igångsättning efter lång konvalecens

panaccea

Trådstartare
Hur hade ni lagt upp det? Hästen ifråga är 9 år gammal och har efter en skada i knälederna stått som konvalecent i lite mer än ett år.

Han är riden nu 5 ggr på lite mer än en vecka i skritt och ca 2 varv i vardera håll i ridhuset i trav (mest för att hålla honom igångsatt i huvudet, annars sitter jag som ett frimärke i ridhussargen) ca 10-15 min samanlagt. Inga krav om form eller att arbeta mer än att han ska gå framåt och slappna av. Hellre låg och rund är spänd och hög. Han ska få skor på sig imorgon så nu ska vi börja ge oss ut på längre skritt-turer (hur länge tror ni han orkar med?) på blandat underlag (grus, asfalt sand och gräs) Att han stått så länge beror inte på skadan utan på ointresse och tidsbist från ägaren.

Han har extremt dålig kondis och bär på lite mer vikt än nödvändigt.

Hur hade ni lagt upp det? hur har ni gjort med era hästar som varit i samma sits? Hur lång tid har det tagit innan dom är i OK form igen? (typ skritt trav, galopp under lite press?) Vad har era hästar haft för typ av skada?

Jag vet att det är väldigt beroende på individ och förutsättningar. Men är nyfiken på hur ni gjort, jag har aldrig själv varit i denna sitsen själv. Mer än byggt upp unghästar och det är ju inte riktigt samma sak då denna är riden och tävlad/tränad innan skadan.

Ser gärna före - efterbilder på hästar som varit i samma sits.

Senast ändrad:
Sv: igångsättning efter lång konvalecens

jag hade lagt upp ett ungefärligt schema, alltså skrivit ner på papper hur jag skulle lägga upp det så att man har nått att hållla sig till.

självklart kan man ändra det längs med vägen men det blir ändå som en plan.

det låter bra som du börjar med, men varva ridningen med tömkörning eftersom om han har stått länge så har han inga muskler för att bära upp dig, som han då får av att du tömkör honom.

sen tycker jag att du ska variera ridningen mycket, genom att rida ut och göra andra saker än att jobba med formen för att mer bygga muskler så att han senare kan gå i rätt form. exempel är då att rida ut, klättra, cavaletti, rida runt konor och annat som får honom att tänka lite och inte bara trava runt i paddocken.

ta det lungt och stressa inte.

men om han har stått i ett år skulle jag säga att ett halvt år skulle vara lagom för att få honom att gå i form och kräva mer av honom.

men viktigast tycker jag är att du ser till att bygga muskler och kondition så att han sedan kan bära sig och dig på rätt sätt.

lycka till!

Har ingen erfarenhet av att sätta igång hästar efter så låg vila. Mer allmänna tips om hur man musklar utan alltför stor ansträngning från hästens sida.

Vill bara lägga till att promenader vid hand där du klättrar och går ut i skogen (vet inte hurdana förutsättningar du har) är ypperligt. Då kan du ju vara ute nästan hur länge som helst (om du inte klättrar hela tiden då) och då får även du motion. Skrittpass ute i skogen över stock och sten bygger något otroligt på överlinjen tsm med rätt foder.

Du kan ockå tömköra ute i skogen eller liknande men det är enklare att leda och ger ju nästan samma sak.

Jag tycker att du ska varva krav: ridning och tömkörning med icke krav: promenader.

Ju starkare hästen blir desto mer krav kan du ställa när du tömkör. Börja trava över cavaletti och klättra mer och mer.

Har förra ägaren (?) lett någonting på olika underlag? Annars behöver ju senor och ligament vänja sig vid det med. Senor och ligament behöver längst tid för att vänja sig sen muskler och sist konditionen. Däremot får man ju träna allt lite samtidigt, eller varierad träning leder ju till att man tränar olika saker.

Mer exakt hur du ska lägga upp träningen vet jag inte. Lycka till! :)

Min häst stod på boxvila i ett år.
Han skadade sig på lösdriften. Stack sig på ngt i hagen och klöv ytliga och djupa böjsenan och gaffelbandet ca 3 cm.
Fyra månader i endast box, sedan ut i liiiiten hage som successivt utökades.
Klinikbesök där innan uteistelsen, och klinikbesök efter ytterligare fyra månader då det knappt var ngn skillnad så han fick stå på box mera och i sin hage.
Kan tillägga att det var _omöjligt_ att motionera honom utan att riskera sitt liv. Kunde promenera i stallgångarna ca fem minuter sedan började han leva rövare (trots vetranquil) Knappt hanterad unghingst på nyss fyllda tre år är inte kul.
Så efter ca fyra månader efter senaste klinikbesök så chansade jag. På med benskydd och släppte honom i ridhuset.
Sedan så gjorde vi bakvänt. Släppa i ridhuset, lära longera, osv osv.
Nu är han inriden och han funkar bra. Han verkar inte ha ont så nu ska han ut på bete. Visst, han capriolar på stalplan och småtravar lite men det är hanterbart numer.

Ingen kritik tack, jag gjorde på vet inrådan att han skulle sättas igång och eftersom han var okontaktbar när han satte igång att hoppa/studsa/stegra/sparka bakut så gjorde jag på detta sätt.

Kanske inget att rekommendera men i vissa situationer så fins det inget annat sätt.
Han är ännu inte redo för ordentlig träning (varit igång sedan mitten av dec) men det kör vi igång igen i höst efter hans långa sommarlov.

jag har en travare som stått i ungefär 1,5 år nu. Hade mycket problem med att hitta sadel, började krabba med kiropraktor och han var dålig i ryggen. Efter allt longerande och tömkörande på volt hela förra vintern blev han dessutom halt, så då ställdes han av helt och har bara skrotat i hagen.

Har börjat sätta igång honom nu och han känns superfin. Jag rider ut och rider på bana. Han har bra kondis så han blir inte speciellt trött. så det är lätt att överarbeta honom. Dock rider jag som vanligt, men jag rider kortare pass. På banan så försöker jag faktiskt kräva en arbetsform, just för att han ska arbeta med ryggen, som han haft problem med innan. det verkar funka bra. Sen rids han inte varje dag, utan kanske två gånger per vecka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat