Igår gjorde jag något jag aldrig gjort tidigare...

Fraggel_Tess

Trådstartare
Mina höns har fått benkvalster *Uäk* Fattar inte hur detta kan komma sig för vi rengör och ofta och noggrant i deras hönshus och hönsgård. Givetvis tillgång till bra foder och rent vatten!

I alla fall igår kavlade vi upp armarna och sanerade hönshus sen så var det dags för det som jag aldrig gjort tidigare. Fotbad av höns!

Jag trodde ju hönsen skulle få värsta spelet när vi doppade fötterna i ett sorts fotbad för att sedan skrubba fossingarna, men de bara tittade skeptiskt på mig och sambon och undrade vad vi höll på med.

En höna lät som "Varför gör de på detta viset". Nu är det gjort en gång i alla fall och idag ska de inspekteras igen.

Någon som har erfarenhet av benkvalster? Var kommer det ifrån?

Sv: Igår gjorde jag något jag aldrig gjort tidigare...

Mina fick också det men tar man det tidigt brukar det inte vara nåt problem.
De brukar tycka det är lite mys med fotbad och insmörjning :smirk: Mina gillade det skarpt då jag fick tvätta dem ett par gånger.

Ti_Ti

Varför höns får fotkvalster har jag ingen aning om mina får också det en eller två gånger om året, jag är också jätte noga med hygienen i hönshuset och så fort jag ser att någon fått fotkvalster åker badbaljan fram och det blir fotbad och "pedikyr" med insmörjning av fötterna med vaselin, jag brukar behandla dom så här tre veckor i rad sen är det borta för den gången. Har frågat min vet. vad jag kan göra för att dom inte ska få tillbaka det men det finns tydligen ingenting man kan göra för att förhindra det: :eek:

Mina går fritt ute och har aldrig haft dom problemen.

LIA

Okej! Man undrar ju hur det kommer sig att det blir sånt!

Jag har läst att det vanligt bland äldre höns och den äldsta vi har är 3 år och det är väl inte så gammalt. Alla får det visst inte heller. Skum grej det där!

Det där att hönor tycker om fotbad känner jag igen, för en tid sedan rengjorde vi hönsen i stallet med lagom varmt vatten och såpa. Sen torkade vi fossingarna för att avsluta det hela med att doppa fötterna (inte våra utan hönsens) i "matolja". Hönorna stod och njöt...

Jag är! :) Har hört att det är ett otyg.

LIA

Det har jag aldrig hört men det kanske ligger något i det för det är bara hönorna över två år som fått det aldrig unghönorna.
Kanske peter_lundin vet mer?

Hur ser man det? Något speciellt kännetecken?

Vi har också höns och vi är noga med städningen, fast de gillar att skita ner överallt!

Vi hade bara en höna som inte var så förtjust i det här med bada fossingarna men annars var dom små ljus!

Huden på ben och fötter förtjockas och det blir liksom knottror. Mina har inte mkt men en början till det. Såg en läskig bild på nätet tidigare så nu är jag inte sugen på äta kycklig... :crazy:

Det är vanligt på hobbyhöns. Viktigt är att behandla tidigt, har det gått långt är det i princip omöjligt att hålla det i schack. Det stämmer att det är vanligare på äldre höns, men jag vet inte var man kan säga att gränsen går.
Viktigt är i alla fall att inte avla på höns med mycket problem med fötterna, då motståndskraften mot kvalstren är genetiskt betingad.

Det sprids via bädden och höns-höns. Kvalstren lever bara på huden och inte i miljön, så de har antingen har de alltid funnits där men hittills inte gett synliga problem, eller så har ni kanske tagit in nå´n höna utifrån?

Även om man behandlar så får man inte död på alla kvalster, men man kan ofta om man badar regelbundet och smörjer med fett eller vaselin hålla symtomen nere så att hönsen mår bra.

Hönshuset är nytt så det har inte varit några andra höns där och skocken är densamma som kläckts fram av den äldsta hönan dvs den som är tre år.

Ett mysterium är det...

Det är ju isåfall att den äldsta hönan har haft anlag för det... :crazy: Men det har inte kommit förrän nu lite smått!

Kan inte du lägga in bilder på hur de ser ut när de har problemen och hur de ser ut när de är friska?
Vad händer om man inte behandlar det??

Det kan gå långt, benen kan bli väldigt skrovliga och man kan få sekundära bakterieinfektioner. Det kliar, och beroende på hur illa det är blir hönsen halta.

Jag tittar ju inte så jättenoga på hönsens ben, men ska de inte vara liiite skrovliga eller knottriga? Hm, tror nog jag sett bild på en med benproblem,,,ska se oim jag kan hjitta bilden igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka