Ihopslagning av kategorier.

S

shampiz

Om det är färre än 3 startande i en klass, så slår man oftast ihop denna kategori med en annan kategori, t ex A- och B-ponnyn slås ihop. Men hur är det om det är fler än 3 startande i en kategori, får man ändå slå ihop denna kategori med en annan? Och är det i så fall vanligt att man gör det? Tacksam för svar om nån vet vad TR säger om detta.

Sv: Ihopslagning av kategorier.

Ja, TR har en hel tabell on hur hopslagningar ska göras.

En kategori är fulltalig om det är minst ett visst antal startande. Antalet är 3, 5 eller 10 och beror både på kategori, gren och i hoppning även på klassen.

En fulltalig kategori kan slås ihop med en annan kategori om den andra inte är fulltalig. Exakt hur hopslagning sker står i TR, det är för mycket att skriva av, men grundregeln är att den kategori som inte är fulltalig slås ihop med närmast högre kategori (utom D som slås ihop med C), man får inte 'hoppa över' en kategori (om B och D inte är fulltaliga men C är det, så får man inte slå ihop bara B och D och låta C vara för sig själv, utan då slår man ihop alla tre) och kat A får inte slås ihop alls om den är fulltalig.

Sv: Ihopslagning av kategorier.

Tack för svaret.
Jag tyckte bara det var lite märkligt att en tävling vi ska på i helgen hade dom slagit ihop B-C-och D-ponnyn. Så jag förmodar att det är helt ok att dom gör så då, trots att jag inte tycker det är riktigt rättvist att 10-11 åringar ska tävla mot 17-18 åringar.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 752
Senast: Ninnurur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka