illaluktande bajs..

S

sinner

japp, kusens bajs och fisar luktar pyton. hon har fisigt illa sen hon kom och förra ägaren säger att hon har gjort det hos henne med. jag testade att ge henne bakjäst, och hon blev bättre. gav henne i två veckor ett halvt paket om dagen. slutade igen och nu luktar både skiten och fisarna apa.. alltså det luktar inte som hästbajs utan mer som människa med kass mage:crazy:
vad kan vara fel?
har även utslag med gula krustor som kliar på delar av kroppen. odling är satt på dessa då vet inte hade en aning om vad det kunde vara..
kan det hänga ihop?
och framförallt, ska jag behöva ge henne bakjäst resten av hennes liv för att hon ska lukta häst?:angel:

bajset SER normalt ut.

Sv: illaluktande bajs..

ingen som har en ide? jag tänkte på typ magkatarr eller nåt, men jag vet inte symptomen.

När skiten luktar surt/frätande så är det alltid tecken på obalans, ibland redan magkattar ibland bara en krafitgare obalans. Så en kur med magtarm balans av nåt slag, (protexin är min favorit för att få hästen frisk) ta bort el. byt kraftfoder och ge mycket grovfoder.

Utslagen tyder också på obalans i magen och kan visa sig som du beskriver, är som regnskållor men vet ej om man kan klassa dem som det eller inte.

okej. hon får mycket grovfoder(hö) och knappt inget kraftfoder(2dlbetfor+2dlkorn).
körde med nån örthistoria som var för magen när hon kom, men det blev absolut ingen skillnad alls.
bakjästen gjorde dock skillnad, men ska jag behöva ge det resten av hennes liv? det måste väl gå att åtgärda problemet, inte bara behandla symptomen?
innan bakjästen var det bara fisarna som luktade illa, nu är det även bajset.

utslagen är inte regnskållor utan nåt annat. veterinären trodde på svamp av nåt slag, men det är som sagt skickat på odling. tyvärr så ska det ju ta upp till två månader innan man får svar vad jag förstår..

Jag tror att det kan ta längre tid än två veckor att bygga upp balansen i tarmarna. Varför inte fortsätta med jästen ett tag till om det nu blev bättre med den?

Det är ju alltid bäst att behandla med något som man vet fungerar för att hästen skall läka ihop och förhoppningsvis hålla sig frisk sedan.

Inte ska du behöva hålla på hela hästens liv om du gör nåt ordenligt nu. När man ger protexin så ger man i ca två månader för att vara på säkra sidan.
Frågan är dock hur bra jästen var eftersom hon bara blev tillfälligt bättre och att det sedan gick från fislukt till avföringslukt vilket tyder på att problemet ökat. De behöver ju ha något som läker långsiktigt och inte bara kortsiktigt.

Det tar mycket längre tid att läka en mage än att förstöra den. Så du får nog räkna med att ge några månader i sträck innan du trappar ner och ser resultat.

Min fd ponny var maghäst och fick han den mängden kraftfoder och sort som du ger din häst så brakade hans mage omgående.
Hans mage fick omgående problem av all melasstillsatt mat och kornet var för stärkelserikt för magen att ta hand om.

Mitt kallblodssto tycks reagera på betfor, låter kanske konstigt men då hon fått det har hennes bajs liksom luktat surt på något vis..när hon inte får det slutar lukten..bajsen ser nästan lika ut om bara något ljusare när det luktat illa, annars har den varit fast hela tiden.

Varför slutade du ge henne bakjäst när det fungerar?
Jag ger alltid mina hästar en fjärde dels bakjäst om dagen, året runt och de har aldrig problem med magen längre.
Två veckor ger inte magen balansen tillbaka, det tar längre tid än så.
Fortsätt ge henne bakjästen, hon behöver den ju bevisligen.
Ofta beror diverse hudproblem på att magen är ur balans och har det gått så långt att hästen har fått hudproblem så tar det tid innan kroppen är i balans igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben

Omröstningar

Tillbaka