transport på färjan. Så att hästen inte skall klara det behöver du inte oroa dig för :)
 
Sv: import från danmark

Welsh skrev:
Min dansk kom via Öresundsbron, vad är skojet med det?

Öresundsbron går ju bara mellan Sverige och Själland så det blir svårt att få en häst från Jylland över den utan att först ta bron över stora bält! :)

Till frågeställaren, Tänk på att kolla broavgifterna först och sen blir det ju en betydligt längre resa att köra via broarna. Så för dig borde färjan bli bästa alternativet.
 
Sv: import från danmark

javill skrev:
Öresundsbron går ju bara mellan Sverige och Själland så det blir svårt att få en häst från Jylland över den utan att först ta bron över stora bält! :)

Till frågeställaren, Tänk på att kolla broavgifterna först och sen blir det ju en betydligt längre resa att köra via broarna. Så för dig borde färjan bli bästa alternativet.
Har ingen koll på Danska öar. Min kom från Fyn (om det är så mellanön kallas)
 
Sv: import från danmark

Kan bara säga att många av de "stora" tävlingsryttarna som ska norr ut från Danmark väljer färjan mellan Helsingör - Helsingborg. Det tar 20 minuter med allt från ombordkörning tills bilen står i Sverige. Sedan kör man på svensk sida upp dit man ska.
 
Sv: import från danmark

Jag är gotlänning och har stor vana vid båtresor...ge hästen mkt hö så brukar allt ordna sig...färjan har personal nere på däck hela tiden som kollar, sen får man gå ner varje timme eller halvtimme och kolla.
Du ska vara med nere på däck när båten lägger ut, det är enda gången dom ovana brukar bli lite nervösa, men stoppa bomull i öronen isåfall.Inget täcke på eller nåt bara mkt spån och halm så den vågar kissa.
Det enda hästarna reagerar på på båten är ljudet och därför ska du vara nere första kvarten när den lägger ut...under alla 19 år jag har rest med båt så har en häst hoppat över bommen, det är det enda som hänt...
Ha övre luckan öppen bak, helst fram och så mkt som möjligt om det går...som sagt ser hästen ut att vilja gå över bommen så stäng till allt fram.
Du kan pm: a mig om du undrar nåt...det ska nog gå bra!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 147
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
972
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 102
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp