Ignorerad medlem citerar ens inlägg

Dentaku

Trådstartare
Jag har för första gången börjat använda funktionen att ignorera en medlem för att slippa onödigt käbbel - jag är inte intresserad av att diskutera med den här medlemmen eftersom det tar för mycket energi. Jag vet att personen i fråga ända kan läsa mina inlägg och det känns helt ok men har nu upptäckt att en ignorerad person även kan citera ens inlägg. Finns det någon anledning till det som jag inte begriper?

Anledningen till att åtminstone jag ignorerar är ju för att minimera risken för konflikter och för att slippa provoceras av en person men om det av diskussionen i övrigt framgår att mitt inlägg citerats av den person jag försöker undvika så kommer det onekligen kännas svårt att inte gå i svaromål. Dessutom gillar jag inte riktigt tanken på att någon kan tillskriva mig vilka åsikter som helst utifrån mina inlägg "bakom min rygg".

Eller tänker jag helt galet?

Eftersom den ignorerade personen kan se dina inlägg, känns det rätt logiskt att personen kan citera dessa. Du ignorerar personen och kan därför inte se personens inlägg och då inte citera dessa.
Om en person beter sig illa och kanske bryter mot reglerna bör du rapportera dessa inlägg, vilket förstås är svårt om du ignorerar personen. Jag kan dock förstå att man ibland vill ignorera vissa, jag och moderatorerna skulle nog ibland vilja det med, men det kan vi självklart inte.

Är det så att du får notiser när en ignorerad person citerar dig, så kan jag hålla med dig om att det inte borde ske?! Det kan i så fall vara en bugg.

Eftersom den ignorerade personen kan se dina inlägg, känns det rätt logiskt att personen kan citera dessa. Du ignorerar personen och kan därför inte se personens inlägg och då inte citera dessa.
Om en person beter sig illa och kanske bryter mot reglerna bör du rapportera dessa inlägg, vilket förstås är svårt om du ignorerar personen. Jag kan dock förstå att man ibland vill ignorera vissa, jag och moderatorerna skulle nog ibland vilja det med, men det kan vi självklart inte.

Är det så att du får notiser när en ignorerad person citerar dig, så kan jag hålla med dig om att det inte borde ske?! Det kan i så fall vara en bugg.

Nej då, jag får inga notiser, det är av andra personers svar på ignorerade inlägg det går att förstå.

Ska jag försöka förklara hur jag känner det hela med ett exempel så trodde jag att ignore skulle motsvara att man satt i en grupp och diskuterade men vissa personer inte riktade sig direkt till varandra. Nu blir det snarare så att de som använder ignorefunktionen inte uppfattar allt som sägs ens av det som riktas direkt till dem. Jag har bara en person på ignore, så det är inget jätteproblem, men det känns nästan mer oartigt att den personen kan svara på mina inlägg och tagga mig hur många gånger som helst än att den skulle få en notis om att denne inte kan citera mig eftersom jag använder ignorefunktionen.

Men du har ju valt att ignorera personen så då får du ju ta att diskussionen blir hackig eftersom du inte ser alla inlägg. Hur hade du annars tänkt att det ska gå till? Personen vet säkert inte ens att den är på ignorera? Menar du att personen inte ska kunna se dina inlägg heller?

Jag har iof aldrig fattat det där med ignorera.. Jag retar ihjäl mig på vissa medlemmar men jag ignorerar dom helt enkelt ändå även om jag läser vad dom skriver. Det är ju ändå ett diskussionsforum och jag vill ändå kunna se helheten i diskussionerna.

Men du har ju valt att ignorera personen så då får du ju ta att diskussionen blir hackig eftersom du inte ser alla inlägg. Hur hade du annars tänkt att det ska gå till? Personen vet säkert inte ens att den är på ignorera? Menar du att personen inte ska kunna se dina inlägg heller?

Jag har iof aldrig fattat det där med ignorera.. Jag retar ihjäl mig på vissa medlemmar men jag ignorerar dom helt enkelt ändå även om jag läser vad dom skriver. Det är ju ändå ett diskussionsforum och jag vill ändå kunna se helheten i diskussionerna.

Jag tycker som sagt att det är helt ok att personen ser mina inlägg, det är just att en person som jag ignorerat kan citera mina inlägg och alltså svara just mig specifikt som känns konstigt - det blir ju en envägskommunikation som inte leder någon vart.

Jag tycker som sagt att det är helt ok att personen ser mina inlägg, det är just att en person som jag ignorerat kan citera mina inlägg och alltså svara just mig specifikt som känns konstigt - det blir ju en envägskommunikation som inte leder någon vart.
Att personer kan citera trots att de är ignorerade beror nog på att det inte finnsnåt schysst sätt att göra ett felmeddelande på. "Du kan inte citera den här användaren eftersom hen satt dig på ignore"

...

Ignorera är just ignorera, oavsett vad för trams vederbörande skriver slipper man se.

Är det inte det som är tanken då, du vill ju inte ha tvåvägskommunikation?

Jag svarar ibland ignorerade medlemmar, när jag tycker det är relevant. Vill mest bara inte se inläggen varenda gång för jag är dålig på att inte bli irriterad :angel: Oftast läser jag inte alls och då lämnas oxå medlemmens inlägg riktat till mig obesvarat, precis som om jag läser o skiter i o svara. Funkar fint tycker jag :)

Till och med den lilla texten är ju rätt osynlig så jag kollar bara om den dyker upp i en tråd jag tror en ignorerad medlem kan ha något relevant svar jag vill bemöta, annars ser jag den inte :)

Är det inte det som är tanken då, du vill ju inte ha tvåvägskommunikation?

Jag vill inte ha någon kommunikation mellan oss alls, helst. ;)

Jag inser att jag nog är den enda som funderar över det här. Sedan är jag ju så nojig att jag gärna skulle vilja veta om någon jag skrev till hade mig på ignore, inte hade tid/ork/motivation att svara eller bara ignorerade mig "the old fashioned way" om jag inte fick något svar... :cautious: :nailbiting:

Haha, iofs :p

Jag kör stenhårt på att faktiskt lära mig ignorera! Hade varit ännu mer nöjd om jag kunde göra som fio, låta bli att sätta folk på ignorera OCH sluta lägga energi på inläggen.

Ja egentligen kanske en ignorerad medlem skulle bli blockad som på tex facebook där då båda inte ser vad den andra gör. Nu skulle ju den ignorerade medlem kunna vara hur dryg som helst i sina svar.

Jag vill inte ha någon kommunikation mellan oss alls, helst. ;)

Jag inser att jag nog är den enda som funderar över det här. Sedan är jag ju så nojig att jag gärna skulle vilja veta om någon jag skrev till hade mig på ignore, inte hade tid/ork/motivation att svara eller bara ignorerade mig "the old fashioned way" om jag inte fick något svar... :cautious: :nailbiting:

Nej du är inte den enda! Jag har också gett upp och satt en användare på ignore, och just den biten att hen citerar det man skrivit och kommer med "tolkningar" och påståenden om vad det betyder - som vänder sig till alla läsare av tråden - utan att man själv ens vet om det (förrän man upptäcker att andra i tråden diskuterar det dolda inlägget) är jobbigt. Det kan ju påstås rätt friskt emellanåt, vilket då sker "bakom ryggen". :cautious:

Å andra sidan har man ju själv valt att vända ryggen till. Det är förmodligen svårt att lösa problemet på ett bra sätt, man får väl ta det onda med det goda antar jag. Men nä, du är inte ensam om att tycka det är jobbigt. (Det var å andra sidan jobbigt innan också, att bemöta sådana tolkningar ledde ju ingen vart heller. Så det är väl en nettovinst till syvende och sist. :p)

Jag skulle för övrigt också gärna få veta om någon har mig på ignore, eller bara missat något jag skrivit... Ibland kan en fråga försvinna i mängden och det kan vara värt att upprepa den, ibland blir det ju bara tjatigt (och minst sagt meningslöst) om personen ändå inte kan se den! Kanske man kan göra en inställning där var och en själv väljer om man ska få veta om att man blivit satt på ignore, @Gunnar ? Så slipper de veta som inte aktivt valt att få infon? Sån info är väl heller inte "missbrukningsbar", för om någon vill veta bara för att få bli upprörd och starta gräl (varför man nu skulle vara road av det) så kan den ändå inte skriva till personen som ignorerar, vare sig i trådar eller PM?

Senast ändrad:
@Monstermom

Skönt att jag inte är den enda som reagerat! Samtidigt känns det inte som ett helt lätt problem att lösa. Att en ignorering skulle fungera som en blockering på facebook vore att skjuta myggor med kanoner och ett forum med upphackade diskussioner med inlägg som saknas även för de som inte valt att använda funktionen vore värdelöst. Däremot vore det, som du är inne på, bra att kunna veta om någon ignorerat en om man försökte citera eller kontakta en viss person.

Apropå det här med att vända ryggen till/prata bakom ryggen på någon så kom jag ihåg något jag läste i forumet för ett bra tag sedan: en användare som kommenterade något en annan användare sagt, påpekade att hen visste att hen var på den andres ignorelista, och passade på att breda ut sig över gammalt groll och pika den andra användaren ganska fult... Utnyttjade alltså medvetet att hen kunde säga saker om den andra som den aldrig skulle se. Störde mig något enormt när jag läste det då, jag funderade på att säga ifrån i tråden eller "peta" på den andra användaren så hen fick veta vad som sades men kom fram till att det bara var att sparka på getingbon (och förstod mig inte riktigt på hur ignore funkade då heller). Jag borde såklart ha anmält inlägget, men jag var rätt ny då och hade aldrig rapporterat något förut och av någon anledning lyckades jag övertyga mig själv om att det inte var allvarligt nog...

Jag vet inte riktigt vad det säger om funktionen eller hur den eventuellt skulle kunna förbättras (man behöver ju inte kunna citera/tagga någon för att prata om någon), och folk kommer ju alltid att tassa runt gränserna för vad som är tillåtet mer eller mindre... Men, ja. Fult att snacka skit bakom ryggen. Eller nåt. O_o

Apropå det här med att vända ryggen till/prata bakom ryggen på någon så kom jag ihåg något jag läste i forumet för ett bra tag sedan: en användare som kommenterade något en annan användare sagt, påpekade att hen visste att hen var på den andres ignorelista, och passade på att breda ut sig över gammalt groll och pika den andra användaren ganska fult... Utnyttjade alltså medvetet att hen kunde säga saker om den andra som den aldrig skulle se. Störde mig något enormt när jag läste det då, jag funderade på att säga ifrån i tråden eller "peta" på den andra användaren så hen fick veta vad som sades men kom fram till att det bara var att sparka på getingbon (och förstod mig inte riktigt på hur ignore funkade då heller). Jag borde såklart ha anmält inlägget, men jag var rätt ny då och hade aldrig rapporterat något förut och av någon anledning lyckades jag övertyga mig själv om att det inte var allvarligt nog...

Jag vet inte riktigt vad det säger om funktionen eller hur den eventuellt skulle kunna förbättras (man behöver ju inte kunna citera/tagga någon för att prata om någon), och folk kommer ju alltid att tassa runt gränserna för vad som är tillåtet mer eller mindre... Men, ja. Fult att snacka skit bakom ryggen. Eller nåt. O_o
I det läget är det ju bara att anmäla till mod som gäller, så kan de bedöma huruvida det är allvarligt nog (vilket det ca alltid är om det känns i magen)

I det läget är det ju bara att anmäla till mod som gäller, så kan de bedöma huruvida det är allvarligt nog (vilket det ca alltid är om det känns i magen)

Ja, och såg jag det idag hade jag absolut gjort det! Men problemställningen jag försöker leta mig lite förvirrat fram till som skulle kunna vara relevant för den här diskussionen är väl då att den som det berör inte har möjlighet att ta ställning till om det var över gränsen eller ej, eftersom den inte sett att det hänt. Å andra sidan far den ju inte illa av det heller (om inte smutskampanjen funkar på andra läsare), men det kan ju vara svårt för "utomstående" att veta riktigt hur spetsiga en del pikar är om man inte känner till bakgrunden..

Liknande trådar

K
Hästmänniskan Hejsan alla trevliga bukefalister! Efter att ha läst på bukefalos i många år utan att bli medlem så är det första gången i mitt liv jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 691
Senast: Kedinga
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 206
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA