Illaluktande ur munnen, förslag på vad det kan vara?

Sv: Illaluktande ur munnen, förslag på vad det kan vara?

Försökte skicka pm till dig Sammet men din låda var full!
Ring 011-70676 så kommer du till Djurtandvårdskliniken och Torbjörn Lunström.Där kan du fråga när de är i skåne eller bli rek en veterinär med vidareutbildning på tänder i ditt område.
Lycka till.
Hoppas moderator låter detta ligga kvar tills Sammet läst detta ,skiter i om det är reklam ,en häst behöver hjälp här akut! Lycka till Sammet!

Foderfickor är de första jag tänker på.. Kolla tänderna så blir de säkert bra :) Men var noga med den som kollar tänderna.... Jag hade ut en "känd" häst tandläkare och det slutade med att 3 av stallets hästar hade svårt att äta i ca 1 vecka efter, och då var det inga stora ingrepp på dessa hästar.

Vill bara lägga till en sak,jag har stött på mer än en häst där de "friskförklarats" av okunnig veterinär el sk Hästtandläkare där de kort tid därefter visat sig vara allvarliga problem,bla två hästar med så djupa och infekterade foderfickor att käkbenet börjat ruttna..otroligt att det inte upptäcktes.
En annan häst hade en fraktur,en annan hade en tand längst bak med en supertunn men fruktansvärt smärtsam hake som gnagde i motsatta käken..
Så har din häst symtom ,hitta nån som hittar orsaken!

Detta har jag också tyvärr varit med om. Min häst hade mkt ont i munnen och fick hög feber hon kollades i munnen av veterinär hemma ua och veckan efter på en Atg klinik även då ua. Hon blev dock inte bättre utan jag fick ta ut en tredje veterinär en privat denna gång efter ca tre veckor när hon tittade in i munnen sa hon ojojoj då stackars häst. Hästen hade mkt djupa inf sår på bägge sidorna i käkarna orsakade av vassa hakar och detta hade hon haft länge sa hon. Efter raspning fick hon stå på smärtlindring i en vecka. Hon kollades igen efter 14 dgr av samma vetr och då var hon läkt i munnen. Ja vad ska man säga om sånt?:confused:

Är du medveten om att icke godkända hemmafixare på häst ej längre är tillåtna utan ansvaret faller på hästägaren vid problem om man använder sig av dessa?

Jag skulle inte lita ett dugg på att den du tog ut har koll alls. Åk till klinik med tandvårds kunniga veterinärer och kolla hästen i munnen där.

en annan aspekt kan vara att hästen är dålig i magen/har magsår, det kan också orsaka lukt i munnen.

Som jag skrev så kollade jag upp honom innan.
Jag kan inte alla kliniker i det området jag bodde i då och den information jag fått av den som höll i bokningarna var att hästtandläkaren var både utbildad och jobbade på en klinik.
När jag ringde till kliniken svarade en receptionist som inte kände igen namnet på tandläkaren.
När jag frågade hästtandläkaren så svarade han att han hade ett sammarbete. Jag antog då att jag ringt fel klinik, vilket jag möjligen kan ha gjort.
Spelar ingen roll, kommer ändå inte rekommendera denna människa till ngn iom att han slog min ena häst.

Försökte skicka pm till dig Sammet men din låda var full!
Ring 011-70676 så kommer du till Djurtandvårdskliniken och Torbjörn Lunström.Där kan du fråga när de är i skåne eller bli rek en veterinär med vidareutbildning på tänder i ditt område.
Lycka till.
Hoppas moderator låter detta ligga kvar tills Sammet läst detta ,skiter i om det är reklam ,en häst behöver hjälp här akut! Lycka till Sammet!

Tack Lilla Skutt. (såg inte detta innan jag PMade dig :) )

rent tekniskt borde du vara betydligt mer bekymrad över den vård/behandling personen utför på hästarna än om denne slog hästen över nosen. Konsekvenserna lär vara gravt mycket större ang.den tidigare, om det skulle bli problem.

Av allt att döma har du haft ute en riktig klåpare. Munrulle är ett big nono då den kan orsaka tandfrakturer, utbildning i Skara för hästtandvård finns inte, att kliniken inte kände till honom är också en varningstriangel.

En hästtandläkare som inte är veterinär får inte undersöka och ställa diagnos på en häst med sjukdomssymptom. Du borde naturligtvis ha anlitat en veterinär. Ta kontakt med TL eller en veterinär med vidareutbildning inom hästtandvård så får du riktig hjälp.

Dålig lukt i munnen på en äldre häst beror ofta på att foder fastnat i de mellanrum som uppstår mellan de åldrande tänderna, alltså foderinpackningar. Runt dessa kan fula infektioner uppstå. Även karies, tandfrakturer osv kan leda till infektioner med taskig andedräkt till följd.

Skall poängtera att han inte ställde ngn diagnos på hästarna på så sett att han inte sa att det var ngt fel på dom.

Skall poängtera att han inte ställde ngn diagnos på hästarna på så sett att han inte sa att det var ngt fel på dom.

Det är också att ställa diagnos. Han skulle ha sagt att han inte hade rätt kompetens för att undersöka och behandla en häst med symptom som avmagring och illaluktande mun och bett dig ta kontakt med en veterinär. Som det är nu kan han ha gjort skadan än värre och har dessutom håvat in pengar som han inte gjort sig förtjänt av.

Av allt att döma har du haft ute en riktig klåpare. Munrulle är ett big nono då den kan orsaka tandfrakturer, utbildning i Skara för hästtandvård finns inte, att kliniken inte kände till honom är också en varningstriangel.

En hästtandläkare som inte är veterinär får inte undersöka och ställa diagnos på en häst med sjukdomssymptom. Du borde naturligtvis ha anlitat en veterinär. Ta kontakt med TL eller en veterinär med vidareutbildning inom hästtandvård så får du riktig hjälp.

Dålig lukt i munnen på en äldre häst beror ofta på att foder fastnat i de mellanrum som uppstår mellan de åldrande tänderna, alltså foderinpackningar. Runt dessa kan fula infektioner uppstå. Även karies, tandfrakturer osv kan leda till infektioner med taskig andedräkt till följd.

Men en humantandläkare, som ju inte är veterinär, får den ställa diagnos och sådant utan veterinär? Nu ska det ju vara möjligt för tandisar till människor att gå några tillägskurser och få behandla djur utan (?) att ha veterinär inblandad som de var tvungna förut?

Hästen luktade inte illa ur munnen när tandläkaren var ut. Hästtandl. var ute för ca 2-3 månader sedan, hästen har börjat lukta nu.

Jo men visst, men att kolla upp betyder ju just att man faktiskt kollar att saker stämmer som någon sagt.

Jag antar att jag ifrågasätter för jag inte riktigt förstår hur man kan anlita någon som helt enkelt inte är garanterat rätt person för jobbet.
Dock är ju alla olika och jag är skitnoga med allt haha

Om man inte får tag på att det verkligen stämmer, tex. får tag på rätt klinik eller etc. så frågar man personen igen vilken klinik exakt det var och verkligen ser till att den är den har sagt sig vara.
I det här fallet utbildad etc.
Vilket ju är uppenbart inte fallet.

Om man inte kan få tag på information som fastställer att det är en utbildad person som är kompetent nog så får man ju liksom tänka att ska man verkligen använda den här personen då?
Svaret är ju nej normalt sett just för den anledningen som framkommit, just att den inte är kompetent nog och dessutom i det här fallet betedde sig förjäkligt mot hästen, och kunde ha skadat den allvarligt genom sin så kallade behandling.

Jag menar verklgien inte att vara elak, och det tycker jag inte jag är, men det är ändå slutgiltligen ditt ansvar och att använda någon som du inte lyckats kolla upp nog, är inte så ansvarigt egentligen.
Tur att det inte vart värre.
Men bra att du iallafall inte kommer rekommendera personen, olikt dom som rekommenderade den till dig.

Nej det får dom inte. Eftersom dom inte har utbildning på djur och i det här fallet hästar.
Så vitt jag har förstått det iallafall, fast kan ha fel men Tant Ester eller någon vet säkert.

Behandling av tandproblem på djur - eller iaf den seriösa sortens behandlingar - kräver sedering. Dvs samarbete med veterinär.

Humantandläkare kan gå vidareutbildningar på djursidan.

Jo men exakt, men om dom inte har gjort det och enbart är humantandläkare var det jag menade, då får dom väl inte det?
Anledning till att jag inte är helt säker är för jag själv alltid anlitar en vidareutbildad veterinär.

Lagen om djurhälsopersonal är rätt ny och jag har inte sett några domar ännu. Visst, TS kanske inte kollade tillräckligt i detta fallet, men kvackaren som tjänar pengar på att ljuga om sin kompetens och kunskap för djurägare och därigenom orsaka lidande för hästen ligger nog bra mycket mer pyrt till.

Nej, en humantandläkare utan vidareutbildning har såklart ingen plats i djurhälsopersonalen.

Fast kontring och halvt knapplån:

är inte poängen med den nya lagen att ansvaret faktiskt tillfaller hästägaren? Tidigare har det ju varit så att kreti och pleti kan nyttja sina kvacksalverier utan större påföljd och det har varit svårt att komma tillrätta med. I och med att ansvaret nu tillfaller hästägaren, så väger saken i fråga betydligt tyngre, och får större effekt.

det är därmed en huvudpoäng i denna historia anser jag, att det är varje hästägares skyldighet och ansvar, att ha koll på vilka lagar som gäller, nya lagar som träder i kraft, och dess konsekvenser. Personligen tycker jag lagen är mycket bra och den borde ge större effekt så länge vi förutsätter att hästägare tar ansvar och är pålästa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 366
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 916
Senast: Tofs
·
Övr. Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
3 092
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur