parfymflaska
Trådstartare
Min häst hade ett fånganfall i januari, lindrig rotation båda fram, inget bak. Hon hade total boxvila i 7 veckor, därefter box på natten + sjukhage på dagen i 3 veckor. Hon har nu varit symptomfri i 7 veckor. Nu ska hon sättas igång. Jag undrar vad ni andra har haft för igångsättningsschema till era hästar efter fång? (Med reservation för att man givetvis får backa/ avbryta om symptomen återkommer.) Min veterinär sa bara att vi ska börja väldigt lugnt, öka gradvis och avbryta om värme/puls återkommer. Jag undrar vad för tidspann som är rimligt att tänka sig, om allt går bra.
Min tanke är att börja med ca 3 veckor skritt vid hand, från ca 10 min i början öka upp till ca 30 min med 5 min intervaller. Sedan ca 2 veckor skritt uppsuttet 30 min om dagen. Raka spår. Därefter under ca två veckor gradvis lägga in travinslag i passen, fortfarande 30 min om dagen. När vi är uppe i att kunna trava normalmycket under ett 30-min pass stannar vi på den nivån ett par veckor och därefter börjar lägga in även galopp. Så allt som allt ca 12 veckor innan hon är helt igång, 2 dagars vila varje vecka tänker jag mig. Vad tror ni, låter det rimligt?
Min tanke är att börja med ca 3 veckor skritt vid hand, från ca 10 min i början öka upp till ca 30 min med 5 min intervaller. Sedan ca 2 veckor skritt uppsuttet 30 min om dagen. Raka spår. Därefter under ca två veckor gradvis lägga in travinslag i passen, fortfarande 30 min om dagen. När vi är uppe i att kunna trava normalmycket under ett 30-min pass stannar vi på den nivån ett par veckor och därefter börjar lägga in även galopp. Så allt som allt ca 12 veckor innan hon är helt igång, 2 dagars vila varje vecka tänker jag mig. Vad tror ni, låter det rimligt?