"Igångsättning" av pensionär?

C

cafu

Tänkte komma igång och motionera min kallblodstravare på 20 år, han har mest gått som i hagen som sällskap till unghästar de senaste åren. Hur skulle ni lägga upp det hela?

Tänkte börja med skrittpromenader, men hur länge skulle ni hålla på och hur långa turer skulle ni ta varje gång innan ni började sitta upp i sadeln för att skritta?
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

jag skulle börja med att ta promenader och sedan kanske skritta. 20-30 min kan vara bra att börja med. var mkt mkt noga med att kolla hästens ben o rygg regelbundet eftersom du sätter igång en sån gammal häst..
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

När jag sätter igång moin gammel skrutta efter vila eller skada så brukar jag börja med att gå med henne 20 minuter om dagen i typ 3-4 dagar sen brukar jag springa lite med henne och tillsist leta upp nån bra backe att leda henne uppför och nedför...

Efter att ha gått med henne i ca. 2 veckor brukar jag löshoppa och longera henne nån gång i veckan och rida ut lugna turer i skogen..
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

:banana: Hej
Satte igång en gammal häst som bara gått och vilat sig i fem år, det var lite jobbigt då inte hästen var musklad alls. Verkar som gamla hästar har svårt att hålla muskler då de står. Jag skrittade flera månader i skogen, bara. Han vill snubbla och det var lite jobbigt. Men till slut kunde jag tom, galoppera lite, men jag var rädd att han skulle trilla. Jag red även honom på banan någon gång i veckan då han kommit igång för att rida honom "mjuk" emellanåt, men jag upplevde det jobbigare för honom att komma i gång än för en yngre häst.
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

Det beror nog helt på individen och hur hästens grundkondition är.

Hur hagarna ser ut, om de är stora och kuperade, hur många timmar går de ute/dygn mm.

Skritta mycket, var försiktig med klättring så det inte blir för brant och för långa backar.
Du som känner hästen själv ser ju vad den klarar av, och som sagts innan, håll extra koll på ben och övriga leder, rygg och tänder, (på min egen häst märks det inte om han får hakar annat än när man känner efter i munnen).
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

Hej!

Det blev ingen igångsättning innan betet men nu är vi igång. Har skrittat 2-3 st rundor/vecka på grusväg ca 30 minuter några veckor. I dag blev det 50 min på delvis kuperat gräs- och grusunderlag, mest skritt men även en liten, liten sträcka trav. Tänkte ligga på denna nivå ett tag framöver. Är lite osäker på hurt fort framåt man kan gå. Hästen visar inga tecken på ansträngning men man vill ju inte riskera skador, samtidigt ska det ju ge tillräcklig uppbyggningsträning och motion för att inte vara meningslöst...
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

Efter utläkta ledinflammationer t ex, där hästen stått i en lugnare/mindre hage kanske en 6-8 veckor, brukar vet. rekommendera denna igångsättning:

Börja skritta hästen i ca 15-20 min. I vissa fall först ledas, sedan med ryttare på.
Öka på tiden under tre veckor tills du är uppe i 45 min. Då börjar du lägga in trav väldigt korta perioder. Först någon minut, sedan ökar du succesivt på under 3-4 veckor.
Då du travar "normalt", så börjar du lägga in galopp, först korta, korta sträckor, som succesivt utökas under ca 2 veckor.
Efter 8-9 veckor är hästen igångsatt till normal nivå, men fortfarande utan att ha hoppats, klättrat eller ridits på böjda spår. Det lägger man in allt eftersom, efter de är igångsatta.

Nu gällde din igångsättning en äldre herre som inte varit riden på länge, men som inte heller varit sjuk. Kanske "receptet" för igångsättning efter ledinflammationer kan ge dig vägledning i alla fall. Det borde ju kunna fungera även för honom, känn dig fram och ta god tid på er. Hoppas det går bra för er !
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

Om hästen är frisk å anser jag att den kan skritta nästan hur långt som helst (kravlöst)
Hästar är gjorda för att röra på sej och skritten bygger upp hästen på ett bra sätt.
Lägger du in travpass, klättring eller börjar ställa krav på samling eller liknande måste man korta ner ridturerna så att man inte sliter på hästen.

Det verkar som om du har en sund inställning till hur du ska sätta igång hästen så jag tror att du är lyhörd nog för att märka vad hästen orkar och att du kan lägga upp träningen på ett bra sätt.

Lycka till!
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

Tack alla än en gång för råd.

Nu undrar jag, vad är ett rimligt "slutmål" när själva "igångsättningen" är över? D v s vad är en rimlig motionsnivå för min häst längre fram? Just nu rids han 3 ggr/v men det är mest för att jag tänker att det är bra med vilodagar emellan så här i början. Men själv skulle jag gärna rida oftare, det är så kul och går så bra, han tycker också det är jätteskoj. Så hur ofta och hur långa pass tror ni är rimligt sedan när han är i gång ordentligt (förutsatt att han får vara frisk och pigg såklart)? Han är väldigt lättfödd så kan man hålla honom i bra form genom lagom motion tänker jag mig att han håller längre och orkar flera år till.
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

Sifos, var en gammal ridtravare, som var 20 år, när jag "hittade" honom under ett stort gult landstingsöverkast i en hage. Han stod i samma stall som en arabhingst, som jag höll på att utbilda och med tiden red in. Sifos, hade bara gått i hagen och fått boxen mockad av stallägarna de två sista åren. Och han såg ut därefter. Jag hittade ägarens telefonnummer, ringde och frågade om jag fick ta hand om och sätta igång Sifos, för att ha som sällskap när vi gick ut med unghästen. Och ägaren blev översvallande glad, hon hade även planer på att sälja honom med tiden.

Jag red igång honom lite försiktigt och ganska snart reds han i skritt och korta pass i trav tre dagar i veckan. Det ökades på, sakta men säkert och Sifos njöt av uppmärksamheten. Han blev rund, blank i pälsen och fick en glans i blicken som kunde smälta vilket hjärta som helst. Första "korrekta", lugna galoppfattningen, levde jag på länge. Han hade annars bara lärt sig att trava det fortaste han kunde och sedan i stort sett "vältas" in i galopp.

När jag hade igång honom som bäst, reds han faktiskt sex dagar i veckan. 3-4 uteritter i skog och mark, 1-2 timmar blandat tempo. Varannan vecka red jag faktiskt bort till ridskolan. Det tog ungefär 45 minuter dit och 45-60 minuter hem, och så dresserade jag en stund i paddock eller ridhuset. Vi hade även paddock vid stallet, där jag red eller longerade de dagar jag inte red ut. Då dresserade jag ungefär 45-50-minuterspass eller till och med hoppade lite, något som verkligen uppskattades. Longerade jag, så var det max, sammanlagt 20 minuter. Löshoppning var också något som uppskattades, både av Sifos själv och folk som passerade på vägen.

En dag, kom ägaren och ville provrida. Hon försvann upp i skogen och kom tillbaka med ett leende på läpparna, vad snäll han är och mjuk att rida. Har du provat att galoppera frågade jag. Nej, svarade hon och då sa jag att hon kunde rida över till den lilla gärdesvägen på andra sidan och prova. Hon red över vägen, travade ett par steg och gjorde sig beredd att välta hästen. Men innan, hon ens hunnit tänka galopp, spetsade Sifos sina lurviga, tofsbeprydda öron och fattade en lugn trevlig galopp. Jag hörde ett jubel från ägarinnan och hon hade faktiskt tårar i rösten, när hon sa att hon nästan hade ångrat sig från att sälja Sifos. Men att hon faktiskt tyvärr tappat intresset och inte hade tiden.

Sifos åkte till sina nya ägare, mitt ute på landet och var gårds- sällskapshäet och läromästare till en familj. Han fick stanna till dess att hans hjärta inte orkade slå längre, höstkanten då han fyllt 25 om jag inte minns fel.

Så du märker, vad din kompis orkar och mår bra av!

Lycka till och ha så kul! :bump:
 
Sv: "Igångsättning" av pensionär?

Tack för denna underbara solskenshistoria :)

Känner mig inte lika orolig längre inför att så småningom öka på träningsmängden, om man bara är lyhörd inför vad ens häst klarar av och tycker är kul!
 

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp