Import av häst

matilda0305

Trådstartare
Hej, jag undrar om man behöver bytta pass till sin ponny om man importerar den från holland till Sverige?
:D
 
Alla hästar som skall stanna i mer än 90 dagar i Sverige skall ha ett svenskt pass eller vara registrerade i ett svenskt avelsförbund.
Har hästen ett utländskt pass så skickas det till det avelsförbund som hästen tillhör i Sverige, och stämplas och registreras. Sedan får du tillbaka passet med en stämpel i.

Detta är nya regler från och med i år.
 
Förtydligande:
Passet ska INTE bytas ut. Däremot ska det skickas in till lämplig avelsförening så att ponnyn blir tilläggsregistrerad i Sverige, alltså får ett svenskt registreringsnummer tillagt i sitt pass.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
556
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 360
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 069
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp