Sv: Igångsättning
Jag vart igångsatt med min son. De började förbereda på söndagen i vanligt BB rum. Jag fick någon gel mitt på dagen sen tror jag att de skulle lägga på ny gel på livmodertappen efter 6 tim. Men efter första så fick jag några jävulska värkar så jag nästan skrek för de gjorde så fruktansvärt ont. Så dom beslutade för att inte lägga en 2a gel. Jag fick på natten morfin och bricanyl för att stoppa värkarna så jag skulle kunna sova.
Fick dock begära ännu mera morfin då de fortfarande gjorde ont och jag somnade aldrig.
Sen dagen efter på morgonen så fick vi ligga på förlossningsrummet och dom tog hål på hinnorna. (jag har lite dåligt minne från allt som hände denna dag) Då jag hade börjat blivit mogen. De kan hända att jag fick gel på morgonen men kommer inte ihåg. Sen sattes värkstimulerande dropp in och jag började andas lustgas för de sattes verkligen igång omedelbart.
Dom fick dock höja dosen av värkstimulerande då de inte riktigt satte fart på allvar.
Sen frammåt eftermiddagen så fick jag EDA, vilket var guldvärt. Jag kunde då få i mig lite mat, kolla på film mm.
De var ett helvete att gå på toa eftersom man hade droppställningar, sonen hade elektrod på huvudet mm
Men sen gick de undan, fick mina 2a EDA "spruta" och dom höjde dosen då den sluta hjälpa efter några timmar. JAg kommer som sagt inte ihåg allt i rätt ordningsföljd. Men jag vet att BM försökte få mig att stå på knä vilket var helt hopplöst med alla sladdar och de gjorde ondare då. Så jag fick stå upp istället (då var jag öppen 4 cm). För att de skulle gå snabbare. Men sen vid koll så kommer jag ihåg att BM skrek att barnet kommer NU. Då var jag öppen 9 cm och de hade gått på ca 30 min.
Men han hade fastnat i en kant då jag inte var riktigt öppen o han låg o tryckte. Så läkaren fick hjälpa till att få loss huvudet från kanten. Sen tog de 5-7 min krystning innan han var ute
Så allt var över på 15 min från de att jag började krysta till moderkakan var ute.
Ut kom han med en bula på huvudet som var lika stor som jag var öppen, eftersom han hade fastnat.
Men jag har inget negativit att säga om igångsättning då BM verkligen hjälpte mig på alla sätt o vis.
Jag sattes igång då jag läckte vatten och de var lite vatten kvar (ingen direkt vattengång).
Jag fick sy 2 små stygn trots att de gick snabbt. Tackar för de varma o blöta handdukarna hade där nere under förlossningen.
Mitt råd är att vara positivt inställd till igångsättningen, behöver du smärtstillande säg till, jag tyckte EDA var guldvärt (andra inte) och lustgasen gjorde mig bara för rolig (har de på film) men hjälpte lite.
Dock andades jag FÖR mycket lustgas men jag vägrade ta bort den (slangen lossnade en gång och jag vart helt tokig
), vilket jag ångrar lite då jag bara har svaga minnen om allt eftersom jag var ganska borta).
Lycka till imorgon!
De kommer gå jätte bra!
Så hoppas vi på en bäbisbild sen.