Ikeapåse istället för hönät?

Teresa00

Trådstartare
Jag tycker inte om när höet blandar sig med torvet i boxen. Det blir både jobbigare att mocka och så blir höet alldeles smutsigt och dåligt.
Höet brukar även ramla ut från hönätet när hästen äter. :(
Någon som har ett bra förslag till hur man kan lägga höet utan att det blandas med torven utan att binda upp det?
Tänkte att man kanske kan använda ett hösegel eller om man skulle klippa ned kanten på en ikeapåse och lägga höet däri? :)

Sv: Ikeapåse istället för hönät?

Jag har använt mig av en IKEA påse, dock utan att klippa upp den eller liknande. Bara stoppat i hö och sen hängt upp den med en karbinhake i de långa banden (båda banden i samma karbinhake). Hästen lärde sig snabbt att äta ur den och det blev mycket mindre spill.

Min pålle har sönder Ikeapåsar om hon får chansen... jag hade varit lite rädd för banden på dem, men om man knyter upp den på ett bra sätt är det säkert ingen fara.

Jag har flera ikea-påsar där banden har gått av utan särskilt mycket kraft så jag hade inte hängt upp den så. Tanken på vad ett sådant band kan göra om det fastnar runt hästens ben lockar mej inte alls :crazy:

Det finns "hönät" som är stängda där hästen äter ur ett hål. Det minskar spill på ett säkrare sätt.

En hay bar kanske? Är som en stor strutformad hörnkrubba. Googla på det.

Jag har flera ikea-påsar där banden har gått av utan särskilt mycket kraft så jag hade inte hängt upp den så. Tanken på vad ett sådant band kan göra om det fastnar runt hästens ben lockar mej inte alls :crazy:

Men om de går av utan särskilt mycket kraft så borde de ju gå av lika lätt om de hamnar kring benet på en häst?

Jag hade nog inte hängt in en IKEA-påse... har sett hästar fastna i såna med huvud och hovar och det är inte kul... Om nu hästen inte skadar sig så kan den ju bli rädd för IKEA-påsar och annat liknande, och då har man en del att jobba på.

Jag hade en väggfast "hörnkrubba"; höhäck med hela väggar i mitt förra stall. Fungerade helt ok, men hon grisade ändå ner golvet en del + att hon drällde havre och betfor i den. Höpåsen där hästen äter ur ett hål fungerade inte alls för henne, hon drog ut allt och åt från golvet.

Nu har jag småmaskiga hönät, s.k. Slow feeder - nät. Funkar kanonbra tycker jag. Minimalt spill och hon har hö att äta under längre tid.

Detta är vad som har fungerat för mig och min "gris-tant", det är ju säkert olika från häst till häst...

Det låter ju väldigt otäckt om du sett hästar fastnat så! Nu var det några år sedan jag använde IKEA påse till detta ändamål, men då ska jag nog inte testa det igen!

Hur stora maskor har du på ditt hönät (slow feeder)?

Men varför inte fodra på marken? Hästen är gjord för att äta från marken, många olika fysiologiska faktoren gör att det är viktigt att hästen inte äter med huvudet högt!

En gissning är att hästen då grisar runt med höt ÄNNU mer än när det är i hönätet.

Vår grishäst får sitt hö i en murartunna. Blir fortfarande lite spill, men inte alls så mycket som när han hade hönät.

Jag kör på en sådan där höpåse med ett hål att äta ur. Har funkat bra. Dock har jag skaffat ett lager av påsar eftersom de har en förmåga att gå åt lite på löpande band :p Han är ju inte precis rädd om dem om man säger så :angel::cool:;)

32669062.jpg

Som svar på fysiologiska faktorer!

Redan i början av 1900-talet uttryckte Wrangel (1911-1913) sina åsikter om foderhäckarnas och krubbors påverkan på hästen: ”Hvad först krubbornas läge vidkommer, så har erfarenheten ådagalagt, att för höga krubbor kunna gifva upphov till den missbildning hos hästen, som kallas svankrygg.” Vidare menade Wrangel att utfodring från foderhäckar kunde
medföra risk för att hästen skadade sina ögon på höstrån som stack ut från häcken. Wrangel (1911-1913) tyckte också att man borde ta hänsyn till att hästens naturliga ätställning är att beta från marken, och att foderhäcken skulle utformas så att hästen slapp sträcka på nacken för att nå fodret.

Hästen kan inte heller stå avslappnat och naturligt utan ryggen sänks och spänns.

Den naturliga ätställningen hos hästen innebär bland annat att frambenen är delade med det ena benet framskjutet, och att hästen betar ganska nära detta ben. Dess underkäke hamnar då i rätt förhållande till överkäken och
eventuellt slem i luftvägarna kan passivt rinna ut (Ventorp och Michanek, 2001).

http://forskning.equinfo.se/#category2.3

¨Men nu var det ju inte tal om några för höga krubbor/foderhäckar, utan hönät. Det handlar alltså inte om hönät utan om placering. Mig veterligen kan man placera hönät på många olika höjder.

Jag har använt mig av en IKEA påse, dock utan att klippa upp den eller liknande. Bara stoppat i hö och sen hängt upp den med en karbinhake i de långa banden (båda banden i samma karbinhake). Hästen lärde sig snabbt att äta ur den och det blev mycket mindre spill.

Jag stod i ett stall där en häst hade IKEA-påse upphängd på det sättet med karbinhake; den fastnade med läppen i karbinhaken....

kl

Själv har man problemet att hästen bajsar i höet om det ligger på golvet... Det kvittar var man lägger det, hon backar upp rumpan och bajsar... För att markera kanske? Vad vet jag, men sen äter hon ju inte det såklart. Använder hönät och det funkar bra men blir mycket spill, det som spills bajsas på, och äts inte. Dessutom är hon svårfödd och behöver få i sig så mycket det bara går, alltså funkar inte mindre masker. Hay-bar eller tunna med hö bajsar hon i... har ni några idéer? :p

Jag stod i ett stall där en häst hade IKEA-påse upphängd på det sättet med karbinhake; den fastnade med läppen i karbinhaken....

Fy, det låter jätte otäckt! Tur att det gick bra under perioden som min häst hade IKEA påse att äta ur.

Jag har spikat brädor för ett hörn- foderlåda- där jag numera även har en vattenbalja för att samla upp flera liter vatten som hästen slabbar med vid höätandet. För ätställningen.
den har även hönät hängande utanför boxen- inget spill I boxen;)

Skulle aldrig ha hönät eller påsar fastsatta i boxen.
Har hästen skor kan den fasta med dessa eller hela hoven när den rullar.
det har hänt åtskilliga gånger med hemska skador som följd.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 966
Senast: Gargoyl
·
H
Foder & Strö Min ettåring är lite för tunn än, visseligen växer han så de knakar just nu mne några kilo till vill jag ha honom upp. Han går i en...
Svar
7
· Visningar
871
Senast: Havregryn
·
Hästvård För det första: Fördelar- resp. nackdelar med halm? Vilken sorts halm använder man helst till att strö med? Är det ett dyrt eller...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: gloom_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama