Immunförsvaret

Lycanthrope

Trådstartare
Vad är bra att ge för immunförsvaret?

Utöver bra grovfoder osv då ;)

Blev rekommenderad av en bekant att kika på masterhorse sortiment, men har inget erfarenhet av deras örter och alger och grejer.

Senast ändrad:
Sv: Immunförsvaret

ja du det finns massor! Jag gav snärjmåra, ishavsalger, kallpressad olja, äppelcidersvinäger, nypon, brännässlor, hagtorn och pepparrot, samt lite grankvistar att bita på lite då och då!

Finns det något preparat med bewisad immunförswarstärkande effekt för människor? Nä. En komplett kost är förstås en förutsättning, men uppfyller man dessa behow tror jag inte att man kan göra sitt immunförswar mer alert. Däremot kan ju t e omega 3/6 werkar mot fria radikaler och werka antiinflammatoriskt. Wit E och C har ungefär samma effekt, men om behowet är tillgodosett tror jag inte att ett öwerskott är så gynnsamt. Iallafall inte aw E, C kissas wäl ut.

Apelsiner och rosenrot kanske!? :angel:

Hej!

Och c-vitamin är väl iaf en sån vitamin som hästen inte kan ta upp från kosten, så då går den bort.

För vi pratar väl om hästar här? Själv blir jag sjuk av för mycket c-vitamin, inte vet jag varför men har sett ett klart samband iaf..

/ Lavinia som tror på lagom med motion och rätt kost (koll så att häst får i sej det den behöver) för ett bra immunförsvar.

sen måste man tänka på att vit D är farligt i för stora doser, sen är det väl kost och imunförsvar något som går hand i hand oavsett man är människa, häst, hund eller annat däggdjur ;) Så en så mild och balanserad foderstat som möjligt utan massa stärkelser och snabb energi borde ge dig en frisk och kry häst!

Hej!

Och c-vitamin är väl iaf en sån vitamin som hästen inte kan ta upp från kosten, så då går den bort.
.

Nja, det är snarare så att vit C och B är vattenlösliga vilket innebär att de ej går att överdosera eftersom överskott kommer ut med urinen, så om hästen inte behöver tillskott så gör det ingenting, till skillnad från övriga vitaminer som kan ge både synfel, njursvikt och andra skador

Om hästen har bevisat dåligt immunförsvar så kan du ge extra vitaminer. Ha dock koll på hur mycket kraftfoder du ger och om du ev ger mineraler vad dessa innehåller så du inte överdoserar A, D och E vitaminerna.

Vitamin D är väl bland det sista man behöver ge en häst då det bildas i huden när hästen sätts ut för solljus? Är väl viktigare att ha koll på sånt som inte kan bildas i hästen...

Inte bara i huden, D bildas även i hö som ligger ute för länge, visst foder osv. Ändå bra att varna en gång för mkt än för lite.

immunförsvaret är liksom så luddigt, och den enda ört som har någorlunda bevisad effekt på immunförsvaret är echinacea.

vad exakt vill du åstadkomma?? dvs vad för problem har hästen? oftast är det en eller flera prossesser i kroppen som behöver styrkas. mage, lever, lungor... när kroppen fungerar som den ska så behöver man eg inte tänka på att stärka immunförsvaret, det passar sig själv sas.

btw så är det mkt billigare att köpa enkeltörter från en svensk örtgård istället för att köpa diversa mixar från utländska tillverkare. då får du även exakt dom örter som bäst kan hjälpa din häst och inte en massa annat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?