Illasittande sadel men vad är fel?

lisen

Trådstartare
003.jpg

Jag inser att hur mycket jag än vill så passar inte denna sadel till min häst. :cool: Synd för jag älskar den. Jag tänker att problemet är att bommen är för svängd då sadeln glappar minst en handsbredd i bak. Kan det även vara att bommen är för smal?
Jag tycker den verkar ligga bra i fram:
004-1.jpg

Kom gärna med tips på tänkbara sadlar till en rund arab med rak rygg :) (Sadeln på bilden är en arabsadel så jag gissar att fler arabsadlar kan vara för svängda...)

Sv: Illasittande sadel men vad är fel?

mina tankar så här på kvällen :)
sadeln är för vid och trillar ner mot bogbladen framtill och glappar därför bak. Retligt problem som (om det beror på muskelfattig häst) kan undhjälpas tillfälligt med en built up pad eller annan lämplig uppaddning tills hästen satt muskler. Inte en optimal lösning men kan vara värt ett försök! Är hästen redan i full muskulatur så är det kört med den sadeln och du bör leta efter en sadel med smalare bom :)

Jag tror jag DÖR, vilken snygg sadel!! Vad är det för nån? (Jag letar förresten lite smått efter en vid och något svängd sadel.... :angel:)

mina tankar så här på kvällen :)
sadeln är för vid och trillar ner mot bogbladen framtill och glappar därför bak. Retligt problem som (om det beror på muskelfattig häst) kan undhjälpas tillfälligt med en built up pad eller annan lämplig uppaddning tills hästen satt muskler. Inte en optimal lösning men kan vara värt ett försök! Är hästen redan i full muskulatur så är det kört med den sadeln och du bör leta efter en sadel med smalare bom :)

Tack för din input. Du kanske har rätt i att han behöver en smalare bom men jag tycker sadeln ligger rätt mycket "ovanpå". Egentligen skulle jag tagit en bild utan padd då sadeln ser mer svängd ut då.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 632
Senast: Oknytt
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Freazer
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 575
Senast: Fibusen
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?