Illa Luktande häst

B

bumbi_608

Då jag vet om att min polle har lite problem med bihålerna men jag har inte behöft behandla el dylikt innan men nu luktar det rent ut sakt förjädrans illa finns det något botemedel mot luktandet har pratat med olika vet me men de råder mig bara att kolla upp tänderna med jämna mellan run sist gjorde i nov. Hon har aldrig fart illa av det själv men nu lider jag får hålla andan när jag borstar henne nästan ialla fall

Sv: Illa Luktande häst

Eh hur vet du att hästen inte farit illa:crazy:Hur kan du känna att hon inte har ont ?? Själv skulle jag må skitdåligt om min häst luktade illa i munnen eller bihåler som du sägeroch inte söka hjälp för detta!!!

Mia

Vilken tandläkare har hon sökt ? Och jag ja hon har inte haft någon kontakt sen Nov alltså 4 månader sen frågan är var man sökte för hjälp då och har inte hästen blivit bra söker man väll igen och igen och igen eller skiter man i problemet då ?

Mia .

Du kanske borde röntga bihålorna igen, för jag antar att du gjort det någon gång

vi hade en häst i stallet som hade en infekterad tand LÅNGt bak. denna orsakade inflamation, + att hästen fick bihåleinflamation, den LUKTA, blev drenerad....

Är du säker på att det är bihålorna?

Eftersom jag bor i samma trakter som dig har jag varit hur TL och sett när han rensat upp efter en inflammerad tandfrakur.

Det rann ut flera deciliter med var och luktade URRRK. :crazy:

Denna häst stod under veterinärbehandling pga ett sår i ansiktet bredvid näsbenet, det var inflammationen som värkt hål uppåt... :eek: Veterinärerna trodde den skadat sig i hagen eller boxen och fått infektion i såret.

Är precis i den vevan nu fast här är det inte problem med bihålor utan en lös kindtand som det också bildats foderinpackning i/vid.
Det luktar apa kan jag säga.

Kolla tänderna igen....

Nu vet inte jag vad din häst har för problem med sina bihålor och vad veterinären sagt förutom att du ska kolla tänderna, men för att skrämmas lite kan jag berätta om min förra häst. Han hade bihålsinflammation i 5 år. Tänderna kollades regelbundet (aldrig några problem), röntgades på klinik utan resultat, behandlades med antibiotika typ en gång om året för att hålla snoret i schack. Han hade heller inte ont av bihålorna, ingen feber eller hosta eller hängig eller nånting, han "bara" snorade (och luktade illa). Veterinärerna sa bara att så länge han var så pigg och glad så kunde vi bara låta det vara och så ge antibiotika om det behövdes.

Efter 5 år gjordes en bakterieodling som visade resistens mot 8 av 11 antibiotikasorter. I samma veva gjordes en gastroskopi (heter det så? När de går ner med kamera i luftstrupen och kollar lungsäckarna.) och röntgen. Vid det laget var hela bihålorna vita på röntgen. De ska normalt vara svarta/gråa... Han fick iaf behandling med "rätt" sorts antibiotika och blev helt frisk. 3 år senare dog han, 16 år gammal, för att hjärtat blivit alltför påfrestat av att gå med konstant inflammation i kroppen i 5 år.

Att det luktar illa tyder ju på någon infektion, så få det ordentligt uppkollat är mitt råd. :)

hejsan. tvungen att säga nått :D min gamla häst det pratas om, vi kollade upp henne hos vet. de sa att det va tandrötter som växer upp i bihålerna, hon gick på pencelin ett tag och blev bättre, de finns att man kan operera det men operationen skulle gå på över 8000 kr och det va inte säkert att det skulle bli bra och får göra om det, så vi fick rådet att vänta tills tanden ruttnat och sedan dra ut den. nu e det ju inte min häst längre men ja ger rådet att det är nog dags att vet. kollar henne för det kan va dags att dra ut den. då ja vet hur stanken e. hälsas lady från mej ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka