L

Looser

Jaha.
Innan skrev jag en tråd om foder t fånghäst, men som ju försvunnit nu.

Har iaf hört olika om man ska ha hög/låg kvot. Det enda argumentet jag hört är att man ska ha jög kvot för då är hästen van vid det sen när den ska gå på gräs på sommaren.

Med dom olika höen jag har kan jag få (geom att ändra halmransosen också) kvoter på 5.7, 6.9 och 7.4.

Kan ju såklart reglera med kraftfoder sen men om jag ger bara hö så är det runt dessa. Vilken är bäst?

Är Hippo Bas Harmoni ngt ni ni tror man kan ge till en fånghäst? Han är 18 år gammal shettis och tappar lätt hullet.

Vad är bäst att ge, hö eller hösilage? Han är ju inte överdrivet förtjust hö precis, ratar det helst helt.

Tack!

Sv: IGEN :p

Välj ett grovfoder som gör att du inte behöver något kraftfoder. Det som ger fång är i första hand stärkelse och fruktaner. När hästar inte betar är stärkelse det stora problemet och de flesta kraftfoder baseras på stärkelserik spannmål. Protein ger inte fång.

David

Sv: IGEN :p

Han kommer gå på fri tillgång av hösilage i vinter.
Problemet är att han äter inte mer än 3 kg ändå och blir alldeles alldeles för smal och måste därför ha ngn form av kraftfoder.
Får han vanligt hö äter han kanske 1 kg. Han är inte riktigt som shettisar brukar vara när det gäller mat

Värdena per kg foder är
7.4 MJ
61 g smrp

Liknande trådar

Foder & Strö Hej på er.. Lucern hackat strå, är det riktigt bra för hästar som är lite svåra å hålla i hull?? En kompis tycker jag borde testa och...
Svar
15
· Visningar
1 397
Senast: Molin
·
C
Foder & Strö har ett fbl sto som är hopplös att hålla hullet på. Köpte henne för ett par år sedan från banan och redan då såg hon hemsk ut. Hon är...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 133
Senast: Gazzan
·
M
Foder & Strö Hej! Här kommer ytterligare ett rop på hjälp ifrån en hästägare som drabbats av kvothysteri som det så fint kallades i en annan tråd...
2
Svar
29
· Visningar
3 823
Senast: madeleine71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21