Igångsättningshosta????Snälla hjälp!

H

harpa_ml

Hej jag har problem med en häst som har en hosta
i början av ridpassen.
Förra ägaren sa att han har "igångsättningshosta"
men jag har aldrig hört om det och inte dom jag har
frågat heller:confused: !.Inge slem eller rasslande
bara host!Det är i vanliga fall i början av ridpassen
men ibland i stallet med (inte ofta men på sista tiden lite mer)
:( .Det är bara nån gång kanske tre gånger sen slut.
Så om du vet nå om den här sortens hosta snälla skriv!:bow:

Sv: Igångsättningshosta????Snälla hjälp!

harpa_ml skrev:
Hej jag har problem med en häst som har en hosta
i början av ridpassen.
Förra ägaren sa att han har "igångsättningshosta"
men jag har aldrig hört om det och inte dom jag har
frågat heller:confused: !.Inge slem eller rasslande
bara host!Det är i vanliga fall i början av ridpassen
men ibland i stallet med (inte ofta men på sista tiden lite mer)
:( .Det är bara nån gång kanske tre gånger sen slut.
Så om du vet nå om den här sortens hosta snälla skriv!:bow:

Låter som en häst som har problem med luftrören, kanske känslig för damm. Att den hostar i början av passen beror på att andningen då kommer igång mer och den behöver andas bättre, där av hostar den. Jag tror nog att den hostar upp det den behöver även om du inte ser slem, om den sedan slutar hosta och kan fortsätta att ridas. Har den denna typ av hosta alltid så bör du kolla upp med vet vad det är.

Hälsning Maja

Min gör oxå så.

Har märkt att det kommit upp ganska många trådar på senaste tiden med hästar som just hostar litegrann i början av passet och sen inget mer. Vet att en tjej här åkte och kollade sin häst och fick svaret att den hade lindrig bronkit. Jag funderar på att åka och kolla min oxå...

Kanske har det nånting med den här störda vintern att göra att fler hästar beter sig såhär nu?

Men som sagt, det är iaf fler som har såhär men inte lika många som vet vad det beror på :crazy:

Jag hade en foder häst som gjorde så varje gång i padocken när de dammade och även inne i stallet jag hade ute vetrinär och hon sa att han va damallergiker...så jag började använda Alovera och hostan försvann jag började med det i september höll på i två mån :rofl:

Dammig paddock/ridhus/vägar/stall? Är de extra känsliga reagerar de ju starkare

Tack för alla svar!:bow: Jag ska kolla Pelle!!Är det nån som har hörttalas om igångsättningshosta???

Inte så ovanligt att hästar som har lindriga luftvägsproblem hostar några ggr i början av ridpasset, just när de kommer igång och travar t ex. Hostan blir ibland lite värre om hästen har stått ett par dagar (mer damm och partiklar i lungorna som ej hostats upp). Bra stallmiljö, mycket utetid och dammfritt foder håller problemet nere eller gör att det försvinner helt.

Min häst hostar oxå när jag rider, men bara när jag travar dom första typ 10 stegen, i böjran på passet (alltså när jag börjar trava efter igångskrittningen:smirk: ). Men detta gör hon bara på vintern......Kan hon verkligen har luftvägsproblem då?:confused:

Min gör likadant, hostar i början på passet när vi börjar trava. Jag har alltid trott att det var sk igångsättningshosta. Hon har under de fem åren jag haft henne inte haft några som helst andra problem med hosta. Trots att hon stått i ett stall med ganska dålig ventilation.
För tillfället står hon i kallstall med jättebra ventilation, men hon har samma "igångsättningshosta". Hon hostade på samma sätt idag när vi red ut i friska luften.
Jag blir också undrande nu, har hon luftvägsproblem?

Vet en häst med ganska stora problem med hosta, den fick alger som mineralfoder och då slutade den nästan helt att hosta! :banana:
Den var så klart kollad av veterinär innan!

Min häst hostar oxå till nån gång ibland i början av ridpasset. Det är oftast bara ett host.
Han går ute dygnet runt och äter hösilage.
När han var ung så fick han diagnosen "kronisk bronkit".
Jag har funderat om det kunde vara för att jag sadlar i ett stall men nån gång per år så åker jag på kurs och då står han uppstallad i ett mycket dåligt ventilerat stall en hel helg men hostar ingenting. Tycker att det är konstigt om det skulle vara bronkiten som spökar.
Hostningen kommer alltid i samband med att han håller på och frustar och jag tror helt enkelt att det blir nåt "knas" när han ska pressa ut luften, det retar kanske fram en hostning.

Jag har iaf inte hakat upp mig speciellt mycket på det, han verkar då frisk i övrigt.

Ja Pelle värkar inte tycka att det är särskilt störande när han hostar....Han verkar inte ha ont på nå sätt.Så ajag har inte tänkt på att tillkallla vet. Ska jag göra det?

Jag ger henne alger och vitlök och det har blivit lite bättre de senaste veckorna då hon mest frustar men en och annan host kommer oxå...Har hört ngt om att det är det kalla luften som gör detta....kan det stämma?:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
365
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur