Igångsättning - hur?

malinsky

Trådstartare
Min häst hade en halv grads hälta på rakt spår vänster fram efter böjprov, en grad på böjt spår. halv grad el "obetydligt" halt höger bak. Beh med cortison i bägge kotorna.

Efter ÅB så fick jag klartecken att sätta igång.. har promenerat dagligen mellan vet besöken. Jag behövde inte vara jätteförsiktig, men inte gasa på för fullt heller.. öhh.. nähä?

Nu ska jag skritta uppsuttet och ska börja kortare svängar och öka på 5-10 min per dag. Jag skulle vänta "ett tag" med att rida på volt osv. Lägga på trav efter denna första vecka av skrittande.

Men jag som är lite lätt rädd att göra fel, jag kan vara försiktig i överkant eller så kanske jag går ut för hårt.. vad vet jag? Jag har frågat min vet, men det blir alltid så att när jag lägger på luren så funderar jag :Vad sa han egentligen??

Det kanske är självklart för honom hur man sätter igång, men nu när jag står där, och har skrittat uppsuttet nu i en vecka..

Hur skulle ni gå vidare? Behöver lite tips från er som varit i samma situation.. måste nog ringa veterinären igen ändå och fråga.. han måste tycka att jag är allmänt jobbig. :o

Sv: Igångsättning - hur?

Hej jag känner igen det förvirrade minnet då ens älskling är skadad:)
Jag skulle ta det väldigt lugnt. Vet inte hur länge din häst har vilat, men min 17-åring som har haft ca 7 veckors vila ska jag sätta igång jätte försiktigt (hon har inte varit skadad!). När hästarna har vilat så sätter jag alltid igång väldigt försiktigt, för att undvika onödigt hård belastning samt skador. Jag brukar börja med att skritta i 15 min, varannan dag för att gradvis öka tiden. Efter 2-3 veckor börjar jag lägga in korta travpass och efter ytterligare 1-3 v så lägger jag in korta galopp-pass.

Med tanke på att din häst har varit skadad skulle jag sätta igång mycket lugnt och vänta med böjda spår (så gott det går) tills hästen är i princip helt igång.

Men det är bara hur jag gör, är väldigt försiktig!:o :D

En tumregel är att du bör skritta hästen lika lång tid som den har varit halt. Det är bättre att skritta lite längre, än att man går för fort fram och hästen blir halt igen!
Lycka till!

Jag har en pålle med kotledsinfl hö fram. Sprutad med cortison. Jag vet precis hur du känner.
Han skrittades 20 min första dagen. 30 min nästa o sen 45 min skritt. Rids inte varje dag. Efter 3 veckor återbesök. Mycket bättre. Sprutad en gång till. Skrittades en vecka till, max 60 min.
Nu har jag börjat lägga in travpass. Första rundan var bara 4km med ca 400m trav uppdelat på 3 ställen. Hemåt blev det ingen trav. Försökte men han flippade ur så det var bara att hoppa av o gå hemåt. Satt upp efter en stund.
Rider ca 6km rundor denna veckan o ökar travpassen lite till max 2km trav. Tänkte öka längden på rundorna nästa vecka mån + tis sen är det återbesök på ons. Då får vi se om det blir igångsättning eller operation.
Får jag sätta igång honom blir det återbesök 5 veckor efter. Då gissar jag att han kommer att vara igång med även galopp. Satsar på att då vara uppe i 20-25km med mest trav. Han är distanshäst.
Jag har helt struntat i ridbanan o rider enbart "ut". Kommer att göra det resten av våren. Det är han säkert inte ledsen för.
// Linda

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
608
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
861
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 127
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka