Igångsättning

carrin

Trådstartare
Imorgon ska de sätta igång min förlossning pga vattenavgång, Vilka härinne har varit med och gjort detta? Hur gick det till och hur upplevde ni att förlossningen förflöt??

Sv: Igångsättning

Även om jag bara varit aktiv fader kan jag meddela följande:
Första barnet sattes igång med syntetiskt hormon efter ett utdraget förlossningsarbete.
Gick väldig bra!
Det kan ta ta ett tag innan värkarna leder till någon öppning av livmoderhalsen, men det kommer till slut ...
Har du någon som hjälper dig genom förlossningsarbetet? Håller handen och berättar att värken snart tar slut?

Jag vart igångsatt med min son. De började förbereda på söndagen i vanligt BB rum. Jag fick någon gel mitt på dagen sen tror jag att de skulle lägga på ny gel på livmodertappen efter 6 tim. Men efter första så fick jag några jävulska värkar så jag nästan skrek för de gjorde så fruktansvärt ont. Så dom beslutade för att inte lägga en 2a gel. Jag fick på natten morfin och bricanyl för att stoppa värkarna så jag skulle kunna sova.
Fick dock begära ännu mera morfin då de fortfarande gjorde ont och jag somnade aldrig.

Sen dagen efter på morgonen så fick vi ligga på förlossningsrummet och dom tog hål på hinnorna. (jag har lite dåligt minne från allt som hände denna dag) Då jag hade börjat blivit mogen. De kan hända att jag fick gel på morgonen men kommer inte ihåg. Sen sattes värkstimulerande dropp in och jag började andas lustgas för de sattes verkligen igång omedelbart.

Dom fick dock höja dosen av värkstimulerande då de inte riktigt satte fart på allvar.
Sen frammåt eftermiddagen så fick jag EDA, vilket var guldvärt. Jag kunde då få i mig lite mat, kolla på film mm.

De var ett helvete att gå på toa eftersom man hade droppställningar, sonen hade elektrod på huvudet mm :D

Men sen gick de undan, fick mina 2a EDA "spruta" och dom höjde dosen då den sluta hjälpa efter några timmar. JAg kommer som sagt inte ihåg allt i rätt ordningsföljd. Men jag vet att BM försökte få mig att stå på knä vilket var helt hopplöst med alla sladdar och de gjorde ondare då. Så jag fick stå upp istället (då var jag öppen 4 cm). För att de skulle gå snabbare. Men sen vid koll så kommer jag ihåg att BM skrek att barnet kommer NU. Då var jag öppen 9 cm och de hade gått på ca 30 min.

Men han hade fastnat i en kant då jag inte var riktigt öppen o han låg o tryckte. Så läkaren fick hjälpa till att få loss huvudet från kanten. Sen tog de 5-7 min krystning innan han var ute :laugh:

Så allt var över på 15 min från de att jag började krysta till moderkakan var ute. :banana:

Ut kom han med en bula på huvudet som var lika stor som jag var öppen, eftersom han hade fastnat. :)

Men jag har inget negativit att säga om igångsättning då BM verkligen hjälpte mig på alla sätt o vis.

Jag sattes igång då jag läckte vatten och de var lite vatten kvar (ingen direkt vattengång).

Jag fick sy 2 små stygn trots att de gick snabbt. Tackar för de varma o blöta handdukarna hade där nere under förlossningen.

Mitt råd är att vara positivt inställd till igångsättningen, behöver du smärtstillande säg till, jag tyckte EDA var guldvärt (andra inte) och lustgasen gjorde mig bara för rolig (har de på film) men hjälpte lite.
Dock andades jag FÖR mycket lustgas men jag vägrade ta bort den (slangen lossnade en gång och jag vart helt tokig :rofl:), vilket jag ångrar lite då jag bara har svaga minnen om allt eftersom jag var ganska borta).

Lycka till imorgon!

De kommer gå jätte bra! :banana: Så hoppas vi på en bäbisbild sen.

Senast ändrad:

Jag blev igångsatt p.g.a för lite fostervatten.
Fick prostanglandingelé 3 ggr. Och värkstimulerande dropp.
1 maj åkte vi in till förlossningen, 3 maj va han ute.
Ca 30 timmar med pinvärkar och två EDA som inte tog.

Men det va det absolut bästa och underbaraste jag nånsin upplevt.
men det tyckte jag inte då:D

Stort lycka till på dig!!
:banana::bump::banana:

Hua då..jag har lite värkar nu så jag hoppas det kanske inte ska behövas så mkt hjälp för att det ska sätta fart...

Är ju fullgången så (37+4) det är väl bara att köra på...

14 dagar över tiden, efter drygt ett dygn med sammandragningar och ca 12 timmar efter vattenavgång utan att speciellt mycket mer ville hända, fick jag prostaglandin och värkstimulerande. Allt gick bra, om än värkarna var väldigt täta och hårda (enligt BM inte helt ovanligt vid igångsättning) och ytterligare nästan 12 timmar senare (ca 40 h från första sammandragningarna) var det klart!

Mycket kortfattad redovisning :angel: Bara att fråga om du undrar över något jag inte tog med ;)

Jag blev igångsatt med andra barnet när jag gått över tiden. Det tog runt 20 h innan bebis var född, den hjälp som behövdes var hinnsprängning och värkstimulerande dropp. Fick EDA och lustgas för att hantera smärtan. Innan jag sattes igång var jag rädd att det skulle bli långt och utdraget och att värkarna skulle vara jobbigare än om det kom igång av sig själv.
Men för mig var det inte så stor skillnad i förloppet om jag jämför med första förlossningen. Snarast en lättnad att veta att det var igång, att jag inte skulle komma hem från sjukhuset innan barnet var ute.

Lycka till imorgon, det kommer att gå finfint :)

Har du lite värkar redan nu går det antagligen smidigare. Då behöver de inte lägga prostaglandingelé för att mjuka upp utan kan ta hål på hinnorna direkt. Så funkade det för mig iallafall!

Hua då..jag har lite värkar nu så jag hoppas det kanske inte ska behövas så mkt hjälp för att det ska sätta fart...

Är ju fullgången så (37+4) det är väl bara att köra på...

Men det är ju jättebra! Då kanske du är lite mogen och öppen med.
Att det tog sån jäkla tid för mig va nog för att jag inte va mogen för 5 öre och inte öppen en millimeter.

Som här då! EDA:n tog inte på mig heller, till min stoooora besvikelse.

Det tråkiga med hela EDA historian va att jag först blev övertalad till att ta den, för de tyckte jag hade haft ont för länge. Och den den smärta jag minns mest ifrån förlossningen va just sättningen av den. Har fortfarande ont i ryggen på den punkten.
Då kunde den ju ha hjälpt iaf så jag fått nån nytta av skiten!

Hmm, behöver jag ens nämna att jag kommer totalvägra EDA nästa barn:angel:

Kom på ett stort plus med igångsättning som jag är tacksam för.
Det är att jag åkte de 6 milen till förlossningen utan värkar!
Eftersom vi gick i så många dagar så hängde jag med sambon när han skulle käka, på mcdonalds 2 minuters bilresa därifrån. Det va nog den jobbigaste bilresa jag varit med om.
Då är jag glad åt att det inte va en timmes resa :D:D

Men så typiskt! Själv hade jag just hört om hur himmelsk edan var från en kompis som nyss fött, och var inne på att be om det ifall jag skulle känna så. Jag väntade. Och väntade. Men nä, det blev aldrig himmelskt! Annars så gick själva sticket bra, om än det var väntan även för det. Närmare 1 h från jag sagt att jag ville ha epidural tills den blev lagd, och lika lång väntan när den skulle läggas om. Stor suck över överbelastade (underbemannade) sjukhus!

Jag blev också igångsatt, de började med att sätta elektrod så vattnet gick. Sen fick jag värkstimulerande, av det fick jag smärtkramper i hela kroppen mellan värkarna, kunde inte resa mig för då svimmade jag av smärta. Ingenting hände, de kunde inte öka droppet för då skulle jag ha kollapsat av smärtan. Det beslutades om epidural eftersom situationen var ohållbar, men det gick inte att sätta epidural heller. Kramperna fortsatte, efter ytterligare någon timme beslutades om snitt av humanitära skäl, läkarna tyckte inte det var medicinskt försvarbart att fortsätta, eftersom de insåg att det inte skulle gå att fortsätta förlossningen.

Jag låg och väntade på snitt i fyra timmar, de vlle inte ge smärtstillande eftersom jag snart skulle snittas, så jag hade kramper hela tiden. Vid snittet så insåg de när de skurit halvvägs in att jag inte var bedövad utan hade ont, så jag tvångssövdes på operationsbordet.

Det var absolut lätt det vidrigaste jag varit med om. När min bm på mvc läste min journal senare sa hon att det var bland de jävligaste förlossningar hon hört om, och hon har jobbat länge.

Det är inte jätteovanligt att igångsättningar slutar med snitt, och det går enligt överläkaren på narkosavdelningen i princip aldrig att sätta igång en förstföderska utan epidural. Däremot går det sällan så illa som i mitt fall.

Det händer ibland att bedövningen inte tar, så de hade ju lagt en bedövning. Men den funkade inte riktigt.

Blev igångsatt eftersom vattenet hade gått 2 dagar tidigare. Hade småvärkar som kändes som mensvärk men inget mer.
Fick värkstimulerande dropp kl 9 på fm, och starka & regelbundna värkar. Var hanterbart fram till ca kl 14 då jag var trött (hade knappt ätit eller sovit sen kvällen innan) och började ta lustgas - vilket knappt hjälpte alls för vid skiftbytet upptäckte nya barnmorskan att jag var helt öppen och skulle börja krysta. Själv kände jag ingen skillnad på vanliga värkar och krystvärkar, sonen föddes 16.25.

Eftersom det är första förlossningen jag inget att jämföra med, men tycker det gick bra och på sätt och vis skönt att veta att det varr på gång.... Det enda var väl att jag inte kunde duscha/bada som jag önskade eftersom man hade grejer på magen som övervakade bebis + värkar.
Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
550
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
659
Senast: Bufera
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
859
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka