Igångsättning?

Ewelina

Trådstartare
Min häst har fått vila i 5veckor nu eftersom hovslagaren var hos oss för fem veckor sedan och sömstack min häst, självklart så sa han inget och vito började halta. Vi ringde samma hovslagare och bad honom komma, han ljög och sa att hovbölden har vart där länge. Så skulle han öppna den, vet ni vad han gjorde? Han skar inte på ett och samma ställe (som han borde ha gjort) utan han tog bort jättemkt av hela sulan och fick dessutom inte upp hovbölden. Så våran förra hovslagare fick komma och skära upp den, han sa att den andra hovslagaren gjort jättemånga fel. Vitos ben började svullna och han var väldigt öm, sedan fick han dessutom feber. Veterinären fick komma och sa att Vito hade lymfangit, han fick pencilin 5 dagar och svullnaden gick ner. Snacka om att man är sur på den hovslagaren som sömstack honom, när jag sedan pratade med andra som hade haft honom så fick man höra allt från sömstick till att han stuckit in en kniv i hoven på hästarna :o

Så nu när han har fått vila i 5 veckor, blivit skodd med en gummisula och svullnaden har gått ner så vill jag sätta igång honom.. Jag började förra veckan och tog det väldigt lugn men senare i veckan började han halta ibland när vi var ute och så har jag sett honom halta lite i hagen då och då. Kan detta bero på att han kanske är öm i sulan sedan han skar bort så mkt?
I den hagen han går, är det väääldigt livligt..
Bör jag byta hage så att han står själv och inte springer så mkt ? Hur ska jag göra när jag sätter igång så att jag inte skadar honom?

Mkt tacksam för svar :crazy:

Sv: Igångsättning?

Kanske ska avvakta med igångsättningen tills hästen läkt lite mer. Halta ska den ju inte göra om du ska sätta igång den.
Har någon kollat på hoven sedan sulan sattes på? Ibland återkommer det nya hovbölder.

Tja Evve.
Jag skulle rekomendera dig att när du är på väg att börja sätta i gång honom så bör du först gå en promenad tills du ser att han inte haltar ngn gång. OM han inte haltar ngn gång under promenaden så kan du ju börja rida honom. Men börjar han halta så är det bästa att ta snabbaste och lättaste vägen hem och se hur han är vid senare tillfälle.
När du börjar rida honom den första/de första veckorna bör du känna efter så att han absolut inte är halt när du rider.

Jag hoppas du slipper MR snart så att det inte blir fler sömstickningar. Jag hoppas att du kommer igång hyfsat snart så du kan få komma igång med honom igen.
Mvh AW

Hmm.. Du känna mig? eftersom du vet att det var MR som gjorde det.. vänta lite, Josefin ? :angel:

Red lite på honom idag och det kändes som han haltade, men sen frågade jag min kompis och hon sa att han mest såg stel ut i bakbenen :confused: Kan det vara så att jag missuppfattat och trott att han haltat när han i själva verket bara är stel?
Kände på hans ben efter ridturen och det han hade lymfangiten i är fortfarande lite svullet :(
Vill verkligen komma igång snart, hade ju planerat att tävla fälttävlan i år, så kommer den *%=&)(#/&")¤ Hovslagaren och gör så.. Han lust att stämma honom, lr anmäla honom. Tyvärr har man ju inga bevis så man kan bara varna andra för honom.. Bor ni runt borås-området och vill veta vad han heter så får ni Pm:a mig och fråga ;)

Alexandra är de ja heter.

Jag skulle vänta tills svullnaden går ner iaf. Det är ofta hästar kan vara lite stela, men om du tycker han känns lite sådär och har kvar svullnaden så tycker jag att du ska vänta. Det är bättre att vänta längre än vad man bör än att korta upp tiden. Min kompis skulle träna efter att hästen hade vilat så länge den skulle, men blev halt igen.

Tycker att du ska vänta ut hästen ytterligare, det har du tillbaks i framtiden. Förstår att du är upprörd, men låt det ta lite tid, vårsäsongen är väl förstörd ändå så om du har tur så kommer du igång lagom till hösten.

Har själv varit med om att få en häst halt pga hovslagaren, dock inte så allvarligt som din häst. Har en veterinär som ansåg att hästen var felskodd plus en duktig hovslagare som oxå tyckte det och som har gjort ett kanon jobb med hästen. Tyvärr kan jag inte ha kvar den duktige hovslagaren pga denne har skadat sig. Letar efter en ny och har fått tag i en duktig till som jag hoppas kan hålla iordning på mina hästars hovar.

Hoppas att det ordnar sig för dig! Tycker synd om både hästen å dig.

Får höra med veterinären när han kommer idag och ska kastrera Lukas ;) Så synd bara att han ska gå i hagen och bli ännu fetare :crazy: Min syster går i 2an på naturbrukslinjen på plönninge och dom har gått igenom en hel del om hästens hovar och hon tkr att jag ska skritta honom då det är bra för hovbölden, om det finns någon mer kommer den ner fortare..

Upprepar min fråga som jag ställde i början av denna tråden; Måste Vito ta det så lugnt att han inte ska stå i samma hage som den där galna saken som bara jagar runt dom hela tiden?

Det beror på hur Vito är när han är ensam eller om han kan få ngn som går tillsammans med honom som är lugnare.

Han bryr sej inte så mkt om han går ensam, inte vad jag kan se iaf :crazy:

Låter bra om du kan prata med en veterinär som oxå kan se hästen.
Hade det varit min häst hade jag nog övervägt att flytta den ifrån hagen där den "galna saken" går i tills hästen är helt ok igen för att inte riskera att hästen får mer ont av allt spring.

Om hästen rör sig i hagen så tycker jag inte att du behöver skritta den för att en ev hovböld ska komma ner fortare. För mig låter det som om din häst är sulöm och det kan ta ett tag.

Vad jobbigt! tycker synd om dig, men var lugn..tror du får låta han vila ett tag ,eventuellt kanske låta han stå sj om de går. hoppas allt kommer gå bra.

Pratade med veterinären och han tittade knappt på det, han sa bara att jag ska ha det lindat dag och natt, men jag har hört att om man börjar linda så måste man fortsätta (pga av att man ger benet ett visst stöd och sedan tar man bort det)? :crazy:

Jo det ger det stödet. Men sen när du tar bort det kan hästen tycka det känns konstigt för den blir van vid det. Men de vänjer sig tillbaka till att slippa det så de kan bygga upp de musklerna ordentligt igen. det är som att en häst som är van vid att gå med skor ömmar när man tar av dem men de brukar vänja sig till sist vid att gå barfota.

okej, hovslagaren kommer iaf på måndag och ska ta av sulan och kolla på hoven.
Tror att det inte är något svullet längre (har svårt att känna det)och har slutat linda det men tar på linement ibland.

Han kollade på hoven, sulan är inte utväxt än och det kommer att ta lååång tid, funderar på att ge B-vitamin och extra hjälp.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka