ihopsläpp i hagen - konflikträdd häst

caballus

Trådstartare
Såhär var det:

Flyttade mitt sto till ett stort lösdriftstall, och efter en veckas självgående i hagen för att vänja sig i lugn och ro, var det väl dags att släppa ihop henne med de två andra grabbarna som bor där.

Sagt och gjort - vi öppnar upp grindarna så att de får träffas i en gemensam hage, efter att ha fått nosa på varandra över staketet hela veckan, och vad händer? Jo, de två grabbarna börjar jaga mitt sto oupphörligt runt i hagen, i fullt fräs, och försöker att tugga upp henne!!!

Till slut fick hon nog, och hoppade över elstaketet, sådär lagom kaxig och med ett självbelåtet flin på läpparna, men problemet kvarstår: Hur ska vi få ihop dem utan större tjafs?

Detta sto har haft liknande problem tidigare och blivit jagad runt i hagen, sällan brytt sig om att själv söka kontakt med andra hästar, men har funkat bra ihop med hästarna i det förra stallet i alla fall.

Hon funkar väldigt bra att ha själv i hagen, men det måste ju bli kanontråkigt för henne i längden, då hon gärna vill ha någon att leka med, och de andra hästarna oftast föredrar att beta utom synhåll från hennes hage.

Finns det några smarta bukefalosare som har några intressanta tips eller filosofier?

Sv: ihopsläpp i hagen - konflikträdd häst

Hej!
Har egentligen inget bra knep att komma med, men har själv funderat i ungefär samma banor då jag har en pålle som gärna jagar andra hästar och följaktligen står ensam :smirk:

Det kanske skulle gå bättre om hon fick börja umgänget med sina nya kompisar en och en, så att de inte gaddar ihop sig mot henne?
Förutom det så kommer jag tyvärr inte på något :(

Hej med mej

finns det någon möjlighet att släppa ihop EN valack o ditt sto tillsammans under uppsikt? händer samma sak då eller blir hon bara jagad när de är två som jagar henne? när vi har fått hem nya hästar brukar vi alltid släppa ihop de en o en, de har funkat bra

släpp in en av killarna i hennes hage. då är det hon som får ett litet övertag och det kan behövas låter det som! :D

eller vänta med att släppa ihop dom till hon börjar brunsta :devil:

vi har fått en ny valack till våran hage och de 6 stona som han går ihop med turas om att brunsta... stackars lilla kille, han har fullt upp med att hålla kolla på allihopa!
och stona är fulla i små kärlekssår efter honom.... :o

Tack för era svar!

För närvarande finns det bara 3 hästar i stallet: dessa två valacker, och mitt sto som f.n. går ensam. De två valackerna har gått tillsammans ett bra tag nu, och jag vet inte hur den andra skulle reagera ifall vi särade på dem, och lät en av dem gå ensam i några dagar (som krävs tills de bildar band). :confused:

Annars får jag invänta ytterligare en häst som kommer om några dagar, och fösa ihop min med denna, och sedan försöka få ordning på flocken?

Inga fler som haft problem med hopsläpp av hästar? :confused:

Vi har 4 hästar, tre ston och en valack..ena stoet är flockledaren men valcken är busen. Då det ena stoet är en shettis och bara fick gå ihop med de andra vissa kvällar så verkade det som det var en ny häst varje dag hon kom.
Hon var tvungen att visa sin rang och de andra speciellt valacken var inte särskilt snäll men det löste sig med lite jagning och bakutsparkar.Och ju mer hon gick ihop med dom ju snällare vart dom.
Så jag trot problemet löser sig efterhand, även om det inte är kul just nu.
:idea:
Men mitt tips är att varje gång den ena valcken rids så låt den andre och stoet gå ihop och sen sära på dom när de kommer tillbacks så stoet blir självt och variera så under en tid och sen kanske de har fått sin rang att stämma.
De kanske tror att hon vill bli ledare (för det är det äldsta stoet som nästan jämt leder en flock ) och då har lättare att stöta ut henne om de är ihop! ;) Lyck till!

Det är ju det som är problemet - det finns bara 2 andra hästar på gården, valackerna, och dessa rids för tillfället inte. De går på lösdrift och trivs utomordentligt med situationen så som den är.

Men så får det nog bli, sära på dem och låta dem bekanta sig långsamt.
:bow:

Liknande trådar

Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Idag flyttade min ena häst till ett nytt bete med 3 hästar. De går på stort bete o hälsade först på varandra från olika hagar så de...
2
Svar
29
· Visningar
3 342
Senast: Twihard
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30