Import av häst

Alla hästar som skall stanna i mer än 90 dagar i Sverige skall ha ett svenskt pass eller vara registrerade i ett svenskt avelsförbund.
Har hästen ett utländskt pass så skickas det till det avelsförbund som hästen tillhör i Sverige, och stämplas och registreras. Sedan får du tillbaka passet med en stämpel i.

Detta är nya regler från och med i år.

Förtydligande:
Passet ska INTE bytas ut. Däremot ska det skickas in till lämplig avelsförening så att ponnyn blir tilläggsregistrerad i Sverige, alltså får ett svenskt registreringsnummer tillagt i sitt pass.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej, jag undrar hur mycket ni rider era gamla hästar. Jag har ett kallblods sto som är 27 år. Pigg och mår bra men vet inte hur mycket...
Svar
12
· Visningar
964
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 212
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna