Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

nexxa

Trådstartare
Mina går ute den ena med thermotäcke och den andra med kratigare regntäcke, åker av på förmiddagen, har fri tillgång till ligghall med halm på 54 kvadrat , fodras 2 ggr/dag.

Ni andra då?

Sv: Igen - Har alla stallet upp sina hästar än?

Mina hästar är fortfarande ute, fri tillgång på gräs fortfarande, tät skog att ta skydd i, tjocka björnpälsar. Men de kommer stallas in väldigt snart....
Problemet är att dom VILL INTE vara inne, den ena bli så rastlös och sur om han står inne över natten (22.00-07.00)

Till våren ska det byggas ett stort vindskydd här och det tror jag kommer uppskattas av både hästarna och mig själv.

Jag har fjording och två minishettisar, alltså inga riktiga inomhushästar.

Senast ändrad:

Mina tävlings ponnyer, e som alla anndra ponnyer, fast att dom tävlar mkt. men dom går in på natten runt 21:00, och går ut vid 7 på morgonen, så det blir ganska så många timmar, en så länge har dom regntäcken med fleice inuti, men snart ska dom klippas då blir det lite tjockare täken. tills det blir enu kallare! dom fodras 4 gånger om dagen, o trivs jätte bra, dom raserna ja har tror inte dom skulle uppskata att få vara ute jämt o ständigt, den ena mår inte så bra när fukten kommer på kvälarna och får lätt hosta, det får han av damm också, men vi har ett luftigt stall! :D

precis som mina pållar då (har två vbls travare) idag såg de lite små sura ut för de trodde att vi skulle ta in dem..en när det insåg att det bara var täcke och hö det gällde blev de inte så misstänksamma :D

Ska stalla in nu när halvblodet åker hem i morgon. Jag ska bygga vindskydd senare och då kommer dom att få vara ute hela tiden. Mina hästar ser mer ut som raggsockor än hästar ;) och dom fryser inte i första taget...fri tillgång på hö har dom dessutom och stor hage. :cool:

Vi stallade upp våra hästar i torsdags. Dom hade säkert kunnat gått ute ett tag till, men vi gjorde det mest av bekvämlighets skäl för oss.

Min Best (kallblodstravare) går fortfarande ute dygnet runt. Hon utfodras morgon och kväll, och ofta även lunch eller tidig eftermiddag. På nätterna har hon ett fleecefodrat regntäcke.

Mixen (fjordhäst/kallblodstravare) går också ute dygnet runt. Han har inget täcke än, men får regntäcke om det är risk för regn.

Om en månad flyttar vi till egen gård, och då är det meningen att Besten och Mixen ska bo i utebox och vara ute så mycket som möjligt.

Immer

Mitt halvblod och Wingils varmblod går på bete fortfarande. Fri tillgång på hö men de petar inte i sig mer än 10 kg/häst/dygn. Fodras två ggr/dygn (mo + kv) med hö och en gång med kraftfoder (lite betfor m mineraler + proteintillskott).

Båda går utan täcke men börjar det regna åker det nog på ett regntäcke iaf. Snart är skyddet klart och då kan de gå in om de vill, nu är det skogen som gäller. Verkar trivas bra med att vara ute, tror inte att de saknar boxen direkt.

Ja, nu har de fått gå in. Gubben (fd travhäst 19 år) behöver få vara i fred med sitt hö så att han får i sig tillräckligt.
Dessutom tål han inte att stå ute nu när det är så dimmigt och fuktigt + kallt, han blir väldigt lätt sjuk.

Nordisen (20) får vara med inne som sälskapsdam, herren ska inte behöva stå inne ensam. Hon har dock inget emot att stå inne, maten serverad framför mulen utan att man behöver anstränga sig det minsta :D

De två ynglingarna (4 och 7) som hittils har gått ute kommer troligtvis tas in i natt, om inte så nu i veckan.

De går självklart ute hela dagarna från 06-21 i hage med mkt bete.

Senast ändrad av en moderator:

har pållan fortfarande ute, men nätterna börjar bli kalla så idag kommer hon bli installad i det nya stallet. :banana:

Än går dom ute med fri tillgång tll mat + vindskydd. Fina tjocka och täta vinterpälsar har börjat växa ut ordentligt nu sista veckorna :love: Dom blir ju så söta då ;) (shettisar)

Vi har fortfarande alla ute på bete ännu (utom 2 st 4-åringar som rids och inte står hemma). De kommer att få gå ute så länge det inte börjar regna. Vi fodrar med hösilage, men betet växer ännu, så det är inte alltid de är intresserade av det. De går i flera stora hagar med både vall och skog, så det finns skydd om de vill ha det. Alla ser ut att trivas och må alldeles förträffligt.

Vet inte riktigt hur jag ska svara. Jag "stallade" in min islänning i början av juli, då hon fick fång :( . Till för knappt en vecka sedan har hon gått i närmast gruspaddock. Nu har hon kommit hem till rasthagen här hemma. Hon, och kompisen, har gått ute tillsammans först från ca 16 till 19 (första dagen hon kom hit), sedan ca 12 till 19 och nu igår från 11 till 20 ungefär. Mitt mål är att om det inte blir nattfrost inatt så ska de antagligen få gå ute hela natten. Jag är ju rädd för frosten eftersom jag har en fånghäst. Det finns ju egentligen väldigt minimalt med gräs här ute i rasthagen, men man vet ju aldrig vilken mängd som krävs för att framkalla ett fånganfall...

Våra åkte in inatt, vet inte om det var så populärt egentligen.... men bet börjar bli kalla nätter nu...

Våra har varit installade sedan i mitten av Sept & dom tycker det är sååå skönt att få komma in :D kommer i full galopp vid hämtning och går med raska steg in till stallet.
De fodras med hösilage i hagen eftersom det inte finns tillräckligt med näring i det gräs som finns kvar (och det är mycket kvar än) och det behövs eftersom dom ska sätta päls & ridas..

Nope. Visserligen minusgrader nu, men de byter hage inför natten för att den ger mer skydd.

Våra, en shettis och en korsningsponny, går ute forfarande ,i bra vindskyddad hage med flera träddungar att söka skydd i. Regntäcket åker på vid regn, annars värmer deras goa vinterpäls. Idag skall jag göra iordning deras torvbäddar, så det är redo att plocka in dom när höstrusket anländer...vilket det faktiskt inte har gjort än! :)
Vi skall bygga skydd, så vi kan välja om de skall gå ute eller ställas in, även under vinterhalvåret. Det är ju egentligen bara kombinationen nederbörd/kyla eller extrem kyla som det känns angeläget att ställa in dom. Om jag erbjuder dom ett varmt täcke och ett vindskydd så föredrar dom säkert att vara i hagen framför att stå inne i tråkiga stallet.

Benzon_lover skrev:
i. Regntäcket åker på vid regn, annars värmer deras goa vinterpäls.

Vi har knappt haft en droppe i nederbörd sedan i April här. Jo, förresten vi fick ett åskregn vid höskörden, men vad annat var att vänta. :angel: Det är ff snusstorrt här, skulle stolpat om en hage men det går inte, helstumt i backen.

Min har gått in nu, men han går ju ute mellan typ 7-18:30. Han har inget täcke på sig än, men det åker på vid regn! :)

Tyvärr ska det ju vindskydd i hagen om de ska va ute mer än 12 timmar efter 1:e oktober.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
638
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama