Ikeas köksknivar 365+

Min sambo är kock, han har höga krav på knivar. Till vardags har vi en Kiwi-kniv, som han köpt i Thailand för en struntsumma. Men han hälsar att det är stålet som är skillnaden, så försök hitta knivar av hårt stål.
Hur vet man vad som är hårt då?
Ikea skriver såhär om sina 365+:
  • 15 års garanti. Läs om villkoren i garantibroschyren.
  • Bra att skiva och rensa med.
  • Kniven är mycket slitstark, balanserad och lätt att rengöra, eftersom den är gjord av rostfritt stål.
  • Tillverkad i rostfritt molybdenum/vanadiumstål, vilket gör att knivens skärpa bevaras mycket länge.

Då faller den bort, det är plasthandtag på dem. Mycket sköna handtag dock och balansen på den lilla kockkniven (typ en deba-kniv) är fantastisk. Både jag och särbon greppar den först i många sammanhang.
Synd, fiskars kan eller vill inte tala om vad för plast de har i sina knivhandtag och med tanke på all skit son finns i plast (ftalater, bisfenoler mm som sannolikt är hormonstörande) så är det inget jag vill ha ihop med min och mina barns mat.

ikea_01.jpg

Ikea hade tidigare dessa som sina dyrare knivar. Jag började köpa en som visade sig vara bra och till slut köpte jag alla (de sista på rea pga utgående vara). De är verkligen hur bra som helst och är vassa och enkla att slipa. Nu går de ju tyvärr inte att köpa längre (och har träskaft som inte trivs i en diskmaskin...), men Ikea har inte bara skitknivar.

Köp en och prova. Lämna tillbaka på garantin om den inte går att slipa!

ikea_01.jpg

Ikea hade tidigare dessa som sina dyrare knivar. Jag började köpa en som visade sig vara bra och till slut köpte jag alla (de sista på rea pga utgående vara). De är verkligen hur bra som helst och är vassa och enkla att slipa. Nu går de ju tyvärr inte att köpa längre (och har träskaft som inte trivs i en diskmaskin...), men Ikea har inte bara skitknivar.

Köp en och prova. Lämna tillbaka på garantin om den inte går att slipa!

Ja dem tittade jag oxå på när de fanns men den gången blev det fiskars, vilket jag ångrar nu...
Det lutar åt att göra så faktiskt, Ikea är fantastiska på att ha bra garanti!

Jag gillar inte formen på just 365 knivarna. Däremot har vi gamla motsvarade Vardagen, och har därtill Knivbrev (vi har andra, dyrare knivar också).

Skickar med Ikea-knivarna när det är tid att slipa, och de blir faktiskt minst lika bra som 2500 krs knivarna.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 822
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar