ILSKNA kontra VÄNLIGA HINGSTAR

ika77

Trådstartare
Jag fick häromdagen kontakt med en travtränare som var i stallet.
Samtalet ledde oss in på vissa kända travhingstar och dess psyke. Det var ett intressant ämne och det var roligt att höra från nån som visste lite om en del hingstar.

Hon nämnde att BR Broline skulle vara en riktig :devil:.
Gick inte att gå för långt bak vid ledning utan då fick man sig en känga och det gick inte gå framför bogen för då fick man ett hugg.

Och Probe är visst en jäkel på att betäcka allt och alla. han betäcker med glädje staket, träd och även människor om tillfälle ges.. :angel:
Trots noggranna föreskrifter om att han ENDAST kan gå i hage om 5 eltrådar, så hade någon missat detta och satt honom i hage med trästaket. 30 minuter senare fick de plocka ner honom från staketet då han var i full gång och skulle betäcka det.. :D :rofl:
Vilken häst!

Och Choctaw Brave gav ganska smidiga , inte så grova avkommor med ett trevligt lynne. Inte så¨många höjdare inom travet, men hyfsade hästar.
Verkar mest i Finland.

Nu skulle jag vilja veta lite mer om alla travhingstar det finns.
Lynnes-egenheter, nedärvning och annat som kan vara kul att veta..
jag vill lära mig allt om olika hingstar.

Skriv så det glöder! Jag lyssnar.. :p

PS: Rätta mig om det är så att jag blandat ihop Probe och BR Broline ang. betäcknings-tokerierna..

jag vet eg. inte så mkt om min hästs pappa Bowspirit (tror inte så många vet vem han är heller) faktiskt världsrekord i långdistans ;)...

http://welcome.to/bowspirit

men så har jag hört att han lämnar kloka och trevliga hästar med bra psyke, men inte så många bra travare :angel:.
och att han själv var en väldigt snäll och foglig hingst :).
men jag vet inte hur sant det är, men på våra två stämmer det utmärkt :D!

Choctaw Brave har jag sett en del riktigt skarpa avkommor efter...

Smasher lämnar "BARA" trevliga, samarbetsvilliga, undrérbara hästar i psyket, tyvärr är det sämre med det fysiska :(

Barbeque lämnar hårdingar på banan...slutar aldrig att kämpa...

Tenacious lämnar bara elitloppsvinnare :angel: :p

Choctaw Brave skulle jag gärna höra mer om ifall du eller nån annan vet nåt intressant om honom. Jag har ett sto efter honom.. :p

Ja de hingstar som används/ har använts inom travsporten.
Kul att vara lite insatt i trav-aveln.

Express Gaxe vill jag veta mer om. Vad som hände med honom.
Jag hörde att han var med om en olycka med sulky och kusk.
Men har även hört att det inte stämmer.. Nån som vet??

Shibur är oxå en hingst jag vill veta mer om..
Lite hur de var i lynnet och andra egenheter.

Express Gaxe vet jag rätt mycket om, vi hade honom här hans 3-4 sista år.
Han hade ett till synes tufft humör, men var egentligen en riktig liten kelgris.
Han var nog mest stressad, där andra hästar tar till krubbitning och dylikt kunde han roa sig med att hugga i boxväggen och dra ut 4-tumsspik med tänderna. :smirk:
Han kunde också komma galopperande mot en i full fart och tvärnita och slå ihop tänderna 2 dm från ansiktet på en.
Däremot var det ALDRIG nån som blev biten under hans tid här iallafall.
Han hade dock stora problem med dräktigheten, och var det sista året så gott som steril, bara några enstaka ston blev dräktiga, så då togs beslutet att han skulle få avsluta sina dagar, innan han blev "gammal och dålig".

Rekommenderar INTE att betäcka en Self Confident märr med Foreign Office.
Vi har en ägare som tyvärr har gjort samma tabbe 5 gånger.

-Det ska va humör i dom! säger han...som är nollåtta och aldrig tar i dom.

AM

Vad roligt att få höra lite om Express gaxe. Jag har förstått att han var en ganska grinig hingst som inte tillät vad som helst.
jag hade en avkomma efter honom, Divas Express. Tror han var född -83 eller nåt sånt.
Och han var oxå ganska tuff i sitt psyke.
Hehehe, min kära mor råkade peta honom i ögat en gång när hon skulle ta på honom grimman. :angel: Och sen efter det så satte han tänderna i boxväggen så fort hon klev innanför tröskeln. Med bakåtstrukna öron. hihihi Men han förlät henne efter ett tag. :rofl: :rofl:

Atout du Moulin- var själv "vass" i sin ungdom. Lämnade överlag ganska "vassa" avkommor, varav de flesta sprang in havrepengar

Grandpré-snällaste som gått i järndojjor-Lämnade snälla och lite mesiga hästar. Ingen avkomma någon större succé men väldigt trevliga individer.

Straight Jacket-var själv efter Nevele Pride vilket visades i hans humör. Ingen häst man gullade med!- Avkommorna hyffsade att ha och göra med. Inga större åtehäver även om humöret slog igen på en del.

Equileo- "normal" att hantera-likaså avkommorna

Batong-se ovan. Var dock inte snäll mot sig själv. Bet sig själv och gud nåde den annan häst som kom för nära. Om det inte var ett brunstigt sto förståss :D Hade en spännande halvtimme en gång när en kviga lyckats ta sig in till hans hage... :crazy:

Rodney Express- heller inte speciellt svårhanterad.Avkommorna shyssta

Pay me Quick- En herre med bestämda åsikter. Ville gärna bitas. Avkommar OK.

Detta var några av travhingstarna

Terrosan-ardenner. Snäll men naffsig. Gillar inte att bli riden. Betäcker gärna även om det råkar vara staket ivägen. :smirk:Vissa avkommor med bestämda åsiker, men som blivit bra till slut

Capos ox- arab. Jättegullig hingt som aldrig gjort väsen av sig. har en avkomma själv efter honom som kan vara lite skarp men där kommer det nog från mödernet. Eftersom märren själv var vass i humöret och lämnat likadana avkommor...

Dessa några som jag kom på på rak arm. Vidare tävlingsresultat kan ni ju läsa om på atg's sida. De flesta avkommorna såldes nämligen av som ett-två åringar och har inte så mycket koll på dem alla..... ;)

Jag har ridit, kört och pysslat och haft mkt att göra med Dessert Night och Mr Drew. Gudomligt snälla pojkar bäge två.

En nära vän hade hand om Probe när han tävlade i Sverige och han verkade trevlig då i varje fall.

Jag har en 5 årig Vallack efter J.R Broline och han är snäll som ett lamm :D

Jag hade på 70-talet ett sto (inköpt som 3-åring) med komb. C'est - Gay Noon, hejohååå.. hon var en riktig *skenar- :devil:* emellanåt, vilket sedemera blev hennes död vid 6 års ålder.. hon kom aldrig till start, trots en bra kvaltid!

Mkt synd, då jag året innan sålt henne till en jättego' amatörtränare där de fattat ömsesidigt tycke för varandra....

Zoot Suit har alltid haft lite problem med vikten. De fick för sig att banta honom lite och flyttade honom till en hage utan gräs, men se då vägrade herrn att betäcka. Först när han fick tillbaka sin älskade gräshage återgick han till tjänstgöringen.

Delvin Kosmos
Hade humör och när jag var och tittade på honom -94 (tror jag att det var) så skulle man hålla sig på behörigt avstånd. Han gillade att utdela bett. Har träffat några avkommor men alla hade inte det hårda humöret men många.

Rosalind's Guy
Träffade jag samtidigt och han var en stor teddybjörn men vad jag läst så skulle han ha varit vassare när han var i tävlingskondition. Gick i sin hage med en shettiskompis som han inte ville vara skilld ifrån.

Narold Scotch
Träffade jag på ålderns höst då jag praktiserade hos ägarna. Han var mysig att hålla på med och visade då inget dåligt temperament. En riktig gottegris.

Florida Sun
Pigg och livlig att ta ut men kanonsnäll att hantera. Gick i en hage brevid unghästarna och gillade att klia dom. Efter han blev kasserad så blev han visst ridhäst i mellansverige.

Pål Best
Han är min favorit sköthäst (om man kan säga det då jag bara var i stallet 5 veckor *ler*) genom alla år trots att det var 10 år sedan. Det var en riktig gentleman man kunde gena under magen för att nå en borste. Han pratade mkt och ville att alla skulle veta att han var kungen på stället. Han uppträdde som han visste han var bäst och nåde den som inte tyckte det :D. Har lämnat många trevliga avkommor.

Pålex K. e.Pål Best
Hade mkt av samma sätt som sin far.

Det skulle vara roligt att sammla mkt info om hingstar när det gäller humör och så vidare. För stam och tävlingsuppgifter är det inga problem att få tag på men för temperament och hur avkommor är så måste man ringa runt till många.

Funderar på att göra en sida med det och där alla kan skriva i vad deras åsikter är. Vad tror ni om det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka