Ewelina
Trådstartare
Min häst har fått vila i 5veckor nu eftersom hovslagaren var hos oss för fem veckor sedan och sömstack min häst, självklart så sa han inget och vito började halta. Vi ringde samma hovslagare och bad honom komma, han ljög och sa att hovbölden har vart där länge. Så skulle han öppna den, vet ni vad han gjorde? Han skar inte på ett och samma ställe (som han borde ha gjort) utan han tog bort jättemkt av hela sulan och fick dessutom inte upp hovbölden. Så våran förra hovslagare fick komma och skära upp den, han sa att den andra hovslagaren gjort jättemånga fel. Vitos ben började svullna och han var väldigt öm, sedan fick han dessutom feber. Veterinären fick komma och sa att Vito hade lymfangit, han fick pencilin 5 dagar och svullnaden gick ner. Snacka om att man är sur på den hovslagaren som sömstack honom, när jag sedan pratade med andra som hade haft honom så fick man höra allt från sömstick till att han stuckit in en kniv i hoven på hästarna
Så nu när han har fått vila i 5 veckor, blivit skodd med en gummisula och svullnaden har gått ner så vill jag sätta igång honom.. Jag började förra veckan och tog det väldigt lugn men senare i veckan började han halta ibland när vi var ute och så har jag sett honom halta lite i hagen då och då. Kan detta bero på att han kanske är öm i sulan sedan han skar bort så mkt?
I den hagen han går, är det väääldigt livligt..
Bör jag byta hage så att han står själv och inte springer så mkt ? Hur ska jag göra när jag sätter igång så att jag inte skadar honom?
Mkt tacksam för svar
Så nu när han har fått vila i 5 veckor, blivit skodd med en gummisula och svullnaden har gått ner så vill jag sätta igång honom.. Jag började förra veckan och tog det väldigt lugn men senare i veckan började han halta ibland när vi var ute och så har jag sett honom halta lite i hagen då och då. Kan detta bero på att han kanske är öm i sulan sedan han skar bort så mkt?
I den hagen han går, är det väääldigt livligt..
Bör jag byta hage så att han står själv och inte springer så mkt ? Hur ska jag göra när jag sätter igång så att jag inte skadar honom?
Mkt tacksam för svar