igångsättning efter vila eller bete

isa__

Trådstartare
Som rubriken lyder.. Hur sätter ni igång era travare efter en vila eller bete?
Skriv gärna hur långt tid hästen vilat också.

Har köpt ett 5-årigt kallblod som nu bara stått i tre månader pga att det tog stopp i framstegen och ägarna inte riktigt hade all den tid hon behövde. Hon är frisk och oskadad.
Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska lägga upp igångsättningen, skrittat nästan varje dag med henne både i vagn och på ryggen senaste veckan, men jag vill lägga upp en liten plan för kommande tiden, men tar bara stopp.. Lite ur form själv, var ett tag sen jag hade häst sist..
Så kan vara kul att höra hur ni gör! :-)

Sv: igångsättning efter vila eller bete

Kör mkt motionskörning med mina, utökar turerna eftersom dom får bättre grundkondition. När jag tycker det känns bra börjar jag köra intervaller i lagomt tempo.

Vad är det för stam på hästen?

Okej, du går som direkt på motion? Eller skrittar du en viss tid först? Isf hur länge? Är lite nojjig, då jag har haft en hel del skadade hästar och vill inte att hon ska dra på sig något, bara för att jag går för fort fram.

E: Skaffer brunen u: hindra :-)

Brukar kolla upp alla nya hästar först, Skaffer Brunen har lämnat en hel del sköra hästar med dåliga framknän. Kanske därför det tog stopp med framstegen? Även om förra ägaren säger att hon aldrig varit halt så kan ha känning av något ändå. Inte alla säljare som är ärliga eller är medveten om att hästen kanske har ont någonstans. Sen är det ju också olika beroende på vilken veterinär som går igenom hästen osv.

Hur jag lägger upp träningen är individuellt vart hästen ligger i träning, hur länge den stått osv. En del tappar fortare än andra. Men jag kör iaf. mkt motion med mina kallblod för att bygga upp en ordentlig grundkondition.

Är inte hästen ofräsch så förstår jag inte riktigt varför du ska skritta igång innan du kör motion om nu hästen inte har den grundkondition som krävs redan? Skritta orkar ju en håst som varit igång i princip hur länge som helst.

Jag skrittar iofs det mesta mellan snabbjobben efter att hästen kan jogga 45 min utan problem.

Jag har kört premie med ett varmblod som tränats ca en månad efter att ha gått i hage i 5 månader och det gick alldeles utmärkt. :idea:

Sedan byggdes hon så klart upp på ett mer kontrollerat sätt inför debuten.

Liknande trådar

Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Marvin
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar