Ihop släpp av ny häst

Izzy

Trådstartare
Hej. Har köpt en valack som kommer släppas ihop med ett sto. Undrar vad det bästa sättet att göra detta på. Valacken ifråga kan inte gå ensam i hage då han blir "stissig". så min plan är att hämta han på em, ställa han i boxen bredvid sin nya kompis över natten nästa morgon ta ut han leda han runt den nya hagen så han får se eltrådarna. Sedan släppa han i den hagen tillsammans med sin nya kompis. Just nu går han på lösdrift med 5 andra hästar oh beskrivs som " låg rang". Låter detta som en bra plan eller är det bättre att vissa hage och släppa ihop samma dag? ska inte vara svår att fånga men då han inte känner mig så väl än ska han ha grimma på sig vid ihopsläpp eller inte?
Tacksam för svar.
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Jag brukar aldrig vilja släppa ihop nya hästar samma dag som de kommer till ett nytt ställe. De gånger jag gjort det har det blivit mycket spring, bråk och stress, och alltså högre risk för olyckor. Helst vill jag att nya hästen ska gå själv ett par dagar för att hinna lukta in sig på alla nya hästar, och de på den nya såklart. Om inte det är ett alternativ hade jag åtminstone låtit de stå inne över natten, gärna bredvid den hästen de ska gå med. Förhoppningsvis blir ihopsläppet lite lugnare då i alla fall.
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Jag har aldrig velat släppa ihop hästar så fort utan vill att det ska gå minimum 1 vecka där de får gå hage vid hage, allra helst 2 veckor.

Jag tror inte på att hästen skulle bli så stissig om den går ensam/i egen hage ett litet tag och så hade jag gjort för att minimera skaderisker där den nya får bo in sig på sitt nya ställe och hälsa på sina nya kompisar på lite avstånd först.
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Jag har i princip bara varit med där man släppt ihop pronto och det har gått hur bra som helst. Men skulle man kunna släppa i separata hagar så är det säkert klokt.
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Jag brukar släppa ihop samma dag, eller dagen efter beroende på vilken tid nya hästen anländer. :) går in en liten bit i hagen så att man inte släpper precis vid grinden -lätt att någon blir trängd då. Om jag misstänker att hästen kan vara svårfångad så får den ha grimma på sig, annars inte.
Att ha separata hagar tror inte jag hjälper så mycket, de ser varandra men kan ändå inte "hälsa". Och om din nya häst blir lite orolig av att gå själv så hade jag inte velat ha den ensam iallafall. -vet flera hästar som blivit halta (sträckt sig i hagen) när de varit ensamma och oroliga (sprungit).
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Jag har alltid gjort så att hästarna får stå i boxarna bredvid varandra i minst 5-7 dagar. Gärna hagarna bredvid varandra också! Dagen jag släpper ihop dom har dom fått ett rejält träningspass så dom inte har massa extra energi.
Sen brukar jag undvika att släppa ihop vallack+sto när stoet är brunstig..
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Jag har gjort så som du har tänkt göra vid alla ihopsläpp jag har gjort här hemma och det har gått bra alla gånger. Jag brukar ha grimma på tills hästen har bevisat att den går att fånga. Det brukar bara vara några dagar med grimma på och sedan kan jag ta av grimman som vanligt.
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Jag tycker det viktigaste vid ihopsläpp är att ha STOR hage, det ska finnas plats att springa undan! Samt att alla hästar ätit ordentligt innan, hungriga hästar är att tigga om bråk. Vi brukar ha grimmor på, ev. benskydd, och så får man ha lite is i magen.

Vi släpper oftast ihop samma dag eller dagen efter, beroende på när den nya hästen kommmer. Efter några år med eget stall och hästar som kommit och gått har vi lärt oss att det inte går att förutse hur ett ihopsläpp ska gå, hästen som alltid varit supersnäll kan plötsligt få ett raseriutbrott på nya hästen, och den som är ranghög och brukar vara taskig kan bli blixtförälskad och bete sig som en ängel... De är ju individer. Och hästar är hästar, oftast reder de upp det bäst själva.

Har de inte lugnat sig inom ett par veckor får man kanske sära på dem, men det har aldrig hänt hos oss.
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Kl

Har man möjlighet kan man även plocka av bakskorna

Skulle jag också rekommendera. I a f på den häst som är ranghög bland de "befintliga" hästarna. För övrigt vete sjutton om det hjälper att hålla isär dom eller inte, är nog olika beroende på hästarnas personligheter. Vissa springer runt som galna själva och skadar sig, andra hopsläpp är jättelugna. Är nog lite av ett lotteri :nailbiting:
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

I min Erf är ofta minst halva hopsläppet "gjort" om hästarna får stå i boxen bredvid varandra över natt och sen släpps ihop nästa dag .

Är det fler hästar involverade blir ju inte saken lika enkel men då kan man låta nya hästen stå bredvid den ranghögsta över natt så har man ändå kommit en bit på väg .

Jag vill aldrig släppa ihop en ny häst med andra samma dag den kommer . Blir ibland väldigt stressande för den nya att komma till ny plats och vips direkt konfronteras med ny hage och kompis .

Jag tar alltid lätta vägen ut i fråga om säkerhet så att säga ... Dvs hellre värt att vara extra försiktig .
 
Sv: Ihop släpp av ny häst

Kl

Har man möjlighet kan man även plocka av bakskorna

Det är helt klart en fördel om man kan göra det.

Förra medryttarhästen fick griffelbenet avsparkat av en ny häst. Den andra i hagen blev också sparkad men träffades på mjukdelar. Ihopsläppet såg ut att gå bra men sedan sparkades det tydligen ändå efter ett tag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 888
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp