igångsättning ..

B

blohme

jag ska nu börja sätta igång en travare, han har blivit riden tidigare men har nu stått i några månader (vet inte exakt hur länge men kanske 4 månader)
Nu undrar jag hur ni hade börjat igångsättnigen , longering m.m?
:rofl:
 
Sv: igångsättning ..

Jag brukar sätta igång mitt sto med skrittpass. Skritta lite i skogen. och sen över bommar och sånt. :) Och efter ett par-tre veckor, trava igång lite försiktigt på längre tyglar. och jag brukar bara rida kortare pass, eftersom mitt sto snabbt blir väldigt uttråkad och försöker tala om för mig att hon ABSOLUT inte orkar jobba mer. ;)
 
Sv: igångsättning ..

Jag satte igång mitt kallblod efter 2 års vila för 2 månader sen :smirk:

Började med promenader blandat med skrittpass.
Efter 3 veckor ungefär lade jag in trav några dagar i veckan.
Har nu börjat longera & tömköra honom också, mest i skritt men även i trav.

Det är lång väg kvar:smirk:
 
Sv: igångsättning ..

När jg sätter igång hästar så brukar jag kanske skritta ut en svänga med dem typ 2-3 dagar i veckan och gå ut och gå och springa med hästen för han resterande dagar. Jag longerar även ibland men inte allt för ofta. Du märker på hästen om den är trött. Allteftersom jag känner att den börjar bli upptränad lägger jag till trav på ridturerna och länger dem och ökar antalet i veckan. När hästen är tillräckligt bra form kan man ta ngn gång i veckan med galopp och öka det allteftersom hästen orkar mer.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp