Igångsättning efter lång konvalescens

_Runaway_

Trådstartare
Behöver tips och råd om hur jag bäst ska sätta igång min häst!

Bakgrund: Fick fång i september 05, fem veckor i box, tio veckor i sjukhage, nu fem veckor i stor hage. Ska så sakteliga börja promenera kortare sträckor nu. Om fyra veckor får han vanliga beslag på hovarna, och därefter ska vi fortsätta igångsättning uppsuttet. Allt enligt Strömsholm.

Nu behöver jag hjälp av er! Det är fruset och hårt i marken, och pålle är ömfotad pga. det. Tror ni jag kan promenera ändå? Kan hålla mig på beteshagarna då, kanske är det lite mjukare, eller i alla fall jämnare där.
Sen när jag börjar uppsuttet, hur tycker ni jag ska lägga upp det hela? Hur länge ska jag hålla mig till skritt? Hur långa stunder ska jag börja med, och hur ofta och mycket ska jag utöka? För att få en bra grundkondition från början, ska jag smyga in klättring uppför svagt lutande backar, gå utanför stigar, inne i skogen och så? Hur tidigt kan man göra det?

:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 494
Ridning Har sett att det finns många andra trådar om igångsättning efter skada/vila, men känner ändå att jag inte riktigt blir klok på hur jag...
Svar
2
· Visningar
1 190
Senast: Rubinen
·
Ridning Jag letade efter den gamla hederliga igångsättningstråden men hittade den inte så jag skapar mig väl en egen. Hjälp mig o allvetande...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Elisha
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar