IKEA duntäcken på hästar?!

kickthecat

Trådstartare
Har på flera ställen sett fenomenet med IKEAS duntäcken till hästar, hur kommer det sig att dom används till det och hur funkar det rent praktiskt? Sitter dom kvar över natten utan spännen? Läggs det på 2? ett fram och ett bak?

Tror inte man får länka till bloggar och vill inte sno bilder, men googla " karlshamn är över" så finns en bild. Även "duntäcke lundbäck"

Är världsstjärnorna så frusna att det inte räcker med "vanliga täcken"?(finns ju ändå upp till 400gr fodring)

Mest nyfiken bara;) ser ju mysigt ut iaf!:)

Sv: IKEA duntäcken på hästar?!

Men jag menar, hur frusen kan hästen vara om det inte räcker med ett tjockt vintertäcke när den står på box? :confused:

På bilderna verkar de ju inte fastsatta...Verkar skumt:p

Jag skulle kunna tänka mej att det är för att det är billigare att köpa ett duntäcke från IKEA och sedan ha ett skaltäcke över, än att köpa ett täcke med 400gr fyllning.. :)

Inte ofta du behöver så mycket fyllning, så ett duntäcke kan ju vara värt att ha under ett täcke man redan äger!

Jo det kan jag tänka mig, men funkar det rent praktiskt? eller bara på hästar som bevakas dygnet runt.
Har dessutom bara sett fenomenet på topphästar, som inte borde bry sig om att komma undan billigt?!:)

Det är en trend. :angel:

För några år sedan syntes väll aldrig några duntäcken på hästarna? Då stod de ju med tjocka stalltäcken. Jag kan förstå att tävlingshästarna behöver täckas rejält för i tävlingsstall kan det vara förbannat kallt.

Har hört att det är för att duntäckena är mycket lättare än dom vanliga hästtäcken.

Det borde väl funka tycker jag? Med en täckesgjord runt, och ett annat över.. Kanske inte ut i hagen, men i stallet med ett fleece eller annat över kanske? :)

Tycker det borde vara fruktansvärt opraktiskt i stallmiljö. Dun blir fuktigt lätt och är väldigt omständigt att torka. Och möglar på ett kick om det inte är snustorrt.

Trend och trend. Jag använde det på min häst för mååånga år sen under en riktigt kall vinter, med vanliga stalltäcket över. En resår gjord runt magen bara så sitter det på plats. Det värmer sjukt bra och är väldigt lätt så tycker inte det är konstigt att det blivit poppis eg. Tävlingsstall är som sagt ofta oisolerade och kan bli riktigt kalla. Är man lite smart så använder man såklart ett påslakan över så blir det enkelt att tvätta också. :)

Påslakan va smart! Lägger du ett på längden? Dom flesta jag har sett ser mer ut som dom lagt den som en halsduk, men det kanske är ett täcke för dubbelsäng?

Har på flera ställen sett fenomenet med IKEAS duntäcken till hästar, hur kommer det sig att dom används till det och hur funkar det rent praktiskt? Sitter dom kvar över natten utan spännen? Läggs det på 2? ett fram och ett bak?

Tror inte man får länka till bloggar och vill inte sno bilder, men googla " karlshamn är över" så finns en bild. Även "duntäcke lundbäck"

Är världsstjärnorna så frusna att det inte räcker med "vanliga täcken"?(finns ju ändå upp till 400gr fodring)

Mest nyfiken bara;) ser ju mysigt ut iaf!:)
Stackars Helena Lundbäck har väl gått back så mkt med Madick så hon måste väl leta billigast möjliga täcken och vända på varenda krona ;-)

Nja, hon är nog inte gått back så mycket i Madickaffären eftersom hon vann i Hovrätten och AC står med alla kostnaderna för kalaset och måste ge HL provision om kraken säljs...

*kl*

Så för några veckor sen häst som stod med tjock sängtäcke under vanligt täcke-det var en korsförlamningshäst på klinik. Jag föredrar no själv HWs underblankets. Dom är lätta och har ett enkelt bogspänne och har perfekt passform!

Nu använder vi inte duntäcken på hästarna, men tjockare filtar i typ ullmaterial, kommer från mormödrar och liknande. Efter ridpassen under hösten när det inte behövs täcken på nätterna så slänger vi på filtarna och låter hästarna ta av dom när dom vill. Det krävs ju att man orkar tvätta dom lite då& då, men väldigt praktiskt eftersom vi slipper åka ner för att ta av täcken och greja. Vi använder alltså inga gjordar till filtarna.

På vintern kör vi samma princip, blir hästen svettig åker ett eller två filtar på, så när dom torkat inpå kvällen byter vi till vanliga nattäcket :)

Fast duntäcken kanske är något nytt att prova, haha.. ;)

Det där var nog bland det lataste jag någonsin hört. "Hästarna tar av sig filtarna när de vill". Mmm, det är nog så det går till...

Du får självklart döma som du vill, men lat är det sista jag är. Det funkar alldeles utmärkt, att dom "drar" av sig täckena - ja det gör dom faktiskt. När det är precis i gränstider när man vill slänga på dom en filt efter att man har ridit, men dom ändå inte behöver ha täcke på natten så fungerar det alldeles utmärkt.

Men HUR ser täckena ut då? Måste ju bli hemskt smutsiga och förstörda?
Dom enstaka ggr mina hästar fått tag i täcken och dragit in dom i boxen har dom inte varit mkt att ha efteråt....

Jag sydde om mitt dubbeltäcke för många år sedan till ett undertäcke. Rent praktiskt så är horsewares bättre men visst- det kostar ju fler slantar.
Jag hade använt polyesterfyllning och inte dun. Det luktar inte så illa om det blir fuktigt. Billiga dubbeltäcken har jag hittat på jysk.
Jag sydde ett bogspänne och en rem under magen som gick att ta bort i båda ändar. Min häst drg alltid bak elastiska gjordar in i flanken....

Men HUR ser täckena ut då? Måste ju bli hemskt smutsiga och förstörda?
Dom enstaka ggr mina hästar fått tag i täcken och dragit in dom i boxen har dom inte varit mkt att ha efteråt....

filtarna är helt galet hållbara på något sätt, dom går inte sönder, men klart det blir smutsigt. Hade aldrig fungerat om vi inte hade "renliga" hästar som gör sitt längst ner i boxen, när filtarna hamnar på backen (om vi inte varit där och tagit av dom redan) så blir dom lite spåniga, så har dom hamnat på backen så är det antingen en avborstning eller tvätten som gäller. Beror på hur dom ser ut.

Båda tjejerna fungerar detta utmärkt på, vilket väl beror på att det är såhär ägaren har kört på med ända sen hon skaffade dom för många, många år sen. Det fungerar bra för mig också, så vi fortsätter med det. Valacken som är lite hispig skulle flyga i taket om en filt ramlade av honom eller inte satt fast, så på honom är det vanliga täcken som gäller.

Men täcken, ingen aning om hur det blir eller fungerar. Intressant att få reda på hur dom som använder människotäcken till hästar har tänkt med det, allt har ju en anledning :) :D

När jag jobbade i england gjorde vi precis som på bilden, antar att de var täcken till en dubbelsäng, de var i alla fall bredare än vanliga enkeltäcken. Täcket las på hästen (från mitten på halsen och bakåt ungefär), sen på med ett vanligt täcke och så vek vi bak det som låg över halsen så det blev som en krage. Det fungerade faktiskt förvånansvärt bra, täckena låg kvar där de skulle men blev ju lite skitna på det som stack ut under det vanliga täcket. Denna metoden användes bara om det var extra kallt under nätterna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka