Imma under färd

Kibani

Trådstartare
Ja vad kan man göra åt en bil som immar igen under färd?

De flesta bilar såhär års brukar ju imma igen när man startar och drar igång värmen, något som försvinner efter en stund. Mitt bilskrälle gör tvärsom, först när man börjar åka så kommer imman. Oftast sakta men ibland säger det bara poff så är allt vitt :nailbiting: Kvittar om det är varmt eller kallt på ac'n det blir samma jävla skit ändå. Bilen är ju helt klart fuktig inuti annars skulle ju problemen inte finnas tror jag, men en torrboll lyckas inte iallafall inte nu när det är runt nollan eller kallare. Tillgång till garage eller motorvärmare finns ej. Har Bukepedia någon ide om hur jag fixar detta problem?

Vad tror ni om dessa? Kanske någon redan har testat?

http://lifehacker.com/5776490/keep-glass-from-fogging-up-with-a-bit-of-shaving-cream
 
Ja vad kan man göra åt en bil som immar igen under färd?

De flesta bilar såhär års brukar ju imma igen när man startar och drar igång värmen, något som försvinner efter en stund. Mitt bilskrälle gör tvärsom, först när man börjar åka så kommer imman. Oftast sakta men ibland säger det bara poff så är allt vitt :nailbiting: Kvittar om det är varmt eller kallt på ac'n det blir samma jävla skit ändå. Bilen är ju helt klart fuktig inuti annars skulle ju problemen inte finnas tror jag, men en torrboll lyckas inte iallafall inte nu när det är runt nollan eller kallare. Tillgång till garage eller motorvärmare finns ej. Har Bukepedia någon ide om hur jag fixar detta problem?

Vad tror ni om dessa? Kanske någon redan har testat?

http://lifehacker.com/5776490/keep-glass-from-fogging-up-with-a-bit-of-shaving-cream
Kolla att luftcirkulationsväljaren ställs så att den tar in luft utifrån, Cirkulerar luften bara i bilen tillför du och de andra i bilen så mycket fuktighet så rutorna immar igen efter en stund
 
Jag har läst om en del som fyllt en strumpa med kattsand och lagt på instrumentbrädan, det ska ta bort fukt.

Själv måste jag backa in bilen på uppfarten. Jag har solfilm bak på bilen som håller solen ute och av någon anledning blir min bil väldans fuktig. Ställer jag den så solen skiner in framifrån istället har jag nästan ingen fukt i bilen.
 
Kolla filtren som sitter vid luftintaget kan vara en idé.

Gjorde jag och kunde konstatera att det inte var ett dugg konstigt att det blir en massa fukt pga den dåliga cirkulationen..de behöver bytas för de är jättetäta pga äckel och utslitna
 
Luftfilter och recirkulationsspjäll kan vara idé att kolla att de är i ok skick. På vissa bilar kan recirkulationsspjället kärva fast i stänkt läge och då kommer det inte in någon ny luft och bilen immar igen. Hjälper inte det så kan det fungera med en "torrboll" eller liknande att ha i bilen förutsatt att man byter ut den OFTA! (Såg att det redan var provat men de blir mättade ganska fort och gör då ingen nytta).
 
Det kan aven vara fukt under golvmattorna. Lyft pa dem, kolla och kann. Det funkar (oftast) da att lagga tidningar under golvmattorna och byta dem sa fort de har tagit at sig lite fukt.
Imma ar fruktansvart irriterande, sa lycka till!
 
Tack för alla svar och fyll gärna på med fler :)
Ska kolla under mattorna hur det verkar med fukt, konkar redan in och ut hundens filtar för att ta bort den fuktkällan.

Kolla att luftcirkulationsväljaren ställs så att den tar in luft utifrån, Cirkulerar luften bara i bilen tillför du och de andra i bilen så mycket fuktighet så rutorna immar igen efter en stund

Den inställningen kan jag inte välja när jag har defrost läge på så det blir automatiskt att den tar luft utifrån. Den har inte kärvat igen av ljudet att döma.

Luftfilter och recirkulationsspjäll kan vara idé att kolla att de är i ok skick. På vissa bilar kan recirkulationsspjället kärva fast i stänkt läge och då kommer det inte in någon ny luft och bilen immar igen. Hjälper inte det så kan det fungera med en "torrboll" eller liknande att ha i bilen förutsatt att man byter ut den OFTA! (Såg att det redan var provat men de blir mättade ganska fort och gör då ingen nytta).

Kan en torrboll bli mättad utan att det runnit igenom något vatten?

När vår förra volvo började imma helt hysteriskt mycket så var det kylaren som läckte.
Säg inte så! :nailbiting: Kylgrejjen till ACn lagades i höstas (var väldigt varm i bilen i somras kan jag säga) så jag hoppas verkligen inte att den gått sönder igen. Nu är det väl inte riktigt samma kylare men ändå - antar att när det är några minus så syns det inte på motortemperaturen om det är nåt fel på kylaren?
 
Vi såg aldrig någon skillnad i motortemp. (Det var också vinter) bara att det immade så mycket att det inte gick att köra bilen.
 
Ha på AC:n om den inte är igång. Min bil immar igen rätt ofta om jag inte har på AC:n. Gäller alltså även när det är kallt ute. Tror det hade något med luftutbytet att göra... men är inte säker. Jag gjorde som sambon sa och det verkar funka :)
 
AC på oavsett temp ute torkar luften. Torrboll kan funka om det är plusgrader, själv har jag en som för närvarande inte funkar alls. Men att rengöra eller byta kupéfilter är mitt hetaste tips. Det kan vara fullt med gegg o vara blött, o då blåser ju fläkten in fukt i bilen. Råkade ut för det när jag tvättat min bil för många år sen. Körde ut ur tvätten o började ratta hemåt. Drog igång värmen, o POFF så var bilen full med imma så jag fick stanna på vägen för jag såg NADA!

Jag köpte för övrigt en väldigt effektiv imskyddsduk på Ica Maxi när jag handlade sist. Väldigt effektiv att torka rutan med, mycket bättre än papper eller en tröjärm, och sen immar den inte igen lika lätt efteråt :)

Tillägg: En torrboll fungerar tills påsen med salt är tom. Så länge det är innehåll i påsen fungerar den. Passa dock för att spilla ut vätskan, för den är äckligt oljig o sätter fläckar som inte går bort... :(
 
Sen beror det lite på vad det är för bil. Är det tex en Land Rover Defender så är dimma på fönstren obligatoriskt tillbehör :D
Gäller även de flesta modeller av Skoda, Seat och VW.
Både Golf och Ibiza körs t ex med fördel med påslagen Defrost från september till maj.
 
ACn är igång på fullt blås åp defrost - när den är igång går det tydligen inte att ta luft nånannanstans än utifrån. Torrboll har jag som sagt men den verkar inte funka, inget vatten i bunken bara den hårda kristallpåsen i "locket". Imman sitter jag för närvarande och drar bort med modell fönsterskrapa :p

Bilen är en Opel Astra combi -99 så jag ska väl vara glad att den fungerar så pass bra som den gör kanske.
 
ACn är igång på fullt blås åp defrost - när den är igång går det tydligen inte att ta luft nånannanstans än utifrån. Torrboll har jag som sagt men den verkar inte funka, inget vatten i bunken bara den hårda kristallpåsen i "locket". Imman sitter jag för närvarande och drar bort med modell fönsterskrapa :p

Bilen är en Opel Astra combi -99 så jag ska väl vara glad att den fungerar så pass bra som den gör kanske.
Kan vara så enkelt att om du öppnar ett fönster med en liten, liten glipa kan imman försvinna. Gamla bilar har ju ofta inte de bästa filter och hela funktioner, då är just frisk luft via ett fönster en enkel lösning tills man hittar felet.
 
Tyvärr funkar inte öppet fönster heller, prövade häromdagen och det gjorde det hela värre :( Något "udda" jag upptäckt är att det blir litet bättre om jag stänger ventilationen i mittkonsollen, typ som att mer blås hamnar på rutan istället för in i bilen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp