Ilsken och elak hankatt - hjälp?

Q

Queens Proctor

En av våra katter (min favorit dessutom, men snart är han fd favorit!) är så j-a elak och dum mot de andra katterna.

Han slåss och bråkar och är allmänt svår att stå ut med.

Jag har aldrig varit med om detta tidigare, han kasterades när han var runt 10-12 månader som alla våra andra katter. Tidigare kastrerade hankatter har blivit lugna och trevliga och stridslusten har helt försvunnit. Den här var lugn och snäll innan men har blivit dryg och jobbig efter kastrationen. Nu är han runt 5 år.

Är det någon som har någon idé så skulle jag bli glad:bump:

Mvh QP

Sv: Ilsken och elak hankatt - hjälp?

Kastrering brukar ju hjälpa.Måste ställa lite frågor.
Har han varit likadan hela tiden?
Har du skaffat fler katter under tiden?
Inne eller utekatt?
Feliway kan man ju använda om katterna är inne.Det har vi gjort när våra slogs hela tiden.
Får han stimulans? Lek och kel? Vissa katter mår bättre som ensamma katter.

Tack för svar.

Ja, han har nog varit så här hela tiden. Har funderat på att han nu nästan är äldst av våra katter och därför gör sej tuff. En kastrerad hona är äldre, och de väser och hotar ibland mot varann, men där vågar han inte göra så mycket mer. Det blir de yngre som råkar illa ut, och det är kanske förklaringen.

Alla våra 5 katter är stallkatter, så stimulans saknar han inte - han kan ju göra vad han vill.

Ensamkatt tror jag inte heller han vill vara, och det skulle ju inte funka heller. Ibland ligger alla katterna i en spinnande hög tillsammans, men sen ibland är han då en riktig pain in the ass.

Vad är Feliway för något?

Mvh
QP

Kastrering brukar ju hjälpa.Måste ställa lite frågor.
Har han varit likadan hela tiden?
Har du skaffat fler katter under tiden?
Inne eller utekatt?
Feliway kan man ju använda om katterna är inne.Det har vi gjort när våra slogs hela tiden.
Får han stimulans? Lek och kel? Vissa katter mår bättre som ensamma katter.

Feliway är en typ av "hormon" som man köper hos veterinären. Det lugnar ner katterna. Tyvärr är det nog inget för dig efterom man ska ha det i en elkontakt så att det sprids ut i huset. Stallet är nog lite stort för det:D
Stimulans få han ju också så att det räcker.
Det är nog bara så att han ska markera att han är störst. Så länge de inte blir öppna sår är det bara att acceptera att de slåss.
Hankatter är ju tydligare med revir och det är tydligen inte alltid kastering hjälper mot det.

Mina honkatter som är inne är inte världens kompisar heller. Den stora accepterar den lilla men blir hon för närgången får hon en morr eller en hårdhänt klapp:devil: De vistas i samma rum men gärna på lite avstånd. Efterom de är innekatter använde jag feliway när vi fick den lilla katten och det hjälpte. Dom slåss ibland men det går inte till överdrift utan är nog mest en grej att sätta varandra på plats.

Våran hona verkar vara likadan, hon flyger på våran katt, och även oss, det är riktigt olustigt ibland. Här om dagen skulle jag släppa ut henne, och när jag öppnar dörren föyger hon helt oförvarnat rakt på mitt ben.. :crazy: Hon har även bitit hästen i örat! :o

Våran hona verkar vara likadan, hon flyger på våran katt, och även oss, det är riktigt olustigt ibland. Här om dagen skulle jag släppa ut henne, och när jag öppnar dörren föyger hon helt oförvarnat rakt på mitt ben.. :crazy: Hon har även bitit hästen i örat! :o

Jag är jätteglad över att min "monsterkatt" inte anfaller människor eller hästar. Hoppas det gick bra med ditt ben!

Mvh,
QP

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 859
Hundhälsa Hej! Då ni varit så hjälpsamma tidigare så provar jag att göra ett till inlägg. Min hund är nu 1 år och 1 månad gammal. Han är en kul...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 353
Senast: Johdan96
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 848
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar