Igångsättning

TheHunted

Trådstartare
Hej. Min häst har varit halt och vilat ett antal månader och jag har just nu börjat sätt igång henne. Jag skrittar bara nu i början, frågan är har ni några förslag på vad jag kan göra när hon kommit igång lite mera.

Har märkt att hon tappat mycket muskler, är tjock och väldigt vinglig att rida. Hon är även över het och skulle behöva galoppera/springa av sig, men det får hon inte, det är bara skritt som gäller.

Hur ska jag få henne att gå ner i vikt, bygga upp muskler och sluta vingla så mycket.

När hon går i form vill hon gärna kasta ut bogen har ni några tips på hur jag ska få henne att sluta med dig?

mycket tacksam för svar!

//TheHunted

Sv: Igångsättning

Bygga upp muskler: Klättra om du får, tömköra, gå över bommar och låga cavalletti.

Vingligheten har säkert med muskulaturen att göra. Troligtvis blir väl hästen stabilare ju starkare den blir?

Bra tips ovan. Nåt som jag tycker är väldigt bra gällande uppbyggnad av häst är SKOGEN;)
Skritta ut i skogen, utom stigar över stock och sten. Hästen måste tänka på vart hon sätter fötterna och kan inte "rusa". Mumma för musklerna då hästen använder hela kroppen.

Klättra, klättra, klättra : ) Rid inte på för ojämt underlag i början så hästen vrickar till sig och kan få ett "återfall"..

Ang bogen, rid inte bara på volter hela tiden (brukar vara poppis) utan jobba i flörsta hand med rakriktningen. En bra grej ör att rida i "fyrkanter", dvs helt rakt fram och sedan ta med sig ytterbogen ordentligt i svängen så det blir en antydan till bakdelsvändning i svängen. Se till att hästen inte böjer halsen i svängar utan bara ställer i nacken, passa ytterbogen med ytterskänkeln.
Skarpa svängar är väl inte det första du ska ge dig på i igengsättningen efter en hälta, men efter ett par veckor så..
Du sa iofs inte vad hältan berodde på och var den satt?

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka