igångsättning

iloveyou

Trådstartare
nu har min ponny vilat i 8 dagar och ska börja rida idag. hade tänkt skritta i 2 dagar och sen börja rida på som vanligt, tycker ni att det låter bra eller ska jag skritta fler dagar? han är i full tävlingskondition annars och rids hårt annars. anledningen till att han vilade nu är att han är för pigg för att vila på vintern och vill ändå att han ska få ett litet avbrott och bara få vara häst och gå och beta.

Sv: igångsättning

jag skulle skritta en dag, jogga andra dagen och sedan inte anstränga ponnyn för mycket det tredje (typ rida 45 minuter och inte galoppera så mycket). En vecka är inte så lång tid, de hinner varken tappa muskler eller kondition. Men man får känna sig för, ta hänsyn till individ och ålder. En äldre häst tar längre tid att sätta igång.

ja precis. han är 9 år så han är inte speciellt gammal. men de låter bra :) får känna mig för helt enkelt!

jag Skulle skritta ungefär 2 dagar med bara skritt och sedan lägga in mer och mer trav och till slut galopp, så att man är så gott som säker på att hästen inte sträcker sig :)

Jag skulle kanske undvikit att börja med det allra hårdaste av träningspass, men annars ser jag ingen som helst anledning till att börja med något annat än i princip normal träning med en fulltränad häst. På en vecka hinner de inte tappa ett dugg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 579
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna